קוד: ביטויים עצובים בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: עמוס, אראל
אל: פירושים וסימנים 8, 11
[חלק גדול מהפירושים בפרק זה לקוחים מתוך "הבדלה בין פסוקים דומים" מאת עמוס עזריה].
בשני מקומות מסופר על אדם שהתאבל על בנו:
בשלושה מקומות מסופר שהעם התאבלו:
בנ"י, כששמעו שה' לא ילך אתם (שמ לג 4) |
|
בנ"י, כששמעו שהם לא ייכנסו לא"י (במ יד 39) |
|
אנשי בית-שמש (שא ו 19) |
|
אלי ממן מנצרת-עילית הציע
סימן דמיוני
לפסוק השני: "ויתאבלו
.
ה
אבל
ע
ל
מ
ה?
מ
רגלים
א
מרו
ד
יבה".
בכמה מקומות מתוארים ארועים שבהם העם נשאו את קולם ובכו:
אחרי פרשת המרגלים (במ יד 1) |
|
אל קבר אבנר (שב ג 32) |
|
בסיפור של נחש העמוני (שא יא 4) |
|
אחרי התוכחה בבוכים (שפ ב 4) |
|
בעוד כמה מקומות מסופר על אנשים (לא "העם") שנשאו את קולם ובכו:
רעי איוב (אב ב 12) |
|
|
בנ"י, אחרי שכמעט השמידו את בנימין (שפ כא 2) |
|
|
דוד המלך ובניו ועבדיו, אחרי רצח אמנון (שב יג 36) |
|
|
דוד ואנשיו, אחרי ביזת צקלג (שא ל 4) |
|
|
לדעתי הדרגה של הבכי נקבעת לפי מידת הקרבה של ה'בוכים' אל ה'נבכים':
[ויש עוד כמה פסוקים על אנשים שנשאו את קולם ובכו:
עשו (בר כז 38), שאול (שא כד 16) |
|
יעקב (בר כט 11) |
|
הגר (בר כא 16) |
|
רות וערפה (רו א 9) |
|
על שלושה אנשים נאמר שבכו אותם הרבה ימים:
מצרים בכו את יעקב (בר נ3) |
|
את אהרן (במ כ29) |
|
את משה (דם לד8) |
|
בעם-ישראל נהוג להתאבל 30 יום, אבל למצרים כנראה היו מנהגים אחרים ולכן הם בכו את יעקב "
".
70 יום
את אהרן בכו "
" – גם הנשים, ואת משה בכו "
30 יום
כל בית ישראל
בני ישראל
" – רק הגברים. ע"פ רש"י, הסיבה לזה היא, שאהרן היה איש-החסד, אדם מתון ומשכין שלום בין אדם
לחברו ובין איש לאשתו, ולכן כולם אהבו אותו. אבל משה היה איש-המשפט,
הקשוח, ולכן רק הגברים אהבו אותו.
... 30 יום
בשלושה מקומות מסופר על על אנשים שנשקו איש את רעהו ובכו:
יוסף על יעקב, אחרי שמת (בר נ1) |
|
יעקב ועשו כשנפגשו (בר לג4) |
|
דוד ויהונתן כשנפרדו (שא כ41) |
|
בפסוק הראשון רק אחד נשק ובכה – רק יוסף – כי יעקב היה מת.
בפסוק השני רק אחד נשק – כנראה שרק עשו נשק את יעקב, כי עשו היה
שעיר ובטח היו לו הרבה פשפשים בשערות ולכן לא היה כל-כך נעים לנשק אותו... אבל שניהם בכו. וחז"ל דרשו שגם עשו לא נשק את יעקב מתוך אהבה – 'אל תקרא "ויישקהו" אלא "ויישכהו"' – הוא ניסה לנשוך אותו אבל לא הצליח... (ע' רש"י).
ובפסוק השלישי שניהם נשקו זה-את-זה ושניהם בכו.
