קוד: מנהיגות מאוחדת בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: רועי מעודה
אל: נ..נח..נח"ת סיון ס'
בתולדות ישראל מסופר על שני נסיונות למרוד במלכות בית דוד:המרד של שבע בן בכרי (שמ"ב כ) והמרד של ירבעם נגד רחבעם (מל"א יב). אולם יש הבדל משמעותי ביניהם:
", כלומר – כלומר כל איש לבדו, שכל אחד יילך לאוהל שלו ויעשה מה שהוא רוצה (זה מזכיר גם את הביטוי "אין לנו חלק בדוד ולא נחלה לנו בבן ישי, איש לאוהליו ישראל
", שנזכר בתקופה שבה לא היה שלטון). אבל בנ"י לא רצו פירוד ואנרכיה: מאז שביקשו משמואל "איש הישר בעיניו יעשה
" הם לא רצו לוותר על השלטון המסודר והמאוחד. לכן המרד של שבע בן בכרי לא הצליח: הוא עבר בכל שבטי ישראל אבל לבסוף נשאר לבד, ואנשי אבל בית-מעכה הרגו אותו.שימה לנו מלך לשופטנו
", כלומר – כלומר לא כל אחד בנפרד אלא שכל ישראל יילכו ביחד לאוהל מאוחד. הוא לא הציע אנרכיה אלא שלטון אחר. לכן הסיסמה שלו התקבלה.מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי, לאוהליך ישראל
נסיים בחזון אחרית הימים (יחזקאל לז 22): "
": לא יהיה שוב בלגן ופיזור – אלא יהיה סדר, כולם יהיו תחת בניין אחד ומנהיגות אחת - "
ולא ייחצו עוד לשתי ממלכות עוד
".
ועבדי דוד נשיא להם לעולם