קוד: אל קנא בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
לֹא תִשְׁתַּחְוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם, כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עון אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי" (פירוט)
כִּי לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר, כִּי ה' קַנָּא שְׁמוֹ אֵל קַנָּא הוּא"
כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא, אֵל קַנָּא"
לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם, כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עון אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי" (פירוט)
כִּי אֵל קַנָּא ה' אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ, פֶּן יֶחֱרֶה אַף ה' אֱלֹהֶיךָ בָּךְ וְהִשְׁמִידְךָ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה"
וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם 'לֹא תוּכְלוּ לַעֲבֹד אֶת ה' כִּי אֱלֹהִים קְדֹשִׁים הוּא אֵל קַנּוֹא הוּא לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם וּלְחַטֹּאותֵיכֶם'"
אֵל קַנּוֹא וְנֹקֵם ה', נֹקֵם ה' וּבַעַל חֵמָה, נֹקֵם ה' לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו"
בששת הפסוקים הראשונים, הקנאות של ה' מופנה כלפי עובדי אלילים; בפסוק האחרון, הקנאות של ה' מופנה כלפי האשורים, שפגעו בעם ישראל (ראו עיונים בספר נחום / יהודה אייזנברג).
חז"ל התייחסו למשמעות של קנאות זו, יחד עם שאלות פילוסופיות נוספות הקשורות לעבודת אלילים:
"שאל פלוספוס אחד את רבן גמליאל: כתוב בתורתכם
כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא אל קנא - מפני מה מתקנא בעובדיה ואין מתקנא בה?
אמר לו: אמשול לך משל למה הדבר דומה: למלך בשר ודם שהיה לו בן אחד,
ואותו הבן היה מגדל לו את הכלב, והעלה לו שם על שם אביו; וכשהוא נשבע -
אומר "בחיי כלב אבא"; כששמע המלך - על מי הוא כועס? על הבן הוא כועס או על
הכלב הוא כועס? הוי אומר על הבן הוא כועס!...
שאל אגריפס שר צבא את רבן גמליאל: כתיב בתורתכם כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא אל קנא - כלום מתקנא אלא חכם בחכם וגבור בגבור ועשיר בעשיר?
אמר לו: אמשול לך משל למה הדבר דומה: לאדם שנשא אשה על אשתו; חשובה ממנה - אין מתקנאה בה, פחותה ממנה מתקנאה בה.
"
(בבלי עבודה זרה נד: - נה.)