קוד: טעם= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי..."
... וְטַעְמוֹ כְּצַפִּיחִת בִּדְבָשׁ"
...וְהָיָה טַעְמוֹ כְּטַעַם לְשַׁד הַשָּׁמֶן"
...וְלֹא טָעַם כָּל הָעָם לֶחֶם... רְאוּ נָא כִּי אֹרוּ עֵינַי כִּי טָעַמְתִּי מְעַט דְּבָשׁ הַזֶּה"
הֲיֵאָכֵל תָּפֵל מִבְּלִי מֶלַח, אִם יֶשׁ טַעַם בְּרִיר חַלָּמוּת?"
וַיְשַׁנּוֹ אֶת טַעְמוֹ בְּעֵינֵיהֶם, וַיִּתְהֹלֵל בְּיָדָם ויתו[וַיְתָיו] עַל דַּלְתוֹת הַשַּׁעַר וַיּוֹרֶד רִירוֹ אֶל זְקָנוֹ" (וכן תהלים לד1)
וּבָרוּךְ טַעְמֵךְ וּבְרוּכָה אָתְּ, אֲשֶׁר כְּלִתִנִי הַיּוֹם הַזֶּה מִבּוֹא בְדָמִים וְהֹשֵׁעַ יָדִי לִי"
שַׁאֲנַן מוֹאָב מִנְּעוּרָיו וְשֹׁקֵט הוּא אֶל שְׁמָרָיו וְלֹא הוּרַק מִכְּלִי אֶל כֶּלִי וּבַגּוֹלָה לֹא הָלָךְ, עַל כֵּן עָמַד טַעְמוֹ בּוֹ וְרֵיחוֹ לֹא נָמָר"
וַיַּזְעֵק וַיֹּאמֶר בְּנִינְוֵה מִטַּעַם הַמֶּלֶךְ וּגְדֹלָיו לֵאמֹר הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן אַל יִטְעֲמוּ מְאוּמָה אַל יִרְעוּ וּמַיִם אַל יִשְׁתּוּ"
טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב ה', אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר יֶחֱסֶה בּוֹ"
טוּב טַעַם וָדַעַת לַמְּדֵנִי, כִּי בְּמִצְוֹתֶיךָ הֶאֱמָנְתִּי"
מֵסִיר שָׂפָה לְנֶאֱמָנִים, וְטַעַם זְקֵנִים יִקָּח"
נֶזֶם זָהָב בְּאַף חֲזִיר, אִשָּׁה יָפָה וְסָרַת טָעַם" (פירוט)
חָכָם עָצֵל בְּעֵינָיו מִשִּׁבְעָה מְשִׁיבֵי טָעַם"
טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ, לֹא יִכְבֶּה בַּלַּיְלָה נֵרָהּ"
בֵּאדַיִן דָּנִיֵּאל הֲתִיב עֵטָא וּטְעֵם לְאַרְיוֹךְ רַב טַבָּחַיָּא דִּי מַלְכָּא דִּי נְפַק לְקַטָּלָה לְחַכִּימֵי בָּבֶל" (ועוד פעמים רבות בדניאל ג, ד, ה, ו)
רְחוּם בְּעֵל טְעֵם וְשִׁמְשַׁי סָפְרָא כְּתַבוּ אִגְּרָה חֲדָה עַל יְרוּשְׁלֶם לְאַרְתַּחְשַׁשְׂתְּא מַלְכָּא כְּנֵמָא"
בֵּאדַיִן דָּרְיָוֶשׁ מַלְכָּא שָׂם טְעֵם וּבַקַּרוּ בְּבֵית סִפְרַיָּא דִּי גִנְזַיָּא מְהַחֲתִין תַּמָּה בְּבָבֶל" (ועוד פעמים רבות בעזרא ד, ה, ו, ז)
ישנם שני פסוקים בספר איוב המקשרים ביניהם:
לפי זה,
טעם של אדם הוא מידת ההגיון שיש בדבריו ובהתנהגותו: "הטעם יבוא על תכונת הנפש והמידות שיתגלו לחוץ... והושאל מן
הטעם שבא על האוכל, שעל-ידו מרגישים, על-ידי החיך, אם המאכל מר או מתוק, טוב או רע, שכן ירגישו ע"י הרושמים והמידות והדיבורים את תכונת האדם וטבעו - טוב או רע, חכם או סכל...
"
(מלבי"ם על משלי יא22, ביאור המילות).