קוד: צדק= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
צדיק, בלשון המקרא,
אינו תואר לאדם המבין בקבלה, נותן ברכות או כותב קמיעות;
צדיק בא מהשורש צדק, שפירושו לתת לכל אדם את מה שמגיע לו, לתת שכר לטובים ועונש לרעים: "הצדיק באנשים הוא הנותן לכל דבר את המגיע לו
"
(רמב"ם, מורה נבוכים א לד; ראו גם כוזרי ג ג-ה).
ישנן דרגות שונות של צדיקים - אלה הדואגים רק לצדק של עצמם, ואלה שדואגים לצדק של כל החברה:
צדיק בדרגה נמוכה דואג לצדק בסביבתו הקרובה - לוקח לעצמו רק את מה שמגיע לו, ואינו לוקח מהזולת את מה שמגיע לזולת. בבית המשפט, צדיק הוא הצד
הצודק - בין אם הוא התובע (שהרי הוא לא יתבע אדם למשפט אלא-אם-כן זה מגיע לו), ובין אם הוא הנתבע (שהרי, הוא לא פוגע באנשים ולכן אין הצדקה לתבעו למשפט):
כי יהיה ריב בין אנשים, וניגשו אל המשפט ושפטום; והצדיקו את הצדיק, והרשיעו את הרשע..." - הפסוק מתאר משפט צודק, שבו השופטים מחליטים מיהו ה"צדיק" בדינו ומיהו ה"רשע", ונותנים לכל אחד את המגיע לו (ראו גם הלכות מכות בבית המשפט).
מדבר שקר תרחק; ונקי וצדיק אל תהרוג, כי לא אצדיק רשע. ושוחד לא תיקח; כי השוחד יעוור פיקחים, ויסלף דברי צדיקים": נראה שבשני הפסוקים הכוונה לאדם שהוא הצד הצודק במשפט - בפסוק 7 נאמר שצריך לעשות כל מאמץ כדי שלא להוציא להורג בטעות את הצד הצודק (ראו ונקי וצדיק אל תהרוג), ובפסוק 8 נאמר, שכאשר השופט לוקח שוחד, השוחד גורם לו לתפוס בצורה מסולפת ומעוותת את דברי הצד הצודק, ולהטות את הדין לרעתו.
את אשר יחטא איש לרעהו, ונשא בו אלה להאלותו; ובא אלה לפני מזבחך בבית הזה. ואתה תשמע השמים, ועשית ושפטת את עבדיך - להרשיע רשע, לתת דרכו בראשו; ולהצדיק צדיק, לתת לו כצדקתו".
מצדיקי רשע עקב שוחד; וצדקת צדיקים יסירו ממנו", וכנראה גם (עמוס ב6): "
כה אמר ה': על שלושה פשעי ישראל, ועל ארבעה לא אשיבנו; על מכרם בכסף צדיק, ואביון בעבור נעליים", (עמוס ה12) "
כי ידעתי רבים פשעיכם, ועצומים חטאותיכם; צוררי צדיק לוקחי כופר, ואביונים בשער הטו" - הם מטים את דינם של הצדדים הצודקים במשפט תמורת בצע כסף.
שאת פני רשע לא טוב - להטות צדיק במשפט" (פירוט).
צדיק בדרגה גבוהה משתדל לתת לכל אדם ואדם בעולם את המגיע לו, כלומר, נאבק באופן פעיל כדי שהצדק ייצא לאור, למשל:
ואנשים צדיקים המה ישפטו אותהם - משפט נואפות, ומשפט שופכות דם; כי נואפות הנה, ודם בידיהן": הצדיקים שופטים את הנשים הרשעות על-פי מעשיהן.
פי צדיק יהגה חכמה; ולשונו תדבר משפט": הצדיק משתמש במחשבות חכמות כדי להגיד דברים שיעזרו להכריע במשפט, כמו שעשה שלמה במשפטו הידוע (ראו מלכים א ג).
ואיש, כי יהיה צדיק, ועשה משפט וצדקה. אל ההרים לא אכל, ועיניו לא נשא אל גילולי בית ישראל; ואת אשת ריעהו לא טימא, ואל אישה נידה לא יקרב. ואיש לא יונֶה - חבולתו חוב ישיב, גזילה לא יגזול; לחמו לרעב ייתן, ועירום יכסה בגד. בנשך לא ייתן, ותרבית לא ייקח - מעוול ישיב ידו; משפט אמת יעשה בין איש לאיש. בחוקותיי יהלך ומשפטיי שמר לעשות אמת; צדיק הוא חיה יחיה, נאום ד' ה'" - פירוש המילה צדיק היא ועשה משפט וצדקה - צדיק הוא אדם העושה משפט (בבית המשפט) וצדקה (מחוץ לבית המשפט); הצדיק המתואר כאן גם מקיים מצוות שבין אדם למקום.
ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע, בין עובד אלוהים לאשר לא עבדו" - ייתכן שיש כאן הקבלה: הצדיק הוא עובד האלהים, כי עבודת האלהים מתבטאת בעיקר בעשיית צדק. וייתכן שיש כאן שני עניינים שונים: צדיק בין אדם לחברו, עובד אלהים בין אדם למקום.
שפתי צדיק ירעו רבים, ואוילים בחסר לב ימותו" - רק הצדיק, היודע לתת לכל אחד ואחד את המגיע לו, יכול לרעות, להנהיג, אנשים רבים (פירוט).
מחשבות צדיקים משפט; תחבולות רשעים מרמה" (פירוט).
