קוד: חדשנות בפירוש התנ"ך בתנ"ך
סוג: מאמר
מאת: אראל (הגהה: עופר לביא)
אל:
התורה היא "ארוכה מארץ מידה, ורחבה מני ים
". גם האדם החכם ביותר לא
יוכל לחשוב על כל הפירושים האפשריים לתורה. לכל דור יש אפשרות לגלות
פירושים חדשים לפסוקים בתורה, ונימוקים חדשים בוויכוחים שעדיין לא הוכרעו,
כי התורה היא אינסופית. מטרת מאמר זה היא לאסוף ציטוטים שמחזקים טענה זו.
מובן שיש גם דעות אחרות, שלפיהן אסור לחדש כלל, אולם דעות אלה ידועות ומפורסמות, ובמאמר זה מטרתי לאזן את התמונה ולהציג את הצד השני.
העיד רבי יהושע בן זרוז בן חמיו של רבי מאיר לפני רבי על ר"מ שאכל עלה של ירק בבית שאן, והתיר רבי את בית שאן כולה על ידו. חברו עליו אחיו ובית אביו, אמרו לו: 'מקום שאבותיך ואבות אבותיך נהגו בו איסור אתה תנהוג בו היתר?!'.. דרש להן מקרא זה (מלכים ב יח) "ו[חזקיהו מלך יהודה]כתת נחש הנחשת אשר עשה משה כי עד הימים ההמה היו בני ישראל מקטרים לו ויקרא לו נחושתן": אפשר בא אסא ולא ביערו, בא יהושפט ולא ביערו? והלא כל עבודה זרה שבעולם אסא ויהושפט ביערום!
אלא, מקום הניחו לו אבותיו להתגדר בו. אף אני, מקום הניחו לי אבותי להתגדר בו": אבותינו לא פתרו את כל הבעיות, הם השאירו חלק בשבילנו; אנחנו יכולים להגיע לרעיונות נכונים, שאבותינו לא חשבו עליהם; אנחנו יכולים אף להגיע לרעיונות נכונים, המנוגדים לדעתם של אבותינו.
בית דין הגדול שדרשו באחת מן המידות כפי מה שנראה בעיניהם שהדין כך, ודנו דין, ועמד אחריהם בית דין אחר, ונראה לו טעם אחר לסתור אותו הדין--הרי זה סותר, ודן כפי מה שייראה בעיניו: שנאמר "אל השופט, אשר יהיה בימים ההם" (
דברים יז,ט
)--אין אתה חייב ללכת, אלא אחר בית דין שבדורך", כלומר, בית דין יכול לפרש את התורה באופן שונה מהאופן שפירשו אותה בדורות הקודמים, גם אם הוא יותר קטן או פחות חכם מבית הדין הקודם. מכאן, שגם אנשים מעטים יותר וחכמים פחות, עשויים להגיע לפירושים נכונים יותר.
ואף אני שמואל, בן ר' מאיר חתנו זצ"ל, נתווכחתי
עמו ולפניו והודה לי, שאילו היה לו פנאי היה צריך לעשות פירושים אחרים לפי הפשטות המתחדשים בכל יום": בכל יום מתחדשים פירושים חדשים לתורה, שלא היו ידועים לדורות הקודמים.
כשאתה רואה ילד בן 17 לומד... עם סבו, יהודי בן 70 עטור זקן שיבה, והילד קם כשעיניו בוערות, ואצבעו מושטת מול פני סבו, והוא מפוצץ לרסיסים את הסברא של סבו. וסבו קם מולו ולוחם חזרה, כשעיניו בוערות לא פחות, וקולו רועם. ולא אכפת לו בכלל שמולו עומד נער צעיר. הוא עוסק עכשיו אך ורק בשכל שעומד מולו, עם קושיה שקשה לו לפצחה... כשאתה רואה את שדה הקרב הזה, את מלחמתה של תורה, המצווה על כבוד אביך ואמך ורבך, שמוראם יהיה עליך כמורא שמים. תורה המתירה, יחד עם זה, להילחם על האמת, ללא שום התחשבות אם נושא הסברא הנגדית הוא אביך, או מורך, או רבי יהודה הנשיא... מה אני אומר "מתירה", מחייבת אותך להילחם על אמיתך, כי אתה הוא המקיים אותה. ואם הצדק אתך, אין לך רשות לא להיאבק עליו.
