קוד: נקה= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בלשון המקרא, המשמעות המוחשית מופיעה רק בחלק קטן מהפסוקים:
וְעָשִׂיתָ קְּעָרֹתָיו וְכַפֹּתָיו וּקְשׂוֹתָיו וּמְנַקִּיֹּתָיו אֲשֶׁר יֻסַּךְ בָּהֵן, זָהָב טָהוֹר תַּעֲשֶׂה אֹתָם" - ע"פ המפרשים, "מנקיות" הם כלים שמטרתם לשמור על הנקיון של לחם הפנים במקדש מפני לכלוך ועובש (וכן שמות לז16, במדבר ד7, ירמיהו נב19).
וְגַם אֲנִי נָתַתִּי לָכֶם נִקְיוֹן שִׁנַּיִם בְּכָל עָרֵיכֶם וְחֹסֶר לֶחֶם בְּכֹל מְקוֹמֹתֵיכֶם, וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'" - כאן במשמעות צינית: השיניים שלכם אמנם לא מלוכלכות, אבל רק משום שאין לכם לחם (פירוט).
וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ, וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאֶת; רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה", בראשית כד41: "
אָז תִּנָּקֶה מֵאָלָתִי כִּי תָבוֹא אֶל מִשְׁפַּחְתִּי וְאִם לֹא יִתְּנוּ לָךְ וְהָיִיתָ נָקִי מֵאָלָתִי" - אם לא תמצא אישה ממשפחתי שתסכים לעלות לארץ, תהיה פטור מההתחייבות שנשבעת לי עליה, ותהיה רשאי לקחת אישה לבני מבנות הכנעני שנמצאות כאן בארץ.
וְנִכְבְּשָׁה הָאָרֶץ לִפְנֵי ה' וְאַחַר תָּשֻׁבוּ וִהְיִיתֶם נקים מה' וּמִיִּשְׂרָאֵל וְהָיְתָה הָאָרֶץ הַזֹּאת לָכֶם לַאֲחֻזָּה לִפְנֵי ה'" - אחרי שהארץ תיכבש, תהיו פטורים מההתחייבות לצאת חלוצים למלחמה לפני עם ישראל, ותוכלו לחזור לבתיכם ממזרח לירדן.
כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה, לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל דָּבָר; נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח" = החתן הטרי פטור משרות צבאי.
וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הָאֲנָשִׁים נְקִיִּם אֲנַחְנוּ מִשְּׁבֻעָתֵךְ הַזֶּה אֲשֶׁר הִשְׁבַּעְתָּנוּ... וְהָיָה כָּל אֲשֶׁר יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתֵךְ הַחוּצָה דָּמוֹ בְרֹאשׁוֹ וַאֲנַחְנוּ נְקִיִּם וְכֹל אֲשֶׁר יִהְיֶה אִתָּךְ בַּבַּיִת דָּמוֹ בְרֹאשֵׁנוּ אִם יָד תִּהְיֶה בּוֹ.
וְאִם תַּגִּיָדִי אֶת דְּבָרֵנוּ זֶה וְהָיִינוּ נְקִיִּם מִשְּׁבֻעָתֵךְ אֲשֶׁר הִשְׁבַּעְתָּנוּ" = אם תגלי את הסוד, אנחנו פטורים מההתחייבות שהתחייבנו לך בשבועה.
וְהַמֶּלֶךְ אָסָא הִשְׁמִיעַ אֶת כָּל יְהוּדָה אֵין נָקִי וַיִּשְׂאוּ אֶת אַבְנֵי הָרָמָה וְאֶת עֵצֶיהָ אֲשֶׁר בָּנָה בַּעְשָׁא וַיִּבֶן בָּם הַמֶּלֶךְ אָסָא אֶת גֶּבַע בִּנְיָמִן וְאֶת הַמִּצְפָּה" = אף אחד לא קיבל פטור.
