קהלת מוצא חשבון

קוד: ביאור:קהלת ז25 בתנ"ך

סוג: מבנה1

מאת: אראל

אל:

קהלת ז:

"23 כָּל זֹה נִסִּיתִי בַחָכְמָה, אָמַרְתִּי 'אֶחְכָּמָה', וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי.   24 רָחוֹק מַה-שֶּׁהָיָה, וְעָמֹק עָמֹק, מִי יִמְצָאֶנּוּ?

25 סַבּוֹתִי אֲנִי וְלִבִּי לָדַעַת וְלָתוּר, וּבַקֵּשׁ חָכְמָה וְחֶשְׁבּוֹן; וְלָדַעַת רֶשַׁע כֶּסֶל, וְהַסִּכְלוּת הוֹלֵלוֹת.

26 וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הִיא מְצוֹדִים וַחֲרָמִים לִבָּהּ - אֲסוּרִים יָדֶיהָ; טוֹב לִפְנֵי הָאֱלֹהִים יִמָּלֵט מִמֶּנָּה, וְחוֹטֵא יִלָּכֶד בָּהּ. 

27 רְאֵה זֶה מָצָאתִי,אָמְרָה קֹהֶלֶת; אַחַת לְאַחַת, לִמְצֹא חֶשְׁבּוֹן

28 אֲשֶׁר עוֹד בִּקְשָׁה נַפְשִׁי וְלֹא מָצָאתִי: אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי - וְאִשָּׁה בְכָל אֵלֶּה לֹא מָצָאתִי

29 לְבַד רְאֵה זֶה מָצָאתִי, אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר; וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים."

בקטע קצר זה ישנן הופעות רבות של הפועל " מצא " ושל השם " חשבון "; בנוסף לכך, האשה נזכרת כאן פעמיים, ועוד פעם (בפסוק 27) מופיע ביטוי מוזר בלשון נקבה - "אמרה קהלת ".

תופעות אלו מלמדות שמדובר בקטע אחד עם נושא אחד, אולם קשה להבין מה בדיוק הנושא של הקטע?

 

1. הסכנה שבריבוי נשים

ייתכן שהקטע עוסק בחטאו של שלמה, אשר הרבה לו נשים, ונשיו הטו את לבבו, כפי שהסבירו חז"ל (בתלמוד בבלי, סנהדרין כא):

"מפני מה לא נתגלו טעמי התורה? שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן ונכשל בהן גדול העולם. כתיב (דברים יז 16-17): לא ירבה לו סוסים - ולא ישיב את העם מצריימה. ולא ירבה לו נשים- ולא יסור לבבו אמר שלמה: "אני ארבה ולא אשוב, אני ארבה ולא אסור". וכתיב (מלכים א י 29) ותעלה ותצא מרכבה ממצרים וגו' - וכתיב (מלכים א יא 4) ויהי לעת זקנת שלמה המלך נשיו הטו את לבבו""

וכן מדרש תנחומא וארא ה: "(משלי ל 1-): נאם הגבר לאיתיאל שהיה אומר איתי אל ואוכל, הכתיב הקב"ה בתורה (דברים יז)  לא ירבה לו נשים ולא יסור, לא ירבה לו כסף וזהב, לא ירבה לו סוסים פן ישיב (דברים יז 16-17), "איתיאל ואוכל - אני ארבה ולא אסור לבבי, אני ארבה סוסים ולא אשיב את העם". תני רבי שמעון בר יוחאי: עלה ספר משנה תורה ונשתטח לפני הקב"ה ואמר "רבון העולמים! עקרני שלמה עשאני פלסתר, כתבת בי לא ירבה לו נשים לא ירבה לו סוסים כסף וזהב לא ירבה לו וכתיב וכו'! אמר לה הקב"ה: שלמה ואלף כיוצא בו אובדין מן העולם, ואות אחת ממך אינה בטלה לעולם"

(ראו  דיון בעצור כאן חושבים).

השיקולים של שלמה לא כתובים במפורש בתנ"ך, אבל ייתכן שהם נרמזים בקטע זה מספר קהלת:

בכיוון דומה פירש הרב אלשיך.

 

2. חשבון של מצוות ועבירות

ייתכן שהקטע עוסק בחשבונות של מצוות ועבירות, ומתאר את ניסיונו של שלמה למצוא את כללי השכר והעונש, הכללים שלפיהם מחשב ה' את העונש המגיע לכל אדם:

 

 

3. איך התדרדרה האנושות

ייתכן שהקטע מתאר את ניסיונותיו של קהלת לברר את הסיבות להתדרדרות הרוחנית של האנושות:

 

 

תגובה: איך אמצא חשבון שמצא קהלת... / רמי ניר    [נכתב ב-06:49:06  12.08.2007]

 

תגובות