זאת בדיוק תכלית הלימוד. לחשוף את האמת. נגד זה אין בכלל שאלה שבגללה אני אימנע מן האמת. ואמנם, כתר המלוכה, ניתן לדוד ולזרעו; כתר הכהונה, ניתן לאהרן ולזרעו; אבל כתר תורה, מונח מופקר לכל, וכל מי שרוצה, יבוא וייטול את הכתר.... אין לך דמוקרטיה גדולה מזו. העני והחסר כל, ללא שום ייחוס משפחתי, יהיה מנהיג עם ישראל בכוח תורתו (אפילו בני עם אחר, כמו שמעיה ואבטליון שהיו גרים, עוררו את קנאת הכהן הגדול במעלת תורתם), וזה דבר שאי אפשר להסתיר או למנוע. בית המדרש פתוח לכל. הקושיה שלך נשמעת על-ידי הכל. וכן התירוץ. ואם קושייתך עומדת והתירוץ נכשל - תרץ אתה. ואם תירצת - הלכה כמותך. ואם הלכה כמותך - אתה המנהיג עם ישראל בפועל..."
להטות אוזןלדברי חכמים, אך
הלבנתון לקב"ה. אין דברי חכם, גדול ככל שיהא, יכולים להזיז את האדם מחובתו לשמוע למצות ה' ככתוב בתורה. ראה מסכת כלה רבתי (ג, ב): 'הט אזנך ושמע דברי חכמים, ואחר כך, ולבך תשית לדעתי! שאפילו תראה חכמים… עושין שלא כראוי - אל תעשה כמותן! אלא לבך תשית לדעתי' (וכן בחגיגה טו:). הווה אומר, לא כל אמירה ולא כל מעשה של חכם מישראל - דעת תורה היא, ולהיפך, פעמים חכמים עושים שלא כראוי ואין לנהוג כמותם.
כיצד, אם כן, ימצא אדם את דרכו לעת מבוכה?
המחפש
הדרכה בשאלה זו, יש לפניו דרך ישרה, והיא - לפנות אל מצוות התורה כפי
שניתנו בסיני. מצוות ה' בתורתו הן המדריך הנאמן לעת כזאת, לדעת מה יעשה
ישראל, ככתוב: 'פיקודי ה' ישרים'. כך נאמר בתורה באשר למלך ישראל, אשר
למרות שמצוי הוא אצל הסנהדרין ויש לו יועצים בכל התחומים, עם זאת, בכל
שאלה יעיין בספר התורה הפתוח לפניו. ראה רמב"ם הלכות ספר תורה (ז, א, ב)
הכותב, שכל אדם מישראל חייב לכתוב לעצמו ספר תורה, ואילו מלך ישראל כותב
שנים, זאת למה? כדי ש'יהיה עמו תמיד. ואם יצא למלחמה - ספר תורה עמו, נכנס
- והוא עמו, יושב בדין - והוא עמו, מיסב - והוא כנגדו,שנאמר: והיתה עמו
וקרא בו כל ימי חייו'. לכך גם מיועד ספר התורה המצוי לכל אחד בביתו: 'דרשו
מעל ספר ה' וקראו!'... "
והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת" (דברים ל) - יש פירושים שמתגלים לנו, ויש פירושים שיתגלו רק לבנינו. אך ניתן לפרש שהפסוק אינו מתייחס לפירושי התורה, אלא למידע חדש על המציאות, שמאפשר לנו לקיים את התורה טוב יותר.