מאת: אראל
ועבדתם את ה' אלהיכם, וברך את לחמך ואת מימיך, והסרתי מחלה מקרבך"; ולכן ייתכן שאדם יקיים את המצוות רק בשביל השכר.
תניא לאהבה את ה' אלהיך לשמוע בקולו ולדבקה בו - שלא יאמר אדם 'אקרא שיקראוני חכם, אשנה שיקראוני רבי, אשנן שאהיה זקן ואשב בישיבה', אלא למד מאהבה, וסוף הכבוד לבוא" ( בבלי נדרים סב א) , ולכן ייתכן שאדם יחשוב שהוא מקיים מצוות "לשמן", כאשר למעשה המטרה שלו היא רק להגדיל את הפרס שיקבל בסופו של דבר.
רמז לתהליך זה נמצא בסיפור איוב:
איש היה בארץ עוץ איוב שמו והיה האיש ההוא תם וישר וירא אלהים וסר מרע" אולם הוא קיבל שכר גדול על יראת ה' שלו, איוב א3: "
ויהי מקנהו שבעת אלפי צאן ושלשת אלפי גמלים וחמש מאות צמד בקר וחמש מאות אתונות ועבדה רבה מאד ויהי האיש ההוא גדול מכל בני קדם";
ויען השטן את ה' ויאמר 'החנם ירא איוב אלהים? הלא את שכת בעדו ובעד ביתו ובעד כל אשר לו מסביב, מעשה ידיו ברכת ומקנהו פרץ בארץ!'"; כדי לבדוק אם אכן איוב ירא את ה' "לשמו", ה' נתן לשטן רשות לפגוע בכל רכושו, רק לא לפגוע בו אישית, איוב ב6: "
ויאמר ה' אל השטן 'הנו בידך, אך את נפשו שמר'". איוב עמד בניסיון ונשאר ירא ה' גם כשראה שאינו מקבל כל שכר על כך, איוב א21: "
ויאמר 'ערם יצתי מבטן אמי וערם אשוב שמה, ה' נתן וה' לקח יהי שם ה' מברך'".
וַיַּעַן הַשָּׂטָן אֶת ה' וַיֹּאמַר: ' עוֹר בְּעַד עוֹר, וְכֹל אֲשֶׁר לָאִישׁ יִתֵּן בְּעַד נַפְשׁוֹ'" - אדם מוכן לוותר על כל רכושו כדי לשמור על חייו ( פירוט). כל עוד איוב נשאר בחיים ולא נפגע בגופו, ייתכן שהוא עושה חשבון של רווח והפסד, ומחליט לעבוד את ה' "לשמו" כדי שה' ישמור על חייו.