יום = זמן האור, או הזמן בין אור לאור

קוד: יום= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

תגובה ל: יומ שנכתבה ב14:12:22  19.04.2005
מפרשים רבים (למשל מ' ד' קאסוטו בפירושו לבראשית ב 4, ועוד), כתבו שהמילה "יום" אין משמעה דווקא 24 שעות, אלא גם תקופה ארוכה יותר, והביאו כמה ראיות לכך:

  1. בראשית ב4: "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם" - העולם לא נברא ביום אלא בשישה ימים.
  2. בראשית ב17: "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" - האדם לא מת באותו יום אלא לאחר 930 שנה.
  3. במדבר ז84: "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּיוֹם הִמָּשַׁח אֹתוֹ מֵאֵת נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל קַעֲרֹת כֶּסֶף שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מִזְרְקֵי כֶסֶף שְׁנֵים עָשָׂר כַּפּוֹת זָהָב שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה" - הקרבנות לא הוקרבו ביום אחד אלא ב-12 יום.
  4. שמואל ב כב1: " וידבר דוד לה' את דברי השירה הזאת ביום הציל ה' אתו מכף כל איביו ומכף שאול " - ה' לא הציל את דוד ביום אחד אלא בימים רבים.
  5. יחזקאל כב24: "בֶּן אָדָם אֱמָר לָהּ אַתְּ אֶרֶץ לֹא מְטֹהָרָה הִיא לֹא גֻשְׁמָהּ בְּיוֹם זָעַם" - המבול לא נמשך יום אחד אלא 40 יום.

אך המילה "יום" מוגדרת בפירוש בתחילת התורה (בראשית א 5) - "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם". מכאן, שהמילה "יום" משמעה "משך הזמן שבו העולם מואר" (כמו "יום" בלשון ימינו), או "משך הזמן שעובר בין שתי תקופות שבהן העולם מואר" (כמו "יממה" בלשון ימינו), ולא כל תקופה.

לפי זה יש להסביר את הפסוקים שהבאנו למעלה:

תגובות