קוד: אמרתי לכם בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
מישהו לא שמע בקולי, וכתוצאה מכך נגרם לו נזק. האם להגיד לו "אמרתי לך"?
בתנ"ך מצאנו שני אנשים שהשתמשו בביטוי זה:
וַיַּעַן רְאוּבֵן אֹתָם לֵאמֹר ' הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם לֵאמֹר 'אַל תֶּחֶטְאוּ בַיֶּלֶד' וְלֹא שְׁמַעְתֶּם, וְגַם דָּמוֹ הִנֵּה נִדְרָשׁ!'".
וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו, וְהוּא יֹשֵׁב בִּירִיחוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם ' הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם'אַל תֵּלֵכוּ'!'".
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה ' אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו'"
העליונים, שאין בהם יצר הרע, במאמר אחד יש די; אבל תחתונים, שיש בהם יצר הרע, בשתי אמירות, והלוואי יעמוד". המגיד מדובנא שאל: אם אמירה אחת לא מספיקה, מי אמר ששתי אמירות יספיקו? למה שתיים ולא מאה? ועוד: למה האמירה הראשונה היא בלשון עתיד "אמור", והאמירה השניה היא בלשון עבר "אמרת"? וענה על-פי הפסוק:
מִי בָכֶם יַאֲזִין זֹאת, יַקְשִׁב וְיִשְׁמַע לְאָחוֹר: מִי נָתַן למשוסה[לִמְשִׁסָּה] יַעֲקֹב, וְיִשְׂרָאֵל לְבֹזְזִים? הֲלוֹא ה' זוּּּּּּּּּּּּּּּּּּּ חָטָאנוּ לוֹ, וְלֹא אָבוּ בִדְרָכָיו הָלוֹךְ, וְלֹא שָׁמְעוּ בְּתוֹרָתוֹ" - כי יש שני סוגים של שמיעה: שמיעה לפנים ושמיעה לאחור. למשל, אם רופא אומר לאדם שלא יאכל מאכלים מזיקים, והוא שומע בקולו וניצל ממחלה, הרי החולה שמע לפנים - הוא שמע בקול הרופא לפני שקרה לו נזק. אבל אם האדם לא שומע בקול הרופא, וניזוק, עדיין יש תועלת בדברי הרופא, כי בפעם הבאה החולה יאמין לו וישמע בקולו; במקרה זה החולה שמע לאחור - שמע בקול הרופא רק אחרי שקרה לו נזק.
אותו הדבר כאן: אמור הוא הציווי לעתיד - להזהיר את הכהנים שלא ייטמאו; ואמרת הוא הציווי לעבר - אם כהן כבר נטמא, יש להזכיר לו את האיסור ולהגיד לו "אמרתי לך!" כדי שלא ייטמא שוב.
מובן שיש להגיד זאת באופן הנכון - לא להגיד "אמרתי לך!" בקנטרנות ובהתנשאות, אלא להדגיש שהכוונה היא להפיק לקחים מטעויות העבר על-מנת להשתפר בעתיד.