קוד: ביאור:משלי טו6 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי טו6: "בֵּית צַדִּיק חֹסֶן רָב, וּבִתְבוּאַת רָשָׁע נֶעְכָּרֶת
"
בביתו של כל צדיק אפשר לאחסן רכוש רב, כי ה' מחסן ושומר על ביתו; אולם אם הצדיק יאפשר לרשע להביא רכוש אל ביתו - בגלל תבואתו של הרשע גם תבואתו של הצדיק נעכרת (מתקלקלת).
הפסוק מזהיר מפני שיתופי פעולה עסקיים עם רשעים.
חוסן = מחסן ששומרים בו אוצרות, כמו בפסוקים:
וְהָיָה סַחְרָהּ וְאֶתְנַנָּהּ קֹדֶשׁ לה', לֹא יֵאָצֵר וְלֹא יֵחָסֵן..."
וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ חֹסֶן יְשׁוּעֹת חָכְמַת וָדָעַת, יִרְאַת ה' הִיא אוֹצָרוֹ"
וְנָתַתִּי אֶת כָּל חֹסֶן הָעִיר הַזֹּאֶת וְאֵת כָּל יְגִיעָהּ וְאֶת כָּל יְקָרָהּ, וְאֶת כָּל אוֹצְרוֹת מַלְכֵי יְהוּדָה אֶתֵּן בְּיַד אֹיְבֵיהֶם..."
קֶשֶׁר נְבִיאֶיהָ בְּתוֹכָהּ כַּאֲרִי שׁוֹאֵג טָרֶף טֹרֵף נֶפֶשׁ אָכָלוּ חֹסֶן וִיקָר יִקָּחוּ אַלְמְנוֹתֶיהָ הִרְבּוּ בְתוֹכָהּ"
כִּי לֹא לְעוֹלָם חֹסֶן
וְאִם נֵזֶר לדוֹר דוֹר".
בית צדיק חוסן רב = בית הצדיק הוא כמו מחסן גדול, אוצר שיכול להכיל הרבה אוצרות - הרבה רכוש שהוא משיג בצדק ויושר;
תבואה = יבול, שמביאים מהשדה אל האוצר; ובתבואת רשע = בגלל תבואת הרשע, בגלל היבול שהרשע מביא אל אוצר הצדיק;
נעכרת = מתקלקלת; ובתבואת רשע נעכרת = בגלל התבואה שהרשע מביא אל בית הצדיק, גם תבואתו של הצדיק מתקלקלת.
כשמכניסים תבואה נגועה בנמלים לתוך מחסן מלא תבואה נקיה - תוך זמן קצר הנמלים ישתלטו על כל התבואה שבמחסן. והנמשל:
1. בעולם החומר - כשהצדיק עושה שיתוף-פעולה עסקי עם רשעים, ומביא אל ביתו תבואה של רשעים, תבואה זו הורסת את חומות ההגנה הרוחנית על אוצרותיו של הצדיק, וכל האוצרות שאסף בצדק עלולים גם הם להתקלקל: "שאם הצדיק יתן מקום אל הרשע להכניס תבואתו בתוך ביתו, היא מאבדת את שלו, כי הנמשך מצד הרע מכלה ומאבד כל מה שנמשך מצד הטוב
"
(רמ"ד וואלי פירוש שני, וכן ר' יונה גירונדי, מלבי"ם).
כך קרה ליהושפט מלך יהודה,
דברי הימים ב כ37: "וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר: כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ; וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל תַּרְשִׁישׁ
".
2. בעולם המשפחה - קשרי נישואין עם משפחה של רשעים עלולים להרוס: "בית צדיק חוסן רב - כמו בית דוד... וכאשר נתערב בהם
התבואות של
הרשע, והיא עתליה המרשעת,
נעכרת כל הבית, כי הרגה כל מלכי בית דוד
"
(הגאון מווילנה).
3. בעולם הנפש - "ובנמשל, הבית המליציי הוא הבונה
בית נפשו על מכונות
הצדק, וזה יש לו
חסן רב וכל מידות הנפש... ואם יובא לשם
תבואת רשע וציורי התאוות ועשות העול,
יעכר ביתו הנפשיי...
"
(מלבי"ם, וכן רמ"ד וואלי פירוש ראשון)
4. בעולם הרוח - הבאה של עבודת אלילים. ביתו של הצדיק הוא כמו אוצר של מוסר וערכים, אך כאשר הוא פותח את ביתו לערכים פסולים - הערכים שהוא מנסה להנחיל עלולים להתקלקל: "בית צדיק חוסן רב - בית המקדש שבנה דוד הצדיק חוסן רב ומגדל עוז לישראל,
ובתבואת רשע נעכרת - ובהבאת עבודת אלילים שהביא מנשה בו - נעכרת
"
(רש"י).
ולכן נצטוינו להיזהר במה שאנחנו מכניסים לבתינו:
וְלֹא תָבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ, וְהָיִיתָ חֵרֶם כָּמֹהוּ; שַׁקֵּץ תְּשַׁקְּצֶנּוּ וְתַעֵב תְּתַעֲבֶנּוּ כִּי חֵרֶם הוּא" - לא להכניס הביתה את עבודת האלילים וערכיה;
וְרַק אַתֶּם שִׁמְרוּ מִן הַחֵרֶם, פֶּן תַּחֲרִימוּ וּלְקַחְתֶּם מִן הַחֵרֶם, וְשַׂמְתֶּם אֶת מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל לְחֵרֶם, וַעֲכַרְתֶּם אוֹתוֹ" - לא להכניס למחנה ישראל את רדיפת הבצע ואת ההשקפה שהשלל שייך לנו כי השגנו אותו בכוח הזרוע.
(רמי ניר, 03.02.2008).