בכמה מקומות מסופר על מעשי-אבל שנעשו "לפני ה'":
בנ"י בימי שמואל, במצפה (שא ז 6) |
|
פרשת פילגש בגבעה אחרי היום הראשון (שפ כ 23) |
|
פרשת פילגש בגבעה אחרי היום השני (שפ כ 26) |
|
אחרי תבוסת המעפילים (דם א 45) |
|
בנ"י במצפה עשו מעשה מיוחד – הם שאבו מים ושפכו אותם. ע"פ מצודת דוד, זהו מעשה סמלי, והכוונה היא שהם שאבו מים ממעיין-הדמעות ושפכו אותן בבכי לפני ה'... אולי הסיבה היא שבכל השנים שעד אותו מאורע היו בנ"י משועבדים לפלשתים (מהתבוסה באבן-העזר בשמ"א ד), והם כל-הזמן בכו על זה, וכבר לא נשארו להם דמעות, ולכן כשרצו לבכות במצפה על החטאים שלהם – היו צריכים לשאוב מים במיוחד.
בפרשת הפילגש התאבלו גם אחרי היום הראשון וגם אחרי היום השני –
וקל לראות שהאבל נעשה כבד יותר (בפעם השניה גם צמו, ובפעם השניה מרוב צער
כבר לא היה להם כוח לעמוד ולכן הם ישבו). בשני המקרים התאבלו רק "
" – ואז הם הלכו לישון, כדי שיהיה להם כוח לקום מחר ליום הבא של המלחמה.
עד הערב
[את הפסוק האחרון קל לזהות כי הוא נאמר בנוכח – כמו רוב הפסוקים בנאומו של משה בספר דברים]
על שני אנשים נאמר שכל ישראל ספדו להם:
על שמואל (שא כה 1) |
|
על שמואל (שא כח 3) |
|
על אבים (מא יד 18) |
|
'צדיקים – גם במיתתם קרויים חיים', לכן אצל שמואל לא דאגו שיאכלו אותו
עוף השמים, אז יכלו לחכות ולהספיד אותו ורק אז לקברו. אבל אצל אבים האנשים
פחדו שעד שיספידו אותו יאכלו אותו עוף השמים (כמו שקרה עם איזבל), לכן
קודם קברו אותו. [הערה: גם על איש הא-להים מיהודה נאמר שבאו "
" (מא יג29) – כי גם הוא היה צדיק. וגם על שרה נאמר שאברהם בא "
לספוד ולקברו
" ורק אחר-כך קבר אותה]
לספוד לשרה ולבכותה
בעוד כמה מקומות נאמר שספדו (לא "כל ישראל"):
על איש הא-להים מיהודה (מא יג30) |
|
דוד ואנשיו, על שאול ובניו ועל כל ישראל (שב א12) |
|
יוסף והמצרים, על יעקב (בר נ10) |
|
גם כאן, כמו למעלה בעניין הבכי, נראה שהמספד נעשה כבד יותר ("ויספדו" – "ויספדו ויבכו ויצומו" – "ויספדו... מספד גדול וכבד מאד") ככל שהקרבה אל ה'נספדים' גדולה יותר:
".בית ישראל, כי נפלו בחרב
והנה עוד סימן שקשור למספד: בדקתי וראיתי שכמעט כל המקומות שנאמר בהם ש"
" – הם בדברי הנביא ירמיהו. (יש יוצא-דופן אחד – ע' יחזקאל כד 23-16)
לא יספדו
הערה נוספת: הביטוי הוי אחי נזכר (בקשר למספד) רק עוד פעם אחת – בירמיה כב 18. ייתכן שזה מנהג שהיה קיים בישראל רק בימי המלכים.
