קוד: ברית עם אבימלך בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 6
גם אברהם וגם יצחק כרתו ברית עם אבימלך מלך פלשתים, אבל יש כמה הבדלים בין הסיפורים:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מהשוואה בין הסיפורים ניתן לראות שהיחסים בין אבימלך ליצחק היו הרבה
פחות טובים מהיחסים בין אבימלך לאברהם. ההבדל התחיל עוד קודם: אבימלך אמר
לאברהם (בר' כ 15): "
", וליצחק הוא אמר (בר' כו 16): "
הנה ארצי לפניך, בטוב בעיניך שב
".
לך מעימנו כי עצמת ממנו מאד
ייתכן שהסיבה להבדל היא כלכלית: אברהם עסק רק ברעיית-צאן, כמו שכתוב (בר' יג2): "
", ויצחק עסק גם בחקלאות, כמו שכתוב
(בר' כו12): "
ואברם כבד מאד במקנה...
", ולכן "
ויזרע יצחק בארץ ההיא, וימצא בשנה ההיא מאה שערים...
" (בר' כו 14).
ויקנאו אותו פלשתים
ועכשיו נראה איך זה עוזר להסביר חלק מההבדלים בין הסיפורים:
") -- כי רק כמה פסוקים לפני כן הם שילחו אותו מעמם (כנ"ל). אבל בסיפור הראשון הם לא צריכים ללכת אל אברהם – כי אברהם ישב איתם בארצם.ואבימלך הלך אליו מגרר...
ראו ראינו
" – עד עכשיו לא ידענו שה' עמך ולכן שנאנו אותך, אבל עכשיו גילינו שה' עמך ולכן אנחנו רוצים לשפר את היחסים. אבל בסיפור הראשון הם אומרים לאברהם: "כי היה ה' עמך...
" – תמיד ידענו שא-להים עמך, זה לא חדש.א-להים עמך בכל אשר אתה עושה
"אם תשקור לי ולניני ולנכדי...
אבל בסיפור השני אבימלך לא יכול להציע דבר כזה ליצחק כי היחסים ביניהם כבר ממילא מעורערים; הדבר היחיד שהוא מעז להציע לו זה 'שלום קר' – ".
".אם תעשה עימנו רעה...
": 'עשיתי עמך חסד ונתתי לך לגור בארצי'. אבל בסיפור השני אבימלך לא יכול להגיד כזה דבר, כי הוא לא נתן ליצחק לגור בארצו. הוא יכול להגיד רק: "כחסד אשר עשיתי עימך תעשה עימדי ועם הארץ -- אשר גרת בה
":אמנם, שילחנו אותך מאיתנו, אבל לא נגענו בך לרעה – שילחנו אותך בשלום (כשהם אומרים "כאשר לא נגענוך וכאשר עשינו עימך רק טוב ונשלחך בשלום
" ייתכן שהם מתכוונים להגיד: 'זה ששילחנו אותך מאיתנו – זה בסה"כ היה לטובתך, כי זה איפשר לך להצליח יותר...').וכאשר עשינו עמך אך טוב
"לא ידעתי מי עשה את הדבר הזה
אם הייתי יודע בוודאי לא הייתי נותן לזה לקרות. אברהם ואבימלך מיישבים את הסכסוך על הבארות במילים – כמו חברים טובים. אבל בסיפור השני המצב הרבה יותר גרוע: רועי גרר רבים עם רועי יצחק ו'מתעשקים' אתם, ויצחק לא מצליח לפתור את הסכסוך במילים (נראה לי גם שבסיפור השני אבימלך ידע על המריבות ולא התערב – כי הוא ממילא לא-כל-כך אהב את יצחק)–
ויקם
", ובסיפור השני יצחק משלח אותם: "אבימלך ופיכול שר צבאו...
וישלחם
". ייתכן שיש כאן "מידה כנגד מידה": כמו שאבימלך נתן לאברהם חירות לשבת "בטוב בעיניו", כך גם אברהם נותן חירות לאבימלך לקום וללכת מתי שהוא רוצה (ולא משלח אותו). וכמו שאבימלך שילח את יצחק (בשלום) – כך גם יצחק משלח את אבימלך (בשלום).יצחק וילכו מאתו בשלום
קרא
",למקום ההוא באר-שבע
בגלל השבועה האישית ש
(הוא ואבימלך). אבל בסיפור השני לא רק יצחק קרא למקום באר-שבע, אלא "נשבעו שניהם
": אחרי ששתי פעמים כרתו ברית בשבועה במקום הזה, הגיעו למסקנה שכנראה המקום הזה מתאים במיוחד לשבועות, ולכן החליטו שהשם הקבוע של העיר יהיה באר שבע, עד היום הזה (ע"ע באר שבע - שבע)על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה