קוד: חורבן אדום בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: הלל אורי, תמרה מנטינבנד, אריה, סיכם: אראל
אל:
[מבוסס על דיון בשבת נח"ת חורף ה'תשס"ד, חוות הצופים. משתתפי הדיון: הלל אורי, תמרה מנטינבנד, אריה, אראל סגל. סיכם: אראל.]
אחת מהדרכים המקובלות ללמוד תנ"ך בימינו היא להשוות בין פרשות דומות ולהסיק מסקנות מהדמיון ביניהן. ניתן לראות דוגמאות לשיטה זו במאמרים רבים בכתב-העת "מגדים".
אולם, במקרים רבים מגיעים למסקנות המעניינות יותר דווקא כאשר בודקים את ההבדלים בין הפרשיות הדומות. במאמר זה ננסה להסביר את ספר עובדיה, בעזרת מציאת ההבדלים בין ספר עובדיה לבין נבואה מקבילה בספר ירמיהו.
הטבלה הבאה מסכמת את ההקבלות:
|
|
14-16:
|
1-4:
|
9-11:
|
5-7:
|
7-8:
|
8-9:
|
אין הקבלה |
10-15:
|
12-13:
|
16:
|
אין הקבלה
|
17-21:
|
17:
18:
19:
20:
21:
22:
|
אין הקבלה |
פסוקים 1-4 בספר עובדיה מקבילים לפסוקים 14-16 בירמיהו מט:
14-16:
|
1-4:
|
שתי הנבואות מתארות את ההכנות של הגויים למלחמה על אדום, ואת ההתעלמות הגאוותנית של אדום מהכנות אלו. ניתן להסביר את רוב ההבדלים בין הנבואות בעזרת ההנחה, שהנבואה של ירמיהו נאמרה מוקדם יותר מהנבואה של עובדיה:
(כלומר רק אני) ובנבואה של עובדיה נאמרשמעתי
(כלומר גם ירמיהו וגם אני, ואולי גם נביאים אחרים);שמענו
(עכשיו) ובנבואת עובדיה הוא כברשלוח
(בעבר);שולח
ובנבואת עובדיה הם כבר התקבצו ובאו, ולכן קוראים להם רקהתקבצו ובואו עליה וקומו...
.קומו...
המצב הבינלאומי של אדום מתדרדר והולך (כי הגויים כבר נאספים סביבה), והשינוי הזה מתבטא בהבדלים בין הנבואות:
(בזוי
= קטן בעיני הגויים;קטן בגויים
= בזוי בעיני בני האדם), ובנבואת עובדיה הוא כברבזוי באדם
.בזוי... מאד
תפלצת" (מלשון "פַלָּצוּת" = פחד) - הגויים פוחדים ממנו, וזה גורם לו להתגאות ("
זדון לבך"); בנבואת עובדיה כבר לא פוחדים ממנו, ונשארת לו רק הגאווה.
ככל שהמצב של אדום מתדרדר, הגאווה שלהם גדלה, כמו שנאמר בספר משלי "לפני שבר גאון, ולפני כשלון -- גבה רוח": ככל שהשבר של אדם מתקרב - כך הגאווה שלו גדלה:
לנשר, שיושב בהרים ובין סלעים, והדימוי הזה הוא מציאותי ומתאים לתנאים הגיאוגרפיים בארץ אדום - ארץ הרים וסלעים. בנבואת עובדיה, הוא "
", ומוסיף על כך דימוי מופרך יותר - "אומר בליבו: מי יורידני ארץ?!
".בין כוכבים שים קנך
במבוא לפירוש 'דעת מקרא' לספר עובדיה מביאים כמה אפשרויות לקביעת זמנו של הנביא עובדיה, ואחת מהם (דעת ה'חוקרים') היא שעובדיה ניבא לאחר חורבן בית ראשון. ניתוח ההבדלים בין הנבואות מחזק את הדעה הזאת.
בפסוקים 5-7 מתחילה נבואה חדשה. זאת ניתן ללמוד מכך שהנבואה המקבילה, בירמיהו מט 9-11, לא נמצאת כהמשך ישיר של הנבואה המקבילה הקודמת (ירמיהו מט 14-16), אלא מופיעה לפניה:
9-11:
|
5-7:
|
שתי הנבואות מתארות שודדים שבאים על אדום לאור יום, ומרוקנים אותה לגמרי - שודדים את כל הרכוש.
הבדל משמעותי בין הנבואות הוא, שעובדיה מתאר את מה שקרה לאדום - "
": איך הצליחו הגויים לחשוף את כל צפונותיו של אדום ולקחת הכל (חפש=חשף בשיכול אותיות); וירמיהו מתאר את מעשה ה' - "
איך
נחפשו עשיו, נבעו מצפוניו
". נראה, שנבואתו של ירמיהו מתארת את הגזירה שה' גזר על אדום - הגזירה נאמרת בלשון עבר כי ה' כבר החליט שהיא תתבצע, למרות שעדיין לא הוציא אותה לפועל ("לקראת שידור"); עובדיה מתאר את השוד "בשידור חי", תוך כדי שהוא קורה או זמן קצר לאחר מכן.
כי
אני חשפתי את עשיו, גיליתי את מסתריו, ונחבה, לא יוכל
הבדל נוסף הוא, שבנבואת ירמיהו השודדים ייקחו גם את הילדים, הקרובים והחברים - "
שודד זרעו ואחיו ושכניו, ואיננו
.
" (כלומר, השודדים ייקחו את הילדים והנשים, והם יישארו יתומים ואלמנות התלויים בחסדי ה', כי הגברים כבר לא יוכלו לדאוג להם). בנבואת עובדיה, השודדים לקחו רק את הרכוש.
עוזבה יתומיך, אני אחייה; ואלמנותיך, עליי תבטחו
הנבואה השניה של עובדיה נאמרה זמן-מה לאחר הנבואה הראשונה שלו: הגויים, שהתאספו להילחם באדום, כבר עלו עליה ושדדו אותה (תוך שהם מטעים את אדום ומשכנעים אותם לצאת מארצם). עובדיה מנבא, שבקרוב הגויים יהרגו גם את כל אנשי אדום:
בפסוקים 8-9 מתחילה נבואה חדשה. זאת ניתן ללמוד מכך שהנבואה המקבילה, בירמיהו מט 7-8, לא נמצאת כהמשך ישיר של הנבואה המקבילה הקודמת (ירמיהו מט 9-11), אלא מופיעה לפניה:
7-8:
|
8-9:
|
כאן ההבדלים מרובים מההקבלות:
אבדה עצה מבנים, נסרחה חכמתם", ובנבואת עובדיה נאמר גם ש"
" - גם החכמים יאבדו.והאבדתי חכמים מאדום
נסביר את ההבדלים האלה בסיכום המאמר.
לפסוקים 10-16 בספר עובדיה, שמתארים את פשעי אדום נגד עם ישראל בזמן חורבן ישראל, אין הקבלה בספר ירמיהו.
בספר ירמיהו, נראה שה' מביא על אדום את החורבן, רק בגלל הגאווה והבטחון-העצמי המופרזים שלה; בספר עובדיה, החורבן בא כנקמה על כך שהאדומים לעגו לבני-ישראל בזמן החורבן, השתתפו בשוד ובביזה, והרגו את הפליטים (ויש התאמה בין הפשעים לבין העונשים: "בזוי אתה מאד" בנקמה על "
"; "אם גנבים באו לך" בנקמה על "
ואל תגדל פיך ביום צרה
"; "למען
ייכרת איש מהר עשיו מקטל" בנקמה על "
ואל תשלחנה בחילו ביום אידו
").
