קוד: תכן= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: שאלה: אראל; תשובה: אביתר כהן
אל:
וְאֶת מַתְכֹּנֶת הַלְּבֵנִים אֲשֶׁר הֵם עֹשִׂים תְּמוֹל שִׁלְשֹׁם תָּשִׂימוּ עֲלֵיהֶם, לֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ...
ועתה לכו עבדו, ותבן לֹא ינתן לכם, ותכֵּן לבנים תתנו" = כמות הלבנים, או משקלן.
עַל בְּשַׂר אָדָם לֹא יִיסָךְ, וּבְמַתְכֻּנְתּוֹ לֹא תַעֲשׂוּ כָּמֹהוּ, קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם... והקטרת אשר תעשה, במתכנתה לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם, קֹדֶשׁ תהיה לך לה'" - אסור להכין שמן מבושם וקטורת, שבהם כמות הבשמים, או משקלם, זהה לשמן ולקטורת שבמקדש.
וְנָתְנוּ אֶת הַכֶּסֶף הַמְתֻכָּן עַל ידעֹשֵׂי הַמְּלָאכָה הפקדיםבֵּית ה', וַיּוֹצִיאֻהוּ לְחָרָשֵׁי הָעֵץ וְלַבֹּנִים הָעֹשִׂים בֵּית ה'" = הספור, או המדוד במשקל (ראו בדק הבית).
מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם, וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן, וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ, וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים, וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם. מִי תִּכֵּן את רוח ה', ואיש עצתו יודיענו" - "תיכן" מקביל ל"מדד", "כל", "שקל" (פירוט).
בֶּן אָדָם שָׂא קִינָה עַל מֶלֶךְ צוֹר וְאָמַרְתָּ לּוֹ 'כֹּה אָמַר ד' ה': אַתָּה חוֹתֵם תָּכְנִית, מָלֵא חָכְמָה וּכְלִיל יֹפִי'" - מדוד במדוייק.
אַתָּה בֶן אָדָם הַגֵּד אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אֶת הַבַּיִת, וְיִכָּלְמוּ מעונותיהם, וּמָדְדוּ אֶת תָּכְנִית" = המידות של בית המקדש.
הָאֵיפָה וְהַבַּת תֹּכֶן אֶחָד יִהְיֶה לָשֵׂאת מַעְשַׂר הַחֹמֶר הַבָּת וַעֲשִׂירִת הַחֹמֶר הָאֵיפָה אֶל הַחֹמֶר יִהְיֶה מַתְכֻּנְתּוֹ" - כל הפסוק מדבר על מידות.
וַיַּעֲשׂוּ עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה וַתַּעַל אֲרוּכָה לַמְּלָאכָה בְּיָדָם וַיַּעֲמִידוּ אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים עַל מַתְכֻּנְתּוֹ וַיְאַמְּצֻהוּ" = על-פי מידותיו.
לַעֲשׂוֹת לָרוּחַ מִשְׁקָל, וּמַיִם תִּכֵּן בְּמִדָּה"
כל דרכי איש זך בעיניו, ותכן רוחות ה'": תוכן = מונה (רש"י), או מתבונן בתוך- (מצודת דוד), או שוקל ומודד (הרב דוד קליר); וכן משלי כא2: "
כל דרך איש ישר בעיניו, ותכן לבות ה'" (ראו כל דרכי איש).
כִּי תֹאמַר 'הֵן לֹא יָדַעְנוּ זֶה' - הלֹא תֹכֵן לִבּוֹת הוּא יָבִין, וְנֹצֵר נַפְשְׁךָ הוּא יֵדָע, וְהֵשִׁיב לְאָדָם כְּפָעֳלוֹ" - בפסוק אחר כתוב שה' בוחן ליבות, ומכאן שהפועל "תוכן" מקביל לפועל "בוחן", שפירושו - בודק ומודד.
נְמֹגִים אֶרֶץ וְכָל יֹשְׁבֶיהָ, אָנֹכִי תִכַּנְתִּי עַמּוּדֶיהָ סֶּלָה" = ייצבתי את עמודיה (אך אפשר לפרש גם: מדדתי).
וַיַּעֲשׂוּ עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה וַתַּעַל אֲרוּכָה לַמְּלָאכָה בְּיָדָם וַיַּעֲמִידוּ אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים עַל מַתְכֻּנְתּוֹ וַיְאַמְּצֻהוּ" = העמידו אותו באופן יציב (אך אפשר לפרש גם: העמידו אותו על-פי מידותיו הנכונות).
ותכן רוחות/לבות ה'"; פירוש הפועל "תוכן" הוא מייצב על כנו (רלב"ג), או מתקן ומחזק את תיקונם (רבי יונה גירונדי).
אֵל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה יֵצֵא עָתָק מִפִּיכֶם, כִּי אַל דֵּעוֹת ה' [וְלוֹ] נִתְכְּנוּ עֲלִלוֹת"
וַאֲמַרְתֶּם 'לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ ד'!' שִׁמְעוּ נָא בֵּית יִשְׂרָאֵל: הֲדַרְכִּי לֹא יִתָּכֵן? הֲלֹא דַרְכֵיכֶם לֹא יִתָּכֵנוּ!...
ואמרו בֵּית יִשְׂרָאֵל 'לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ ד'!' הֲדַרְכִּי לֹא יִתָּכֵנוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל? הֲלֹא דַרְכֵיכֶם לֹא יִתָּכֵן!"... יחזקאל לג17: "
ואמרו בני עמך לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ אֲדֹנָי והמה דרכם לֹא יִתָּכֵן...
וַאֲמַרְתֶּם לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ אֲדֹנָי איש כדרכיו אשפוט אתכם בֵּית יִשְׂרָאֵל"