בינת אדם לעומת דעת קדושים

קוד: ביאור:משלי ל2 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי ל2: "כִּי בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ, וְלֹא בִינַת אָדָם לִי;"

משלי ל3: "וְלֹא לָמַדְתִּי חָכְמָה, וְדַעַת קְדֹשִׁים אֵדָע"

כי ביחס לאל, אני בער יותר מאיש (טיפש כמו בהמה),   ואין לי בינה של אדם -

ולא למדתי כל חכמה, ואני לא יודע שום דבר על העניינים הקדושים העומדים ברומו של עולם;

ובפרט, אני לא יודע -

דקויות

נאום החכמה של אגור-בן-יקה מתחיל בפיסקה שבה הוא מצהיר על עצמו שהוא בער  = חסר-דעת כמו בעיר (בהמה), אין לו בינה = כישרון לחשוב ולהסיק מסקנות, ולא למד חכמה = ללא כישרון לשמוע וללמוד מאחרים. הוא מדבר גם על דעת  = הכרות קרובה עם קדושים.   המפתח להבנת הפיסקה הוא המשפט האחרון ודעת קדושים אדע, שניתן לפרשו בשתי דרכים מנוגדות:

א. שלילה

לפי רוב המפרשים, ודעת קדושים אדע נאמר בשלילה. השלילה מתחילת הפסוק נמשכת גם אליו: ולא... דעת קדושים אדע;   או שהוא נאמר בתמיהה: והרי אין לי אפילו בינת אדם, ואם כך, איך אפשר לחשוב שאדע דעת קדושים?!.   לפי זה, הפיסקה כולה מבטאת הצטנעות וענוה של אגור:

1. ענוה פילוסופית: אפילו אני, עם כל החכמה שלמדתי במשך השנים, מרגיש שאני בער, אין לי חכמה בינה ודעת, כאשר אני בא לעסוק בעניינים העומדים ברומו של עולם: "לפי שאני בער מאיש, ואין לי בינת אדם באלו הדרושים העמוקים, ואין בי כח לדעת דעת קדושים, והם המניעים אשר לגרמים השמימיים;   הנה תקרה לי מצד חסרוני מבוכה חזקה באלו הדרושים שאזכיר ובדומיהם, לולי מה שהישרתני אליו התורה" (רלב"ג, וכן אבן עזרא ו מלבי"ם).   ביטויי הצטנעות מסוג זה מופיעים גם בדברי חכמי יוון, למשל: בנאומו של סוקרטס לפני בית הדין ששפט אותו, הוא אומר, שבעוד אחרים נראה להם שהם יודעים בעוד אינם יודעים - הוא יודע שאינו יודע (בתוך "אפולוניה" של אפלטון; ראו אפלטון והתנ"ך: לדעת שאינך יודע / חגי הופר).

2. ענוה מוסרית: שלמה המלך (המכונה כאן אגור) מתוודה, שלמרות שנחשב "החכם באדם", במבחן התוצאה הוא לא נהג בחכמה כלל. הוא נכשל בשתיית יין: "כי בער אנכי מאיש – מנחַ, דכתיב (בראשית ט כ) "ויחל נח איש  האדמה [ויטע כרם]"; ולא בינת אדם לי - זה אדם הראשון (שנכשל ביין, ואני שתיתי יותר מהן)" (רבי יצחק, בבלי סנהדרין ע:), ונכשל בריבוי נשים: "כי בער אנכי על שסמכתי על חכמתי בדבר שהקב"ה דאג שמא יבוא לידי עבירה,  ולא דעת קדושים ידעתי שגרעתי או הוספתי על דברי משה" (רש"י, וכן מצודות).