בשני מקומות מסופר על אדם שהחזיק בבגדיו וקרע אותם::
אלישע, אחרי עליית אליהו (מב ב) |
|
דוד, אחרי מות שאול (שב א) |
|
בשני מקומות מסופר על אדם שקם ואז קרע את בגדיו:
איוב, אחרי מות בניו (אב א20) |
|
דוד, אחרי מות אמנון (שב יג) |
|
". אבל דוד רק שכב על הארץ ולא השתחווה.ה' נתן וה' לקח, יהי שם ה' מבורך
בשני מקומות מסופר על קבוצה של אנשים שהיו קרועי בגדים:
עבדי דוד, אחרי מות אמנון (שב יג) |
|
80 איש משכם, שילה ושומרון שעלו לבית ה' (יר מא) |
|
עבדי דוד היו משבט יהודה, הם דקדקו בהלכות וידעו שאסור לשבת על הרצפה
בבית האבל, ולכן נשארו ניצבים (לאחר שדוד שכב ארצה). אבל 80 האנשים היו
ממלכות שומרון, והם לא ידעו אפילו תורה, כי בתורה נאמר בפירוש (דברים יד1) "
", ו: (ויקרא יט 27) "
לא תתגודדו... למת
".
ולא תשחית את פאת זקנך
בשלושה מקומות מסופר על אדם אחד שבא עם בגדים קרועים ואדמה על ראשו:
האיש מבנימין (שמ"א ד 12) |
|
הגר העמלקי (שמ"ב א 2) |
|
חושי (שמ"ב טו 32) |
|
האיש מבנימין השתתף במלחמה -- "אנוכי הבא מן המערכה" (שמ"א ד 16) ולכן לבש מדים. הגר העמלקי לא השתתף במלחמה – הוא רק "נקרה בהר הגלבוע" (שמ"ב א 6) ולכן לבש בגדים רגילים. חושי היה רעה דוד – אדם אהוב לדוד -- ואדם אהוב לובש כותנת (כמו יוסף).
בשני מקומות מספר על מלך שקרע את בגדיו לאחר שקרא ספר, ולא קשה להבחין ביניהם:
מלך ישראל – על הבקשה לרפא את נעמן (מב ה7) |
|
יאשיהו (מב כב11) |
|
פסוקים נוספים על קריעת בגדים:
אחי יוסף (בר מד13) |
|
ראובן (בר לז29) |
|
אמרה חולדה ליאשיהו (מב כב) |
|
על שני אנשים נאמר הביטוי "
":
שק על בשרו
אחאב לאחר פרשת נבות (מל"א כא 27) |
| |
מלך ישראל (מב ו30) |
| |
לא כתוב מיהו "מלך ישראל" אבל לפי סדר הזמנים נראה שזהו יהורם בן אחאב.
לפי זה ברור למה היה "שק על בשרו" מתחת לבגדיו:לאחר שאחאב שם "שק על בשרו"
נאמר עליו (מל"א כא29): "
". לכן אחאב לימד את כל בניו שישימו שק על בשרם כל הזמן – כדי שגם הם יינצלו מהרעה...
יען כי נכנע מפניי, לא אביא הרעה בימיו--בימי בנו אביא הרעה על ביתו
על עוד כמה אנשים נאמר שהם קרעו את בגדיהם ואז לבשו שק:
יעקב על יוסף (בר לז34) |
|
אחאב לאחר פרשת נבות (מל"א כא 27) |
|
חזקיהו על דברי רבשקה (מב יט1) |
|
מרדכי על גזירת המן (אס ד1) |
|
יש הדרגה בלבוש האבל: יעקב שם את השק רק על מתניו, אחאב שם את השק על
כל בשרו, חזקיהו התכסה כולו בשק (כנראה הוא כיסה גם את הראש), ומרדכי עוד
הוסיף אפר. וכמו שהוסבר כמה פעמים בפרק "ביטויים עצובים" (בגליון השמיני
של פירושים וסימנים) – זה מתאים להדרגה באסון שעליו התאבלו: יעקב התאבל על
הבן שלו, אחאב התאבל על עצמו ועל ביתו, חזקיהו התאבל על עירו (ירושלים -
רבשקה לא התכוון להרוג את בני ישראל, אלא רק להגלות אותם ולהרוס את העיר), ומרדכי התאבל על כל עמו. וגם בהמשך הפרק נאמר "
".
