קוד: ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון בתנ"ך
סוג: השלמה1
מאת: חברי נח"ת
אל: טיול סוכות ס'
תהלים עו3: "וַיְהִי
בְשָׁלֵם סֻכּוֹ, וּמְעוֹנָתוֹ
בְצִיּוֹן
"
1. הפירוש המקובל הוא שיש כאן תקבולת: '
' הוא כינוי לירושלים, והוא מקביל ל'
שלם
', ו'
ציון
' (הסוכה שלו) מקביל ל'
סוכו
'.
מעונתו
2. ע"פ שמואל פולצ'ק, אפשר גם לפרש ש'שלם' הוא לא כינוי לירושלים אלא הכינוי הקדום של העיר שכם, כמו שכתוב (בראשית לג 18) "
". {
שם הפירוש המקובל הוא שיעקב בא בריא ו'שלם' אל עירו של שכם, אבל נראה לי
יותר ש'שלם' הוא שם העיר שאליה בא יעקב [כפי פירוש הרשב"ם], ומסתבר שלא
היה שם העיר שכם, שכן לא נזכר בכל הפרשה בבראשית מה שם העיר! לפי פירושנו
ניתן למצוא רמז לשם העיר בדבריהם של תושבי העיר (בר' לד 21) "
ויבוא יעקב שלם עיר שכם אשר בארץ כנען...
"}.
לפי זה יש הבדל בין "סוכו" ל"מעונתו": 'סוכה' היא דירה ארעית ו'מעונה' היא דירה קבועה. מקום המשכן הארעי של ה' היה בשכם -
היה שם מקדש זמני בימי יהושע (ע' יהושע כד 25 -
26), ומקום המקדש הקבוע היה בציון.
האנשים האלה
שלמים הם איתנו...
מצד שני: בבראשית יד נזכר מקום בשם "
", ומשם נראה שזהו כינוי לירושלים, משני טעמים:
שלם
", ועמק המלך היה כנראה באזור ירושלים (ע' שמ"ב יח 18).עמק שווה, הוא עמק המלך
" מזכיר את "מלכיצדק מלך שלם
" שנזכר ביהושע י 1.אדוניצדק מלך ירושלים
3. והגר"א דרש (צפי (שם בדוי), טיול נח"ת חוה"מ סוכות): יש שתי מצוות שאדם יכול לקיים בשלמות בלי לעשות שום פעולה מיוחדת: ישיבה בא"י
וישיבה בסוכה. את שתיהן -
האדם מקיים גם כשהוא אוכל, שותה, קורא, משחק וישן. הגר"א מצא רמז לשתי המצוות האלו בפסוק (תהלים עו 3) "ויהי בשלם
-
", כלומר -
אדם מקיים בשלמותו את מצות סוכה ואת מצות המגורים בציון. אשרינו שזכינו לשבת בסוכה בארץ-ישראל!
סוכו, ומעונתו בציון