קוד: קללת החותם בתנ"ך
סוג: לא גמור
מאת: אראל
אל: לא גמור בכלל
חגי ב23: "בַּיּוֹם הַהוּא, נְאֻם ה' צְבָאוֹת, אֶקָּחֲךָ, זְרֻבָּבֶל בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל עַבְדִּי, נְאֻם ה'; וְשַׂמְתִּיךָ
כַּחוֹתָם, כִּי בְךָ בָחַרְתִּי, נְאֻם ה' צְבָאוֹת
"
ישראל בעת הזאת הם פחווה קטנה של האימפריה הפרסית. לקיחת זרובבל ממצבו העכשוי והעלאתו למדריגה של: "ושמתיך כחותם ", משמעותו יציאה מגדר של וואסל למלך עצמאי, כמו שהחותם נמצא על אצבעו של המלך, ואין לו אדון אחר (הרב אליהו מאלי, אורות מציון).
כמה זמן זכה זרובבל להיות עצמאי, כחותם על יד ה'? ייתכן שרק זמן מועט.
שלושה דורות לפני כן ניבא נביא אחר, ירמיהו בן חלקיהו, על כניהו מלך יהודה (הוא יהויכין), סבו של זרובבל:
ירמיהו כב24: "חַי אָנִי, נְאֻם ה', כִּי אִם יִהְיֶה כָּנְיָהוּ בֶן יְהוֹיָקִים מֶלֶךְ יְהוּדָה
חוֹתָם עַל יַד יְמִינִי - כִּי מִשָּׁם אֶתְּקֶנְךָּ
": גם אם תהיה כמו חותם על יד ימיני, אנתק אותך משם ואשעבד אותך לגויים שיקחו אותך לגלות.
ייתכן שהקללה הזאת, שנגזרה על כניהו, פגעה בזרובבל נכדו: הוא אכן היה חותם על יד ימין ה', אך אז נותק משם וחזר להיות מלך ווסאל, ואנחנו נאלצנו לחכות עוד זמן רב עד שזכינו למדינה עצמאית, בימי החשמונאים.
2. אך יש שפירשו הפוך - שהנבואה של חגי ביטלה את הנבואה של ירמיהו: "כלפי שנגזר על יכניה אביו '...משם אתקנך...', למדנו שהועילה לו תשובתו, ונולד לו זרובבל, והושם כחותם
" (רש"י, וכן דעת מקרא).
3. ויש שפירשו, שהנבואה כולה מתייחסת למלך המשיח, שיהיה מזרעו של זרובבל, ולא זרובבל עצמו (מצודת דוד, מלבי"ם).