ואל תעמוד על הפרק
להכרית את פליטיו
אולם, הבטחון העצמי המופרז של אדום הוא השורש העמוק יותר של פשעי אדום נגד ישראל; כי אם אדום היו חוששים לחייהם, הם לא היו משתפים פעולה עם הבבלים מחריבי הארץ, אלא להיפך - מנסים לעזור לעם ישראל להתגונן. אולם, מכיוון שאדום סמכו על ההרים והסלעים בארצם, ולא האמינו שמישהו יצליח לפגוע בהם - הם הרשו לעצמם להשתתף בביזה ובהרג.
ירמיהו, שחי לפני החורבן, מתאר רק את הבטחון העצמי המופרז של אדום; עובדיה, שחי אחרי החורבן, מתאר גם את הפשעים שנגרמו כתוצאה ממנו בזמן החורבן.
פסוק 16 בספר עובדיה נראה מקביל לירמיהו מט 12:
12:
|
16:
|
אולם, בעיון מעמיק יותר נראה שאין כאן הקבלה:
גם לנבואה האחרונה בספר עובדיה, בפסוקים 17-21, אין הקבלה בספר ירמיהו: בירמיהו מט 17-22, בסוף אוסף הנבואות על אדום, מובאות שתי נבואות על פורענות אדום (ע"ע "עמים מצפון ואריות מהירדן); ובעובדיה מובאות נבואות על גאולת ישראל.
ירמיהו, שחי לפני החורבן, התמקד בתיאור הפורענות של אדום; ועובדיה, שחי אחרי החורבן והגלות, מתאר את גאולת ישראל וחזרתם של הגולים לארצם.
כעת ניתן לסכם את התוכן של שתי הנבואות, לפי הסדר:
: האדומים לא מתנהגים בחכמה - הם יותר מדי בטוחים בעצמם, ולא מרגישים שהחורבן שלהם קרוב. ה' מזהיר אותם וקורא להם:לאדום, כה אמר ה’ צבאות: האין עוד חכמה בתימן?! אבדה עצה מבנים, נסרחה חכמתם?!
כדאי לכם לברוח מהר, כי כבר גזרתי להביא עליכם אסון, והגזירה בוודאי תתקיים בזמנה!נוסו הופנו העמיקו לשבת, יושבי דדן: כי איד עשיו הבאתי עליו, עת פקדתיו!
החורבן שגזרתי עליכם יהיה מוחלט - לא כמו פריצה של גנבים בלילה שגונבים קצת ובורחים, אלא כשוד לאור היום שבו לוקחים הכל:אם בוצרים באו לך, לא ישאירו עוללות; אם גנבים בלילה, השחיתו דיים:
: אני כבר גזרתי לחשוף את כל מקומות המסתור של האדומים ושל רכושם, כך שהשודדים ייקחו את הכל.כי אני חשפתי את עשיו, גיליתי את מסתריו, ונחבה, לא יוכל; שודד זרעו ואחיו ושכניו, ואיננו
: השודדים ייקחו את הילדים והנשים, והם יישארו יתומים ואלמנות התלויים בחסדי ה', כי הגברים כבר לא יוכלו לדאוג להם.עוזבה יתומיך, אני אחייה; ואלמנותיך, עליי תבטחו
למרות הביטחון-העצמי המופרז שלך, לא יהיה לך כל יתרון על שאר הגויים - גם אתה תשתה את "כוס התרעלה" (סמל לחורבן), גם אתה תיחרב יחד עם כולם,כי כה אמר ה’, הנה אשר אין משפטם לשתות הכוס שתה ישתו, ואתה הוא, נקה תינקה?! לא תינקה, כי שתה תשתה!
.כי בי נשבעתי נאום ה’, כי לשמה לחרפה לחורב ולקללה תהיה בצרה; וכל עריה תהיינה לחורבות עולם
עד כאן, ירמיהו תיאר את התוכניות והגזירות של ה' על אדום; בפסוקים הבאים, ירמיהו כבר שומע את תחילת התהליך שיביא להתממשות הגזירה:
: אני כבר שומע שליח שעובר בין הגויים, ומארגן אותם להתאסף למלחמה על אדום.שמועה שמעתי מאת ה’, וציר בגויים שלוח; התקבצו ובואו עליה, וקומו למלחמה
הגויים כבר מבזים את אדום, אך עדיין פוחדים מהם, וזה מחזק את הביטחון העצמי של אדום, ומצטרף לגאווה שלהם:כי הנה קטון נתתיך, בגויים--בזוי באדם.
