מאת: אראל
איכה א15: "
'סִלָּה כָל אַבִּירַי ד' בְּקִרְבִּי; קָרָא עָלַי מוֹעֵד לִשְׁבֹּר בַּחוּרָי; גַּת דָּרַךְ ד' לִבְתוּלַת בַּת יְהוּדָה.'
"
"ה' השליך על
המסילה ורמס את
כל האבירים (החיילים)
בקרבי ; לאחר מכן
קרא (קבע)
עליי מועד (זמן ידוע מראש)
לשבור את כל
הבחורים שלי; ולבסוף
דרך ורמס את
בתולת בת יהודה כמו שדורכים על ענבים
בגת .
"
הפסוק מתמקד בהרג הגברים והנשים. הוא מתאר שלושה שלבים בחורבן: בשלב ראשון נהרגו
האבירים (החיילים), בשלב שני
הבחורים (הצעירים יותר, שעדיין לא התגייסו); ובשלב שלישי
הבתולות (הנשים).
סלה = מהשורש
סלל , כמו ב
ישעיהו נז14: "
וְאָמַר
סֹלּוּ
סֹלּוּ פַּנּוּ דָרֶךְ
"
(
רש"י) ; וכאן הכוונה לרמיסה אכזרית, כמו כשסוללים כביש.
אביריי = החיילים הגיבורים, כמו ב
תהלים עו6: "
אֶשְׁתּוֹלְלוּ
אַבִּירֵי לֵב, נָמוּ שְׁנָתָם, וְלֹא מָצְאוּ כָל
אַנְשֵׁי חַיִל יְדֵיהֶם
".
בתחילת החורבן, ה' הביא אסון שגרם לחיסול החיילים האבירים; כך ירושלים נשארה ללא הגנה צבאית.
1.
מועד הוא
זמן קבוע מראש;
קרא מועד = קרא לאויבים שיתאספו במועד קבוע מראש, כדי לשבור ולהרוג את כל
הבחורים - הגברים הצעירים לפני גיל גיוס. ולפי חז"ל, המועד הזה היה תשעה באב - מועד חטא המרגלים
(
רש"י)
.
2.
מועד הוא גם חג,
ויקרא כג4: "
אֵלֶּה
מוֹעֲדֵי ה',
מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֲשֶׁר
תִּקְרְאוּ אֹתָם
בְּמוֹעֲדָם
"; ה' קבע, שהשבר יבווא דוקא בחג - כמו יום כיפור ה'תשל"ג או שמחת תורה ה'תשפ"ד.
אחרי הרג האבירים והבחורים, נשארו הבתולות ללא הגנה, והאויבים רמסו אותן ללא רחמים:
גת דרך - כמו שדורכים על ענבים בתוך גת (יקב) כדי להוציא יין, כך האויבים דרכו ורמסו על בתולות יהודה, ושפכו את דמן באכזריות
(
רש"י)
.
כשה' יגאל את ישראל, הוא יביא פורענות על הגויים שהתעללו בהם, ובפרט על בבל ואדום. הנקמה בגויים מתוארת בביטויים דומים לפסוקנו:
וְיָרְדוּ רְאֵמִים עִמָּם, וּפָרִים עִם אַבִּירִים; וְרִוְּתָה אַרְצָם מִדָּם, וַעֲפָרָם מֵחֵלֶב יְדֻשָּׁן; כִּי יוֹם נָקָם לה', שְׁנַת שִׁלּוּמִים לְרִיב צִיּוֹן".
הַשְׁמִיעוּ אֶל בָּבֶל רַבִּים, כָּל דֹּרְכֵי קֶשֶׁת... כִּי אֶל ה' זָדָה, אֶל קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל; לָכֵן יִפְּלוּ בַחוּרֶיהָ בִּרְחֹבֹתֶיהָ, וְכָל אַנְשֵׁי מִלְחַמְתָּהּ יִדַּמּוּ בַּיּוֹם הַהוּא, נְאֻם ה'"
מַדּוּעַ אָדֹם לִלְבוּשֶׁךָ, וּבְגָדֶיךָ כְּדֹרֵךְ בְּגַת? - פּוּרָה דָּרַכְתִּי לְבַדִּי, וּמֵעַמִּים אֵין אִישׁ אִתִּי; וְאֶדְרְכֵם בְּאַפִּי, וְאֶרְמְסֵם בַּחֲמָתִי; וְיֵז נִצְחָם עַל בְּגָדַי, וְכָל מַלְבּוּשַׁי אֶגְאָלְתִּי".