קוד: שד"ל במדבר כח בתנ"ך
סוג: תוכן_מפורט
מאת: הקלדה: ליאת חומסקי
אל: מימון: אראל סגל
[יא] ובראשי חדשיכם
: שאתם מונים לתועלתכם, כי גם קודם מתן תורה היו מונים ללבנה, אבל אין הכוונה שהיו חוגגים ראשי חודשים כדעת הספורנו; ואין ראיה ממה שכתוב אשר נסתרת שם ביום המעשה (
שמואל א' כ י"ט)
שראש חודש לא היה אצלם יום מעשה, כי פירושו ביום המאורע הידוע (
ש"א י"ט י
), וכן בשבועותיכם (
למטה פסוק כ"ו
) אין ענינו שהיו חוגגים חג שבועות קודם מתן תורה, אבל שהיו מונים שבעה שבועות, שהיו מצפים מתי יהיה יום הקציר או (כדברי דח"א) בשבועות שכבר צויתי אתכם למנות.
[יב]
רש"י באמרו כמשפט נסכי פר, הוא כולל המנחה עם הנסכים, כי כן בלשון חכמים היא נקראת מנחת נסכים, ובפרשת נסכים שהזכיר כאן רש"י (והיא למעלה
פרק ט"ו
) נתבארו גם המנחות וגם הנסכים.