ב. חיוב

אולם אפשר גם לפרש את המשפט ודעת קדושים אדע כפשוטו, בלשון חיוב. לפי זה, הפיסקה כולה מדגישה את הניגוד בין סוגי הידע השונים - הידע האנושי והידע האלוהי. אגור מצהיר, שהידע שלו אינו נובע ממקור אנושי - הוא "בער מאיש", אין לו "בינת אדם", והוא לא "למד חכמה" (מאדם); הידע שלו נובע ממקור אחר - מרוח הקודש: "ודעת קדושים אדע". הצהרה זו מתאימה לשלמה המלך: "היה איתי אל, שהוא חסד ה', והשרה עליי את ייחודו הקדוש ללמד דעת את העם... שהרי לא הגיעו שניו להיות בכלל איש, ולא בכלל אדם, ומה יוכל ללמד את האחרים מה שלא יכול ללמוד אפילו לעצמו?... ונמצא שכל חכמתו ממנו יתברך... כי הוא לא טרח כלום ללמוד את החכמה, ואף על פי כן השיג דעת קדושים" (רמ"ד ואלי על פסוקים 2-3).

לפי שני הפירושים, הפיסקה מבטאת ענוה של החכמה האנושית מול החכמה האלוהית.

הקבלות

אסף המשורר עסק בשאלות העומדות ברומו של עולם - מדוע רשע וטוב לו, צדיק ורע לו? תהלים עג12-13: "הִנֵּה אֵלֶּה רְשָׁעִים וְשַׁלְוֵי עוֹלָם הִשְׂגּוּ חָיִל; אַךְ רִיק זִכִּיתִי לְבָבִי וָאֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי". רק לאחר שהגיע אל המקדש, למד והבין את התשובה, תהלים עג17: "עַד אָבוֹא אֶל מִקְדְּשֵׁי אֵל, אָבִינָה לְאַחֲרִיתָם". הוא הבין שלפני כן היה נבער מדעת, תהלים עג22: "וַאֲנִי בַעַר וְלֹא אֵדָע, בְּהֵמוֹת הָיִיתִי עִמָּךְ".

גם אגור בן יקה עסק בשאלות העומדות ברומו של עולם - מי בורא ומנהיג את השמיים, הרוח, המים והארץ? (פסוק 4). וגם הוא הגיע למסקנה שהוא בער, אינו מבין ואינו יודע את הידיעות הקדושות והנשגבות הללו.

בספר תהלים, הנושא העומד ברומו של עולם הוא הצדק האלהי;   בספר משלי, הנושא העומד ברומו של עולם הוא הטבע והבריאה.

דעת קדושים נזכרה גם ב משלי ט10: "תְּחִלַּת חָכְמָה יִרְאַת ה', וְדַעַת קְדֹשִׁים בִּינָה" (פירוט).

משבר בחייו של שלמה / ישעיה נבנצל ineb @ zahav.net.il, 22.11.2008

בפסוקים אלה ישנו הד קצר אבל חריף למשבר עמוק בחייו של שלמה: "כי בער אנכי מאיש, ולא בינת אדם לי, ולא למדתי חכמה ודעת קדושים [הביטוי אינו מובן כלל, בינתיים] אדע"

מידה כזאת של ייאוש לא פגשנו אפילו בקהלת. והוא מסכם (פסוק ז): "שתים שאלתי מאתך [מה'], אל תמנע ממני בטרם אמות. שוא ודבר כזב הרחק ממני, ראש [עוני] ועושר אל תתן לי - הטריפני לחם חוקי [תן לי די מזון למחייתי בלבד]."

אכן היה בחייו של שלמה משבר עמוק, כמתואר בספר מלכים, אלא ששם שלמה אינו מגיב כלל.

לאחר התיאור של בית המקדש שבנה, ארמון המלך, יחסיו הטובים עם חירם מלך צור ועם מלכת שבא במל"א פרקים ב' - י', מסיים פרק י': "ויהי משקל הזהב אשר בא לשלמה בשנה אחת שש מאות ששים ושש ככר זהב... וכל כלי המלך שלמה זהב... ויאסוף שלמה רכב ופרשים... ומוצא הסוסים אשר לשלמה ממצרים..." ומתחיל פרק י"א: "והמלך שלמה אהב נשים נכריות רבות (אולי עכשיו אנחנו מבינים מדוע הנשים תופסות מקום מרכזי כל-כך בספרי משלי, קהלת ושיר השירים המיוחסים לשלמה)... מן הגוים אשר אמר ה' אל בני ישראל לא תבואו בהם והם לא יבואו בכם, אכן יטו את לבבכם אחרי אלוהיהם... וילך שלמה אחרי עשתורת אלוהי צידונים ואחרי מִלכּום שיקוץ עמונים. ויעש שלמה הרע בעיני ה'..."

