קוד: החייאת המתים - טבלת השוואה בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: עמוס, אראל
אל: פירושים וסימנים 8
[חלק מהפירושים בפרק זה לקוחים מתוך "הבדלה בין פסוקים דומים" מאת עמוס עזריה]
בשני מקומות מסופר על נביא שהחייה ילד:
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
4 5 |
|
|
6 |
|
|
2 |
|
|
2 |
יש הרבה הבדלים בין הסיפורים. חלקם נובעים מכך שהסיפור השני קרה (כמובן) אחרי הסיפור הראשון:
"). ובסיפור השני אימו של הנער השכיבה אותו על מיטתו של הנביא עוד לפני שהגיע, וכשהגיע הוא מצא את הנער "וישכיבהו על מיטתו
". כנראה שהשונמית שמעה את הסיפור הראשון (על הצרפתית) וידעה כבר מה צריך לעשות כדי להתחיל בהחייאה.מושכב על מיטתו
", לשון תדהמה. נראה שאליהו היה מאד מופתע מההחייאה, כי זו היתה הפעם הראשונה בתולדות האנושות שקרה דבר כזה. גם האם היתה מופתעת מאד ואמרה: "ראי, חי בנך!
" אבל בסיפור השני אמר הנביא לאם רק "שאי בנך", כאילו שהכל כבר היה צפוי. וגם האם לא אמרה שום דבר (נאמר רק "עתה זה ידעתי כי איש א-להים אתה ודבר ה' בפיך אמת!
").ותישא את בנה ותצא
בשני המקרים האימא מאשימה את הנביא במצב, אבל יש הבדל:
" - כי האישה הצרפתית לא הזמינה את אליהו - הוא בא ו'התנחל' אצלה בבית מעצמו. אבל השונמית לא יכולה להאשים את אלישע בזה כי היא הזמינה אותו אליה, ולכן היא רק מאשימה אותו בכך שהבטיח לה בן: "באת אלי להזכיר את עווני ולהמית את בני!
"השאלתי בן מאת אדוני!? הלא אמרתי לא תשלה אותי!
, וכשאלישע החייה את הילד הוא זורר (= עיסה או ריפא) את הנער3 פעמים
.7 פעמים
[(אמנם ע"פ הפשט הרעב בימי אלישע היה אחרי שהוא החייה את בנה של השונמית, אבל ישנה השערה שלפיה סיפורי אלישע לא סודרו ע"פ סדר הזמנים ו"אין מוקדם ומאוחר בתנ"ך" - פירוט
בכל הסיפור עם אלישע נראה שה' יתברך בכלל לא התערב. אלישע שם לב לכך כבר מהרגע שהשונמית הגיעה אליו, ואמר לגיחזי (מל"ב ד27) "
[למה מרה נפשה של השונמית]" לכן:
וה' העלים ממני ולא הגיד לי
" לא מפורטת, אבל הפעולות שעשה כדי להחיות את הילד בדרך הטבע ("התפלל אל ה'
") מפורטות מאד - כנראה שהכתוב רוצה ליצור את הרושם שההחייאה נעשתה בדרך הטבע, בלי התערבות גלויה של ה'.ויעל, וישכב על הילד, וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפיו, ויגהר עליו, ויחם בשר הילד...
"), ודווקא פעולות-ההחייאה הטבעיות שעשה אליהו לא מפורטות כל-כך (כתוב רק "ויאמר: "ה’ אלוהי, תשב נא נפש הילד הזה על קרבו!"
").ויתמודד על הילד 3 פעמים
". אבל בסיפור עם אליהו כתוב בפירוש "ויפקח הנער את עיניו
".וישמע ה’ בקול אליהו, ותשב נפש הילד על קרבו ויחי
" מוות קליני אבל הנשמה עדיין לא פרחה מגופו, ולכן היה אפשר להחיות אותו באופן טבעי. אבל בסיפור עם אליהו הבן חלה בחולי "מת
" בכלל ולכן רק נס גלוי יכל להחזיר אותו לתחייה.חזק מאד, עד אשר לא נותרה בו נשמה
לשאר ההבדלים לא הצלחתי עדיין למצוא סימנים.