אבימלך ממציא את השביס

קוד: ביאור:בראשית כ16 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

בראשית כ16: "וּלְשָׂרָה אָמַר: הִנֵּה נָתַתִּי אֶלֶף כֶּסֶף לְאָחִיךְ, הִנֵּה הוּא לָךְ כְּסוּת עֵינַיִם לְכֹל אֲשֶׁר אִתָּךְ, וְאֵת כֹּל וְנֹכָחַת"

כסות עיניים 

המפרשים פירשו כסות עיניים במשמעות מושאלת:

1. הפיצוי הכספי שנתתי לך יכסה את עיניהם של אנשים אחרים כך שלא יסתכלו בך במבט מזלזל: "ולשרה אמר אבימלך לכבודה כדי לפייסה: הנה עשיתי לך כבוד זה, נתתי ממון לאחיך... הנה הממון והכבוד הזה לך כסות עינים לכל אשר אתך, יכסו עיניהם שלא יקילוך.    שאילו השיבותיך ריקנית, יש להם לומר: לאחר שנתעלל בה החזירה. עכשיו שהוצרכתי לבזבז ממון ולפייסך, יודעים יהיו שעל כרחי השיבותיך ועל-ידי נס. ועם כל באי העולם יהא לך פתחון פה להתוכח ולהראות דברים נכרים הללו" (רש"י).

2. הפיצוי הכספי שנתתי לך יהיה כסות של כבוד על המבטים הלא-צנועים שלי, שהבטתי בך כשהיית בחדרי: "הנה הוא לך כסות של כבוד על העינים שלי ששלטו בך ובכל אשר אתך" (רש"י ע"פ אונקלוס).

3. הפיצוי הכספי שנתתי לך יכסה את עיניהם של אנשים אחרים כך שלא יסתכלו בך בחוסר צניעות: "הנה נתתי ממון רב לאחיך, הנה הכסף לך כסות עיני כל המביטים ביפיך, כי את עיניהם ואת ראשיהם החוזים יכסו מהביט בך ומהביט בכל אשר אתך, אפילו בנערותיך ושפחותיך.   והנה, לטובתך נתפשת בביתי, כי ייראו ממך ויכסו עיניהם מראות בך באמרם המלך פדה נפשו על שלחו יד באשת הנביא" (רמב"ן).

4. אולם, בלשון המקרא כסות היא בגד, למשל שמות כב26: "כִּי הִוא כסותה[כְסוּתוֹ] לְבַדָּהּ, הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ" ועוד. לפי זה פירשו ב"דעת מקרא" כסות עיניים במשמעות מוחשית - כיסוי ראש (אולי הכוונה: בגד המכסה את כל הראש ומשאיר מקום רק לעיניים, כמו רעלה).    אבימלך הצטער מאד על כך שלקח בטעות אשה נשואה. כדי למנוע טעויות כאלה בעתיד, הוא הציע שכל הנשים הנשואות ילבשו מעתה כסות עיניים, על-מנת שכל גבר שיראה אותן יידע מייד שהן נשואות ולא יחמוד אותן.   הוא נתן לאברהם 1000 כסף כדי שיוכל לקנות כיסויי-ראש לאשתו ולכל אשר אתה, - גם למשרתות.

כנראה שהסכום הזה היה הרבה מעבר לדרוש, ולכן הנשים קישטו את כיסויי הראש החדשים שלהן במטבעות זהב - כך מקובל עד היום בחברה הבדוית (ראו צילום בפירוש "דעת מקרא").

בכל מקרה, היוזמה של אבימלך התקבלה בברכה בעם ישראל (כמו גם בעמים נוספים באיזור), ולכן מאז ועד היום קובעת ההלכה היהודית שאישה נשואה צריכה לכסות את ראשה על-מנת שיידעו שהיא נשואה.

מקורות ופירושים נוספים

שמירת העיניים.


נוכח = בטווח ראיה, נכוח = ראוי.

תגובות