כרת ברית - מקור הביטוי

קוד: כרת ברית= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

בלשון המקרא, נזכר פעמים רבות הביטוי "כרת ברית" במשמעות של "עשה חוזה", כמו למשל:

ועוד הרבה. מה הקשר בין כריתה לבין עשיית הסכם?

רמז לתשובה ניתן למצוא בירמיהו לד18-20: "וְנָתַתִּי אֶת-הָאֲנָשִׁים, הָעֹבְרִים אֶת-בְּרִתִי, אֲשֶׁר לֹא-הֵקִימוּ אֶת-דִּבְרֵי הַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרְתוּ לְפָנָי--הָעֵגֶל אֲשֶׁר כָּרְתוּ לִשְׁנַיִם, וַיַּעַבְרוּ בֵּין בְּתָרָיו.  שָׂרֵי יְהוּדָה וְשָׂרֵי יְרוּשָׁלִַם, הַסָּרִסִים וְהַכֹּהֲנִים, וְכֹל עַם הָאָרֶץ--הָעֹבְרִים בֵּין בִּתְרֵי הָעֵגֶל.  וְנָתַתִּי אוֹתָם בְּיַד אֹיְבֵיהֶם, וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם; וְהָיְתָה נִבְלָתָם לְמַאֲכָל, לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ". כנראה שבאותם ימים, אנשים שרצו לעשות ביניהם הסכם חשוב במיוחד, היו כורתים  = חותכים בהמה, ועוברים בין שני החלקים שלה. משמעות הטקס הזה היא, אולי, שמי שמפר את ההסכם - ראוי שיחתכו אותו לשניים וישליכו את נבלתו למאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ. לאחר מכן התחילו להשתמש בביטוי, בהשאלה, לכל הסכם מחייב באופן מיוחד.

הקשר בין כריתה לברית / אביתר כהן, 1.11.04

הקשר בין כריתה לברית מופיע כבר בברית בין ה' לאברהם, בראשית טו8-18: "ויאמר אדני ה' במה אדע כי אירשׁנה. ויאמר אליו קחה לי עגלה משׁלשׁת ועז משׁלשׁת ואיל משׁלשׁ ותר וגוזל. ויקח-לו את-כל-אלה ויבתר אתם בתוך ויתן אישׁ-בתרו לקראת רעהו ואת-הצפר לא בתר… ויהי השׁמשׁ באה ועלטה היה והנה תנור עשׁן ולפיד אשׁ אשׁר עבר בין הגזרים האלה. ביום ההוא כרת ה' את-אברם ברית לאמר לזרעך נתתי את-הארץ הזאת מנהר מצרים עד-הנהר הגדל נהר-פרת".

אברהם ביתר (כרת / גזר) את הבהמות, ואז הם כרתו ברית.

--

אגב, מדוע "ואת הצפור לא בתר"?

נראה לי שזה משחק מילים:

ב"צפור" הכוונה היא כנראה "יונה",

והיונה מכונה בותר (בפרסית ועוד שפות).

תגובות