נכתב ב: 17:07:46 05.09.2005, כתוספת/תגובה ל: לא תלבש אישה עדי איש
בד"כ אנשים שומרי מצוות, מתייחסים לבגדים בקנה מידה של צניעות. מעניין שבתורה לא נאמרו מידות ראויות לבגדים או הגזרה שלהם לגבי גברים ונשים, וכן אין התייחסות בכלל לנושא הצניעות בבגדים.
הנושא של צניעות בלבוש אינו מוחלט, והוא משתנה מדור לדור וממצב למצב. למשל, אם אישה תלך ברחוב עם חזייה ותחתונים החברה, אפילו החילונית, תראה בכך מעשה מגונה, אבל, לעומת זאת, בחוף הים מקובל להתלבש כך, ואם אישה תלך לים עם חולצה ומכנסיים היא תראה צנועה ו"תזכה" ליותר תשומת-לב. לכן, אפשר להבין שצניעות זה דבר יחסי ותלוי בנורמה וציפיות.
אמנם, חשוב להקפיד על צניעות כדי להימנע מפריצות שהורסת את הנפש, ואסורה מהתורה. וכדי להימנע ממצב שבו אנשים משקיעים זמן רב מחייהם בהתעסקות בגופניות ולא בדברים שיכולים לקדם אותם לעבר הישגים חשובים יותר שאליהם הם רוצים להגיע.
אולם, הדבר היחיד שנאמר ישירות לגבי בגדים הוא: " לֹא-יִהְיֶה כְלִי-גֶבֶר עַל-אִשָּׁה, וְלֹא-יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה; כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה ".
מתוך דיברי התורה ופירושי חז"ל, ניתן לראות שבחברה מתוקנת צריך להיות הבדל בלבוש בין גברים לנשים. למה?
חשבתי על איזושהי תיאוריה, שאולי היא כבר ידועה, שבימנו יש יותר הומואים ולסביות בגלל טשטוש במראה של המינים. נניח מקרה שגבר מתאהב באישה בעלת אופי גס, בעלת תווי פנים וגוף גבריים, ולבושה כמו גבר- מכנסיים פשוטים וחולצה, שיער קצוץ, לא מאופרת וללא תכשיטים. אם במקרה אותה אישה לא רוצה אותו וקשה לו לשכוח אותה, הוא שוב ושוב נזכר במראה שלה ומחפש משהו דומה לה, וזה יכול להגיע למצב כזה שלפחות בתת מודע הוא יחשוב על גברים. ואותו דבר לגבי משיכה של נשים לגברים נשיים.
לכן' אני חושבת שהאיסור הזה נועד למנוע עיוותים בחשיבה המינית. מעניין שהמילה "תועבה" מוזכרת גם בנושא הבגדים, וגם בנוגע לגילוי עריות: " ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה הוא "
לכן, לדעתי, חשוב שיהיו הבדלים מובהקים בלבוש ובמראה בין איש לאישה, ללא קשר לצניעות.