תפלצתך השיא אותך, זדון ליבך, שוכני בחגווי הסלע, תופשי מרום גבעה;
: גם המיקום הגיאוגרפי של אדום תורם לבטחון העצמי המופרז שלהם: הם גרים בארץ הררית וקשה לכיבוש. אולם, הבטחון-העצמי הזה לא מוצדק, כי ה' יוריד אותם משם.כי תגביה כנשר קינך – משם אורידך, נאום ה’
המשך התהליך מתואר בנבואתו של עובדיה, ממשיכו של ירמיהו:
: בתחילת נבואתי, שמעתי גם אני את השמועה ששמע ירמיהו, על הציר ששולח בין הגויים (בזמן ירמיהו), ועכשיו אני שומע שהגויים כבר מקיפים את אדום, וכל מה שנשאר להם הוא לקום ולהילחם בה.כה אמר ד’ ה’ לאדום: שמועה שמענו מאת ה’ וציר בגויים שולח--קומו ונקומה עליה למלחמה
: המעמד של אדום ירד עוד יותר, ועכשיו הוא כבר בזוי מאד; אך הגאווה והביטחון העצמי שלו רק גדלו:הנה קטון נתתיך, בגויים; בזוי אתה מאוד
זדון ליבך השיאך, שוכני בחגווי סלע מרום שבתו; אומר בליבו: 'מי יורידני ארץ?!'. אם תגביה כנשר, ואם בין כוכבים שים קינך - משם אורידך, נאום ה’.
אם גנבים באו לך, אם שודדי לילה--איך נדמית?! הלוא יגנבו דיים; אם בוצרים באו לך, הלוא ישאירו עוללות! איך נחפשו עשיו, נבעו מצפוניו! עד הגבול שילחוך, כל אנשי בריתך--השיאוך יכלו לך, אנשי שלומך; לחמך, ישימו מזור תחתיך- אין תבונה בו.
.הלוא ביום ההוא, נאום ה’, והאבדתי חכמים מאדום, ותבונה מהר עשיו. וחתו גיבוריך, תימן, למען ייכרת איש מהר עשיו, מקטל
: בגלל שהשתתפת בשוד ששדדו את ירושלים - גם אותך ישדדו;מחמס אחיך יעקוב, תכסך בושה; ונכרת, לעולם. ביום עמודך מנגד, ביום שבות זרים חילו; ונוכרים באו שעריו, ועל ירושלים ידו גורל - גם אתה כאחד מהם
: בגלל שלעגת לאחיך ביום צרתם - גם אותך יבזו;ואל תרא ביום אחיך, ביום נוכרו, ואל תשמח לבני יהודה, ביום אובדם; ואל תגדל פיך, ביום צרה
: בגלל שהכרתת את פליטי עמי - גם את עמך יכריתו;אל תבוא בשער עמי ביום אידם, אל תרא גם אתה ברעתו ביום אידו; ואל תשלחנה בחילו, ביום אידו. אל תעמוד, על הפרק, להכרית, את פליטיו; ואל תסגר שרידיו, ביום צרה
בגלל ששתית יין וחגגת על חורבן בית המקדש, גם על חורבן ארצך יחגגו כל הגויים כל ימי חייהם, עד שיאבדו גם הם.כי קרוב יום ה’, על כל הגויים: כאשר עשית ייעשה לך, גמולך ישוב בראשך. כי, כאשר שתיתם על הר קודשי, ישתו כל הגויים, תמיד; ושתו ולעו, והיו כלא היו:
"ובהר ציון תהיה פליטה, והיה קודש; וירשו בית יעקוב, את מורשיהם...