יש כאן רמז לנאמר בתורה בדיני המלך (דברים י"ז טו): "שום תשים עליך מלך... רק לא ירבה לו סוסים ולא ישיב את העם מצרימה... ולא ירבה לו נשים ולא יסור לבבו, וכסף וזהב לא ירבה לו מאד...". על כל הציוויים האלה שלמה עבר. ואכן קרה לו מה שנאמר. נשיו הסירו את לבבו (האם עכשיו הביטוי "דעת קדושים" הוא מובן?).

בספר מלכים לא מסופר ששלמה התחרט, אלא מסופר שמאז התחיל הקרע שהביא לחלוקת המלוכה בין ישראל ליהודה (ובסופו של דבר לחורבן). האם הקטע במשלי הוא הד למשבר ההוא?

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • משלי ל: מי עלה שמים וירד / יהודה איזנברג: שנעמיק קצת בשאלותיו נגיע אולי למסקנה כי שאלות של חכם שאל אגור בן יקה, וכי אנחנו, למרות כל הישגי המדע והדעת היום הזה, אנו יכולים לקרוא על עצמנו את דבריו " כי בער אנכי מאיש... (cache)
  • "קום עשה ספר תורה משני חלקים" / יהודא גלינסקי: בתחילה, כנראה, סירב, או לפחות לא נתן תשובה חיובית, "ואירא לעשות כן, לעשות ספר תורה לרבים, כי בער אנכי מאיש ולא בינות אדם לי". רק לאחר ראיית המראה הבין שמוטלת עליו החובה   ... (cache)
  • אפלטון והתנ"ך: לדעת שאינך יודע: "כי בער אנכי מאיש ולא-בינת אדם לי. ולא-למדתי חכמה ודעת קדשים אדע" (משלי, ל', 2-3). ב" אפולוגיה" של אפלטון, הוא נאומי סוקרטאס לפני בית הדין ששפט אותו, לפני ואחרי פסק הדין,  ... (cache)
  • נטיעת כרמים כמצוות ישוב ארץ ישראל: אמר רבי יצחק: מניין שחזר שלמה והודה לאמו - דכתיב כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי, כי בער אנכי מאיש - מנח, דכתיב ויחל נח איש האדמה, ולא בינת אדם לי - זה אדם הראשון. (cache)
  • מקווה טהרה | מוסדות ברסלב מאיר: וכמו שאמר שלמה המלך עליו השלום שהי' חכם מכל אדם, ואעפ"כ אמר " כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם", וכמו שכתוב "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני", על כן מי שרוצה לזכות לחיי עולם  ... (cache)
  • שבילי אמונה – ויקיפדיה: כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי. ואין רצוני להתגאות בטלית שאינו שלי. ואני רק מאומה לא אדע. בכל חכמה ומדע. וגלוי וידוע לפני הבונה בשמים עליות. אשר בוחן לבות וכליות. כי אין כונתי   ... (cache)
  • כי סליק רבי זירא אמר צריך שיהא לילה ויום מן החדש: ... אבל הפירוש הרחוק מי ידענו ועמוק עמוק מי ימצאנו ואני אומר כמי שאמר כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי ולא למדתי חכמה ודעת קדושים אדע וכמעט שהדיחוני בחכמתם חכמי ספרד ז"ל   ... (cache)
  • דף קשר 1035 - בן סורר ומורה / יוני וייץ: אמר רבי יצחק: מניין שחזר שלמה והודה לאמו? דכתיב ' כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי': 'כי בער אנכי מאיש' - מנח, דכתיב 'ויחל נח איש האדמה'; 'ולא בינת אדם לי' - זה אדם הראשון" (ע:). (cache)
