קוד: הכנעני בתנ"ך
סוג: כלל_דמות
מאת: אראל
אל:
בדומה לנשים החיתיות, גם הנשים הכנעניות נזכרות כמה פעמים בתנ"ך:
יהודה לקח את "בת
שוע הכנענית
" (דה"א
ב3) = "בת
איש כנעני ושמו שוע
" (בראשית לח2).
(יש שפירשו ששוע לא היה באמת
כנעני אלא סוחר,
אבל הפסוק שהבאתי מדה"א
מחליש את הדעה הזאת, כי כתוב
שם שבת-שוע
היתה בעצמה כנענית)
לשמעון היתה אישה או
פילגש
כנענית
(בראשית מו
10).
בתקופת עזרא המצב היה שונה,
כמו שכתוב שם "...
לא
נבדלו העם ישראל והכהנים והלוים מעמי
הארצות
;
כתעבתיהם
לכנעני החתי הפרזי היבוסי העמני
המאבי המצרי והאמרי
,
כי
נשאו מבנתיהם להם ולבניהם
,
והתערבו
זרע הקדש בעמי הארצות
..."
(עזרא ט 2-1):
לפי הסדר שבו כתובים העמים
האלה נראה שהנשים הכנעניות היו הגרועות
ביותר ו\או
ה'מבוקשות'
ביותר בקרב העם (הנשים
החיתיות נזכרות רק במקום השני).
כשבנ"י
מתקרבים לא"י
בשנה האחרונה למסעם במדבר – "וישמע
הכנעני מלך ערד ישב הנגב כי בא ישראל
דרך האתרים
;
וילחם
בישראל וישב ממנו שבי
" (במדבר כא 1).
בדברי יהושע אל בני
יוסף: "כי
תוריש את הכנעני
,
כי
רכב ברזל לו
,
כי
חזק הוא
" (יהושע יז18)
אבל בניגוד
לאמורי
– הכנעני לא עסק רק במלחמות
(ובעבודה-זרה)
אלא גם במסחר.
זאת ניתן ללמוד מהמקומות הרבים
בתנ"ך
שבהם משתמשים במילה "כנעני" ככינוי לסוחר (ע'
גם זכריה יד21
והושע יב8 לפי
חלק מהמפרשים).
בימי האבות לא
נזכרה שום מלחמה שבה השתתפו הכנענים,
ונראה שהם היו אז (יחסית)
עם שקט ושלו.
אמנם יעקב מביע פחד "עכרתם
אתי להבאישני בישב הארץ
בכנעני ובפרזי
,
ואני
מתי מספר
,
ונאספו
עלי והכוני ונשמדתי אני וביתי
" (בראשית לד30),
והפחד הזה די מוצדק (גם
עמים שקטים ושלווים יצאו למלחמה כדי להגן
על עצמם מאנשים שהרגו את שכניהם),
אבל גם הפחד המוצדק הזה לא
התממש בסוף.
כדרכנו בקודש
נבדוק גם כאן את הרשימות של עממי-כנען
בתורה כדי לגלות את החוקיות שיש בהן.
ב4 מהרשימות
האלו מופיע הכנעני במקום הראשון:
בדברי ה'
למשה בסנה: "וארד
להצילו מיד מצרים
,
ולהעלתו
מן הארץ ההוא
,
אל
ארץ טובה ורחבה
,
אל
ארץ זבת חלב ודבש
--
אל
מקום הכנעני והחתי והאמרי והפרזי
והחוי והיבוסי
" (שמות ג8), "ואמר
:
אעלה
אתכם מעני מצרים
--
אל
ארץ הכנעני והחתי והאמרי והפרזי
והחוי והיבוסי
,
אל
ארץ זבת חלב ודבש
" (שם 17)
בדברי משה אל בנ"י
בזמן יציאת-מצרים: "והיה
כי יביאך ה
'אל
ארץ הכנעני והחתי והאמרי והחוי
והיבוסי
,
אשר
נשבע לאבתיך לתת לך
,
ארץ
זבת חלב ודבש
--
ועבדת
את העבדה הזאת בחדש הזה
" (שמות יג5)
בדברי ה'
אל משה אחרי חטא-העגל: "ושלחתי
לפניך מלאך
,
וגרשתי
את הכנעני האמרי והחתי והפרזי החוי
והיבוסי
.
אל
ארץ זבת חלב ודבש
.
כי
לא אעלה בקרבך
,
כי
עם קשה ערף אתה
,
פן
אכלך בדרך
" (שמות לג 3-2).
"ורכב
ברזל בכל הכנעני הישב בארץ העמק
,
לאשר
בבית שאן ובנותיה ולאשר בעמק יזרעאל
" (יהושע יז 16)
מהפסוק הזה נראה שהכנעני
ישב באזורים פוריים ביותר של ארץ-ישראל
– העמקים הצפוניים.
בראשית כד3 ואשביעך בה' אלהי השמים , ואלהי הארץ : אשר לא תקח אשה , לבני , מבנות הכנעני , אשר אנכי יושב בקרבו .
בראשית נ11 וירא יושב הארץ הכנעני את האבל , בגרן האטד , ויאמרו , אבל כבד זה למצרים ; על כן קרא שמה , אבל מצרים , אשר , בעבר הירדן .
שמות יג 11 והיה כי יבאך ה', אל ארץ הכנעני , כאשר נשבע לך , ולאבתיך ; ונתנה , ל ך .
במדבר יד45 וירד העמלקי והכנעני , הישב בהר ההוא ; ויכום ויכתום , עד החרמה .
יהושוע ג10 ויאמר יהושע -- בזאת תדעון , כי אל חי בקרבכם ; והורש יוריש מפניכם את הכנעני ואת החתי ואת החוי , ואת הפרזי ואת הגרגשי , והאמרי , והיבוסי .
יהושוע ז 9 וישמעו הכנעני , וכל ישבי הארץ , ונסבו עלינו , והכריתו את שמנו מן הארץ ; ומה תעשה , לשמך הגדול .