לב צדיק יהגה לענות; ופי רשעים יביע רעות" (פירוט).
שמחה לצדיק עשות משפט; ומחיתה לפועלי אוון" (פירוט). האם אני שמח כשאני רואה נקמה שנעשתה באדם רשע? תהלים נח11: "
ישמח צדיק כי חזה נקם; פעמיו ירחץ בדם הרשע" (פירוט). האם השמחה שלי גדולה במיוחד כאשר העונש של הרשע נובע ישירות מהפשע שניסה לבצע? משלי כט6: "
בְּפֶשַׁע אִישׁ רָע מוֹקֵשׁ, וְצַדִּיק יָרוּן וְשָׂמֵחַ" (פירוט).
תועבת צדיקים איש עוול; ותועבת רשע ישר דרך". האם אני מתעב דיבורים של שקר, גם כשהם לא פוגעים בי אישית? משלי יג5: "
דבר שקר ישנא צדיק; ורשע יבאיש ויחפיר" (פירוט).
יודע צדיק נפש בהמתו; ורחמי רשעים אכזרי" (פירוט).
צדיק אוכל לשובע נפשו; ובטן רשעים תחסר" (פירוט).
לווה רשע ולא ישלם; וצדיק חונן ונותן" (פירוט).
משכיל צדיק לבית רשע; מסלף רשעים לרע" (פירוט).
יֹדֵעַ צַדִּיק דִּין דַּלִּים, רָשָׁע לֹא יָבִין דָּעַת" (פירוט).
ומלבי"ם כתב להיפך: "כבר בארתי בפירוש איוב (ד 7-8, כב 18) שיש הברל בין
נקי ובין
צדיק:
שהנקי הוא בהשקף אל עצמו, שהוא עצמו חף מפשע.
והצדיק הוא בהשקף אל אחרים, שאחרים יצדיקו אותו. והגם שהוא רשע בפני עצמו.
ויצויר צדיק בלתי נקי, ונקי בלתי צדיק - אם העולם טועים ומצדיקים את הרשע ומרשיעים את הצדיק." (בפירוש על מכילתא סימן ריא)
אולם, בכל שאר הפסוקים שמזכירים "צדיק", אי אפשר לומר שהוא "רשע בפני
עצמו". אפילו בפסוקים מספר איוב, שהמלבי"ם מביא כראיה לדבריו, קשה לפרש כך:
יִרְאוּ צַדִּיקִים וְיִשְׂמָחוּ, וְנָקִי יִלְעַג לָמוֹ" - הצדיקים ישמחו על כך שה' ישפוט את הרשעים; לא סביר שהכוונה לאנשים שהם צדיקים רק כלפי חוץ.
יָכִין וְצַדִּיק יִלְבָּשׁ, וְכֶסֶף נָקִי יַחֲלֹק" - הצדיקים ייהנו מהרכוש שיצברו הרשעים; גם כאן, המסר של הפסוק מחייב להניח שמדובר בצדיק אמיתי, לא רק כלפי חוץ.
יָשֹׁמּוּ יְשָׁרִים עַל זֹאת, וְנָקִי עַל חָנֵף יִתְעֹרָר, וְיֹאחֵז צַדִּיק דַּרְכּוֹ, וּטֳהָר יָדַיִם יֹסִיף אֹמֶץ" - הצדיק יתחזק בדרכו, דרך הצדיקות; לא מתאים לאדם שצדקתו רק כלפי חוץ.
וַאֲבִימֶלֶךְ לֹא קָרַב אֵלֶיהָ ויאָמַר 'ד', הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג?! הֲלֹא הוּא אָמַר לִי אֲחֹתִי הִוא, וְהִיא גַם הִוא אָמְרָה אָחִי הוּא, בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי עָשִׂיתִי זֹאת!'" - אבימלך טוען שהוא צדיק כלפי ה', לא רק כלפי בני אדם.
יָגוֹדּוּ עַל נֶפֶשׁ צַדִּיק,
וְדָם
נָקִי יַרְשִׁיעוּ".
ונקי וצדיק אל תהרוג".
על כן תפוג תורה, ולא ייצא לנצח משפט; כי רשע מכתיר את הצדיק, על כן ייצא משפט מעוקל" (ראו הזעקה של חבקוק)
למה תביט בוגדים - תחריש, בבלע רשע צדיק ממנו... וצדיק באמונתו יחיה" (ראו התוכחה של חבקוק)
על כן לא יקומו רשעים במשפט, וחטאים בעדת צדיקים" (ראו מאמרים על תהלים א)
שפטו דל ויתום; עני ורש הצדיקו".
מְקוֹר חַיִּים פִּי צַדִּיק, וּפִי רְשָׁעִים יְכַסֶּה חָמָס" - דבריו של הצדיק, המקדם את הצדק והמשפט, נותנים חיים לעולם (פירוט).
פִּי צַדִּיק יָנוּב חָכְמָה, וּלְשׁוֹן תַּהְפֻּכוֹת תִּכָּרֵת" - מדיבורו של אדם צדיק אפשר ללמוד חכמה (פירוט)
בְּפֶה חָנֵף יַשְׁחִת רֵעֵהוּ וּבְדַעַת צַדִּיקִים יֵחָלֵצוּ" - הצדיקים נחלצים או מחלצים את רעיהם מדברי חנופה, בכך שהם אומרים לכל אחד את מה שמגיע לו (פירוט).
יָתֵר מֵרֵעֵהוּ צַדִּיק; וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תַּתְעֵם" - הצדיק תר ומחפש עבור רעהו את הדרך הנכונה (פירוט).