  • משלי - ללא ניקוד: {א} דברי אגור בן יקה המשא נאם הגבר לאיתיאל לאיתיאל ואכל: {ב} כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי: {ג} ולא למדתי חכמה ודעת קדשים אדע: {ד} מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי  ... (cache)
  • דף קשר 1061 -: אמר רבי יצחק: מניין שחזר שלמה והודה לאמו - דכתיב (משלי ל') (3) "כִּי בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ וְלֹא בִינַת אָדָם לִי: "כי בער אנכי מאיש" - מנח, דכתיב (בראשית ט') "ויחל נח איש  ... (cache)
  • הבית של שוש ויוסי - תפילות ושבועות של רופאים.: ולפי שמלאכת הרפואה מסוכנת מאוד ועוד כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי, ומתירא אני פן אמשש בצהרים כאשר ימשש העיור באפלה, ולכן אמרתי להחזיק בשביל רחמיך וללכת אחריך כי  ... (cache)
  • נח כרם: כי בער אנכי מאיש, זה נח, דכתיב ויחל נח איש האדמה, על ידי יין נתחלל ולא למדתי ממנו... נח היתה בו קצת זוהמא של נחש, ויש בו נח של נחש, ולכן נקרא איש האדמה, כרם של נח בגימטריא   ... (cache)
  • תהילת הכסילים / שלמה רובין: "כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי ולא למדתי חכמה (אעפ"כ) ודעת קדושים אדע" (משלי ל'), כי עיר פרא הייתי לאבי חמור, ועגל רך ויחיד לאמי בת אתונות. ויורוני ויאמרו לי: אשמר לך ושמור  ... (cache)
  • כאן: מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו כמוך, כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי. וצור יודע תעלומות לב בוחן לבבות כי לא נתתי שינה לעיני ונגזלה שנתי מעיני עד אמצא פתרונים, והבא לטהר  ...
  • הקדמה "ספר מלחמת ה' המודיע דרך אמתות יחודו יתברך עפ"י התורה ומפרשיה...: מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו כמוך, כי בער אנכי מאיש. ולא בינת אדם אדם לי. וצור יודע תעלומות לב, בוחן לבבות כי לא נתתי שנה לעיני. ונגזלה שנתי מעיני עד אמצא פתרונים והבא  ...
  • הקש כאן: מנעו מאכל ממנו! האם אין כאן הד של לבטים נפשיים. של המלך שנזכר בדברי המוסר של אמו. "-. אמר ר. 'יצחק מניין שחזר שלמה והודה. לאמו? דכתיב. 'כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי. (cache)
  • שיר השירים (חלק ג'): פסוקי שלמה בשיר השירים: - פרשת השבוע: 5 אוגוסט 2010 ... אמר ר' יצחק מניין שחזר שלמה והודה לאמו, דכתיב (משלי ל) כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי כי בער אנכי מאיש ". במדרש משלי (בובר) פרשה לא מקבלת התוכחה של  ...
  • אל ייאוש אלוקים אוהב אותך אין ייאוש בעולם כלל עידוד לקום מנפילות: כי באמת אין אנו יודעים כלל, ואפלו שלמה המלך, עליו השלום, אמר: "כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי", וכן בתהלים אמר: "ואני בער ולא אדע בהמות הייתי עמך". מכל שכן אלף אלפים ורבי  ... (cache)
  • רפואה יהודית - צמחי מרפא |שמנים צמחיים| קוסמטיקה טבעית | מרפא הבושם: ולפי שמלאכת הרפואה מסוכנת מאוד ועוד כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי, ומתירא אני פן אמשש בצהרים כאשר ימשש העיור באפלה, ולכן אמרתי להחזיק בשביל רחמיך וללכת אחריך כי  ... (cache)