וצום ובכי ומספד,
שק ואפר יצע לרבים
פסוקים נוספים עם לבוש שק, בעיקר מנביאים אחרונים:
מואב (יש טו) |
|
בגיא חזיון (יש כב) |
|
הצמים (יש נח) |
|
אמר ירמיהו (ו) |
|
מואב (יר מח) |
|
בנות רבת-עמון (יר מט) |
|
ישראל (יח ז) |
|
התאנה (יל א) |
|
ישראל (עמ ח) |
|
אנשי נינוה (ינ ג) |
|
מלך נינוה (ינ ג) |
|
בנינוה (ינ ג) |
|
זקני בת-ציון (אכ ב) |
|
דניאל (ט) |
|
צום 24 בשביעי (נה ט) |
|
בטבלה שלפניכם מובאים פסוקים המתארים מנהגי-אבל מיוחדים. המספר בעמודה הימנית הוא מספר הסעיף (למטה) שבו מוסבר הפסוק.
דוד ציווה את יואב על אבנר (שב ג) |
|
|
עבדי בן-הדד שבאו אל אחאב (מא כ) |
|
|
בני יבש, על מות שאול (שא לא) |
|
|
אחאב לאחר פרשת נבות (מא כא) |
|
|
עזרא, לאחר ששמע על נישואי התערובת (עז ט) |
|
|
יהושע אחרי התבוסה בעי (יע ז6) |
|
|
חזקיהו על דברי רבשקה (מב יט1) |
|
|
יפתח לבתו (שפ יא) |
|
|
איוב, אחרי מות בניו (אב א20) |
|
|
"וייתן דמי מלחמה בחגורתו אשר במותניו...
".ויאמרו אליו זקני יבש: 'הרף לנו שבעת ימים ונשלחה מלאכים בכל גבול ישראל; ואם אין מושיע אותנו ויצאנו אליך
-שינהוישכב בשק
"... ייתכן שזה קשור גם לחטא שעליו הוא התאבל: אחאב רצה את כרם נבות "ויהלך אט
" – הוא אהב טבע ורצה שיהיה לו גן ירוק ליד הבית. הוא רצה למנוע מעצמו לפשוע שוב מסיבה דומה, ולכן התחיל לטייל בטבע כדי שלא יצטרך לקחת גנים של אחרים.ויהי לי לגן ירק, כי הוא קרוב אצל ביתי
") אבל יש הבדל: עזרא, שהיה אדם מאד עדין, מרט רק את השער של עצמו, ונחמיה, שהיה אדם מאד קשוח ותקיף, מרט את השער של מתנגדיו.ואריב עימם ואקללם ואכה מהם אנשים ואמרטם
ותיקח תמר אפר על ראשה, וכתונת הפסים
אשר עליה קרעה
"). כתונת פסים=מעיל – ע' יג 18: "; ותשם ידה על ראשה, ותלך הלוך וזעקה... ותשב תמר ושוממה בית אבשלום אחיה
". כנראה ששלושת המנהגים האלה (מריטת שיער, קריעת מעיל וישיבה משומם) קשורים איכשהו לחטא של גילוי עריות.ועליה כתונת פסים, כי כן תלבשנה בנות המלך הבתולות -- מעילים
"; ולאחר נאום רבשקה אמר חזקיהו לנביא ישעיהו: "וישמעו הכנעני וכל יושבי הארץ, ונסבו עלינו, והכריתו את שמנו מן הארץ; ומה תעשה לשמך הגדול?!
"אולי ישמע ה' א-להיך את כל דברי רבשקה, אשר שלחו מלך אשור אדוניו לחרף א-להים חי, והוכיח בדברים אשר שמע ה' א-להיך...
לשאר הפסוקים לא הצלחתי עדיין למצוא סימנים, אז אם אתם מוצאים – שלחו לי בבקשה.