קוד: חשבון נפש בתנ"ך בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
וְאִם בְּאֵלֶּה לֹא תִוָּסְרוּ לִי וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי קֶרִי, וְהָלַכְתִּי אַף אֲנִי עִמָּכֶם בְּקֶרִי וְהִכֵּיתִי אֶתְכֶם גַּם אָנִי שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם... וְאִם בְּזֹאת לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי, וְהָלַכְתִּי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי וְיִסַּרְתִּי אֶתְכֶם אַף אָנִי שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם"; קרי = במקרה, כלומר, כשבאות צרות על עם ישראל, צריך ללמוד מהן מוסר השכל, ולשמוע בקול ה', לא לחשוב שהצרות באו במקרה.
מַה יִּתְאוֹנֵן אָדָם חָי גֶּבֶר - עַל חטאו[חֲטָאָיו]. נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה עַד ה'"; הרעיון דומה, רק שהוא מתייחס לאדם הפרטי.
אם רואה אדם שיסורין באין עליו, יפשפש במעשיו. פשפש ולא מצא, יתלה בביטול תורה" (ברכות ה.).
מצות עשה מן התורה, לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבוא על הציבור, שנאמר (במדבר י9) על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות, כלומר כל דבר שיצר לכם כגון בצורת ודבר וארבה וכיוצא בהן, זעקו עליהן והריעו. ודבר זה דרך מדרכי התשובה הוא: שבזמן שתבוא צרה ויזעקו לה ויריעו, ידעו הכול שבגלל מעשיהם הרעים הרע להן, ככתוב (ירמיהו ה25) עוונותיכם הטו אלה לכם, וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם" (רמב"ם תעניות א).
כמובן,
אפשר להביא נימוקים לכאן ולכאן כמו בכל דיון, אולם, אם בסופו של דבר
אנחנו מתנהגים לפי הנימוקים האלה, אז לכאורה אין שום תפקיד לאסון שקרה
לנו, במסגרת הנימוקים, כלומר - היינו יכולים להגיע לאותה מסקנה בדיוק, גם
ללא האסון!
ייתכן שהאסון באמת אינו מהווה נימוק בדיון. האסון נועד רק לעורר אותנו לכך שצריך להיות דיון, שצריך לתקן משהו. אכן היינו יכולים להגיע לאותה מסקנה בדיוק ללא האסון, אבל היינו עסוקים בדברים אחרים, והאסון גרם לנו לעצור ממרוץ החיים ולחשוב אם אנחנו רצים בכיוון הנכון ובצורה הנכונה.
כך פירש רמב"ן את דברי חז"ל שהובאו למעלה: "אם רואה אדם שיסורין באין עליו
- יפשפש במעשיו
", כלומר, יבדוק אם עשה מעשה רע, אם עבר על מצוות לא-תעשה; "פשפש ולא מצא - יתלה בביטול תורה
", כלומר, יבדוק אם ביטל מצוות-עשה
(ע"פ הרמב"ן, שער הגמול). מי שייסורים באים עליו צריך פשוט לעבור על כל המצוות ולבדוק אם עבר על אחת מהן.
בתשובה לשאלה זו, כתב הרב עמית קולא: "יש בשאלה זו גישות שונות.
עמדת הרמב"ם היא... עיקר תפקידה של הצרה היא
לעורר את הלבבות לתשובה - לדעת שבגלל מעשיהם הרעים הורע להם, לקחת אחריות
ולתקן את המעשים. אין בהכרח מסר מדויק המכוון לעבירה מסויימת אלא איתות
שיש להשתפר. ועצם הדינמיקה של קבלת האחריות ותיקון המעשים היא התוצאה
החיובית ואין הכוונה לחטא מסויים.
לעומת זאת בעולם החסידות רווחת התפיסה כי יש לצרה תפקידים מדוייקים
מכווני מטרה. ועל האדם להתעלות מחיי היומיום שלו ולצפות לכוונת הצרה ולתקן
באופן מדוייק. יש מן המעמיקים שבמדריכי החסידות שנותנים עצות היאך לכוון
למטרה.
אולם ברור שגם לשיטה זו אין כאן מסלול אובייקטיבי, שכן שאלת השאלות
היא נקודת המוצא. הצרה לא באה לייצר השקפת עולם אלא בתוך ההשקפה הנכונה
(גם ללא הצרה ולפניה) יש מקום לתיקון של פרטים. אין מקום למחשבה שהצרה באה
לסתור השקפת עולם בסיסית. כי כפי שניסחת נכון איך נידע? כדי לתקן יש צורך
בבסיס אידיאולוגי הקובע היררכיה של טוב ורע. במסגרת הסדר הזה יש תפקיד
לצרה...
"
(הרב עמית קולא, "אין עושים חשבון נפש?", שו"ת מורשת)
במאמרים הבאים ננסה למצוא תשובות נוספות לשאלה זו.