  • more "כי בער אנכי מאיש ":
  • חביב אדם - שיעור לבית הספר לתורת הנפש בדרך הבעל שם טוב - כא אייר תש...: בלשון הקבלה "בינת אדם לי" – הפסוק אומר " ולא בינת אדם לי ", בניגוד לפסוק האמור בחיוב " חכמת אדם תאיר פניו", זה מה ש"נבונים לא אשתכחו" – זה התכללות אמא עילאה באבא עילאה,   ... (cache)
  • ילקוט שמעוני: ולא בינת אדם לי - זה אדם הראשון והיה לי ללמוד ממנו, שלא היה לו אלא אשה אחת והטתו, ואני נשאתי אלף נשים, שנאמר: ויהי לו נשים שרות שבע מאות ופילגשים שלוש מאות לכך נשיו הטו  ... (cache)
  • מקורות לפרק: בער אנכי מאיש [זה נח] ולא בינת אדם לי [זה אדם הראשון] – [מדוע נהפך סדר הדרשה להביא נח לפני אדם?] – עיון יעקב; בניהו מי שכל רזי עולם גלוים לו ישתה יין וישתכר? – [כי ראוי לא  ... (cache)
  • פרשת השבוע "שלח" - למען 8 באהבה: ... #_gt#שלמה המלך ע"ה אומר "כי בער אנוכי מאיש ולא בינת אדם לי ". ... ונקנסה עליו מיתה, וכן נח, מה שעשה לו חם, ולא למדתי מוסר - אם כן בער אנכי מאיש, ולא בינת אדם לי. (cache)
  • יין: ... אמר רבי יצחק מניין שחזר שלמה והודה לאמו, דכתיב כי בער אנכי ולא מאיש ולא בינת אדם לי, כי בער אנכי מאיש מנח, דכתיב ויחל נח איש האדמה, ולא בינת אדם לי זה אדם הראשון. (cache)
  • המעורב בדעת / י"ל גורדון: בן שש עשׂרה שנה הייתי, דעת קדושים ידעתי וחכמת אדם לא למדתי; נחשבתי עם "הנערים הטובים", הייתי בקי בכמה מסכתות, בהרבה מאות דפּי גמרא, והייתי בַּער מאיש ולא בינת אדם לי. (cache)
  • תפילות ושבועות של חולים ורופאים: ולפי שמלאכת הרפואה 14 מסוכנת מאוד, ועוד כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי, ומתירא אני פן אמשש בצהרים כאשר ימשש העיור באפלה, לכן אמרתי להחזיק בשביל רחמיך וללכת אחריך  ... (cache)
  • פורום: ספרים וסופרים - חדש בחנות הספרים ובכלל – בחדרי חרדים: ומרטיט לקרוא את אשר כתב בספר (בסי' רצ"ד) – "בהעלותי אל ליבי המשכת גלותי זה חוץ לארץ מולדתי, גר בארץ נכריה, כל רואי ילעיגו לי כאילו אני 'אסופי' ולא בינת אדם לי, והם לא ידעו  ... (cache)
  • התפלגות הממלכה בישראל ושורשיה: ולא בינת אדם לי - זה אדם הראשון היה לי ללמוד ממנו שלא היתה לו אלא אשה אחת והטתו ואני נשאתי אלף נשים שנאמר ויהי לו נשים שרות שבע מאות ופילגשים שלש מאות לכך נשים הטו את  ... (cache)
  • breslev.co.il - האזינו השמים והארץ - פרשת השבוע האזינו: שלמה המלך, שעליו נאמר (מלכים א): "ויחכם מכל האדם", אמר (במשלי ל): "כי בער אנוכי מאיש, ולא בינת אדם לי ", והוסיף דוד המלך (תהלים עג): "ואני בער ולא אדע, בהמות הייתי עימך", ועוד  ... (cache)
  • עצות ישרות | מוסדות ברסלב מאיר: כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי, וכן בתהלים נאמר: ואני בער ולא אדע, בהמות הייתי עמך מכל שכן אלף אלפים ורבי רבבות קל וחמר אנשים פשוטים בפרט בדורות הללו. והכלל – שאין  ... (cache)
  • תפילה לט"ו בשבט: ... ודעתי אינה צלולה כלל, אין אתי יודע עד מה, איך להתנהג ואיך לכוון, שקדתי ואהיה כצפור בודד על גג, ואיני יודע מאין יבוא עזרי, כי בער אנוכי מאיש ולא בינת אדם לי, כי צרות לבבי הרחיבו,  ... (cache)
  • משלי: ב כי בער אנוכי מאיש; ולא-בינת אדם לי. ג ולא-למדתי חכמה; ודעת קדושים אדע. ד מי עלה-שמיים ויירד,מי אסף-רוח בחופניו מי צרר-מים בשמלה--מי, הקים כל-אפסי-ארץ:מה-שמו ומה-שם-בנו,  ... (cache)
  • קהלת. שלמה המלך: כט,כז תועבת צדיקים, איש עול; ותועבת רשע ישר-דרך. ל,א דברי, אגור בן-יקה--המשא: נאם הגבר, לאיתיאל; לאיתיאל ואכל. ל,ב כי בער אנכי מאיש; ולא-בינת אדם לי. ל,ג ולא-למדתי חכמה;   ... (cache)
  • דו שיח מרתק, יסודי ופתוח עם מתי הורוביץ, שפרש מהאתר בגלל חילוקי דעות...: 19 דצמבר 2011 ... כי עיקר העבודה להיות תם וישר,ירא אלוקים וסר מרע,בלי שום חכמות,ושלמה המלך אחר שכתובבו ויחכם מכל האדם,אמר "כי בער אנוכי מאיש ולא בינת אדם לי "וכן אסף  ... (cache)
  • אברהם וולפנזון | המולטי יקום של אלי אשד: 15 אוגוסט 2010 ... בעד אנכי מאיש: ולא בינת אדם לי. להבין לגשת לעבודת הקודש הזה: באופן בל ימצא בו שום פיגול לא ירצה ושיהיה נקי מכל פסולת הפוסלת בקדשים מכל מין חסיר ויתיר  ... (cache)
  • more "ולא בינת אדם לי ":
  • עטרת חכמים עשרם. איוולת כסילים איוולת: ... רֵאשׁ וָעֹשֶׁר אַל תִּתֶּן לִי, הַטְרִיפֵנִי לֶחֶם חֻקִּי" (פירוט) - הוא לא ראה את עצמו כ"חכם" (כמו שאמר בתחילת הפרק " ולא למדתי חכמה ודעת קדושים אדע "), ולכן לא היה לו  ... (cache)
  • ביאור:אפלטון והתנ"ך - מקוצר מקוצר – ויקיטקסט: 8 פברואר 2013 ... ולא-למדתי חכמה ודעת קדשים אדע" (משלי, ל', 2-3). קבלת הדין. בדיאלוג של אפלטון "קריטון" סוקרטאס מסביר, שעדיף לו לשתות מכוס התרעלה מאשר לברוח לגלות,  ... (cache)
  • עיון פרשני-הלכתי בביאור הרלב"ג לתורה / הרב כרמיאל כהן: ולא למדתי חכמה ודעת קדשים אדע". מובן שאדם שלא למד חכמה אינו יכול לדעת דעת קדושים; כותב ראב"ע בביאורו שם: "... איך תשאלוני כי אני בער יותר מאיש ואפילו בינת אדם אחד אין לי,  ... (cache)
  • פרשת לך לך: על פי ראב"ע יש לבאר את הפסוק כך שמילת השלילה "ולא", המתייחסת ל"למדתי", מתייחסת גם ל"אדע", כאילו כתוב: "ולא למדתי חכמה ודעת קדשים לא אדע". הדוגמא השנייה שמביא ראב"ע  ... (cache)
  • בס"ד "פרשת- וזאת הברכה" דברים פרק לג פסוק כד: ויהי מתיו מספר, כמו ולא למדתי חכמה ודעת קדושים אדע (משלי ל ג), ואל יהיו מתיו מספר, שלא יהיו מעטים, שכל דבר שיספר הוא מעט, וכן ואני מתי מספר (בראשית לד ל), לשון ר"א: ויותר נכון  ... (cache)
  • more "ולא למדתי חכמה ודעת ":
  • נומרולוגיה קבלית - אלפון רוחני 1001-1500: ... הָאָרֶץ = נח אות הברית = {תָּחִיל תִּזְעַק בַּחֲבָלֶיהָ (צירי לידה)}= פרי אשר זרעו בו = חכמה ודעת קדשים אדע = נפלאות עד אין מספר = בַּמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׁוּרָה  ... (cache)
  • more "חכמה ודעת קדשים אדע ":

תגובות