וַיֹּאמֶר 'גַּם עַתָּה כְדִבְרֵיכֶם כֶּן הוּא, אֲשֶׁר יִמָּצֵא אִתּוֹ יִהְיֶה לִּי עָבֶד, וְאַתֶּם תִּהְיוּ נְקִיִּם'" - הוּא ייענש וְאַתֶּם תִּהְיוּ פטורים מעונש.
אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו, ונקה המכה; רק שבתו יתן, ורפא ירפא" - יהיה פטור מעונש מוות.
וְכִי יִגַּח שׁוֹר אֶת אִישׁ אוֹ אֶת אִשָּׁה וָמֵת, סָקוֹל יִסָּקֵל הַשּׁוֹר וְלֹא יֵאָכֵל אֶת בְּשָׂרוֹ, וּבַעַל הַשּׁוֹר נָקִי" - השור ימות אבל בעל השור יהיה פטור מעונש מוות או מעונש אחר (פירוט)
נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עון וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה, פֹּקֵד עון אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים", וכן ירמיהו ל11: "
כִּי אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם ה' לְהוֹשִׁיעֶךָ, כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹתִיךָ שָּׁם אַךְ אֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט וְנַקֵּה לֹא אֲנַקֶּךָּ" - לא מוותר לגמרי על העונש אלא רק דוחה אותו; או: לא מעניש עד הסוף, לא מביא את האדם למצב שהוא פטור מעונש. ראו מידות הרחמים שהתגלו למשה.
וְהִשְׁבִּיעַ אֹתָהּ הַכֹּהֵן וְאָמַר אֶל הָאִשָּׁה 'אִם לֹא שָׁכַב אִישׁ אֹתָךְ וְאִם לֹא שָׂטִית טֻמְאָה תַּחַת אִישֵׁךְ - הִנָּקִי מִמֵּי הַמָּרִים הַמְאָרֲרִים הָאֵלֶּה'" = תהיה פטורה מהקללה של המים המרים.
וְנִקָּה הָאִישׁ מעון, וְהָאִשָּׁה הַהִוא תִּשָּׂא אֶת עונה" - האיש יהיה פטור מעונש על כך שחשד באשתו או על כך ששכב עמה לאחר שנאפה.
וַיֹּאמֶר דָּוִד אַל אֲבִישַׁי 'אֶל תַּשְׁחִיתֵהוּ, כִּי מִי שָׁלַח יָדוֹ בִּמְשִׁיחַ ה' וְנִקָּה?'" - מי יהיה פטור מעונש על פגיעה במשיח ה'?!
וַיִּשְׁמַע דָּוִד מֵאַחֲרֵי כֵן וַיֹּאמֶר ' נָקִי אָנֹכִי וּמַמְלַכְתִּי מֵעִם ה' עַד עוֹלָם מִדְּמֵי אַבְנֵר בֶּן נֵר'" - אני פטור מעונש, כל העונש יבוא על ראש יואב הרוצח.
וְעַתָּה אַל תְּנַקֵּהוּ כִּי אִישׁ חָכָם אָתָּה וְיָדַעְתָּ אֶת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לּוֹ וְהוֹרַדְתָּ אֵת שֵׂיבָתוֹ בְּדָם שְׁאוֹל" - אל תפטור אותו מעונש.
וַתֹּאמְרִי כִּי נִקֵּיתִי אַךְ שָׁב אַפּוֹ מִמֶּנִּי הִנְנִי נִשְׁפָּט אוֹתָךְ עַל אָמְרֵךְ לֹא חָטָאתִי"
אִם שׁוֹט יָמִית פִּתְאֹם, לְמַסַּת נְקִיִּם יִלְעָג" - אולי הכוונה לאדם שנדון למלקות, ופתאום קיבל מכה חזקה מדי ומת, למרות שהוא נקי ופטור מעונש מוות.
לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא, כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא", וכן דברים ה10
כֵּן הַבָּא אֶל אֵשֶׁת רֵעֵהוּ, לֹא יִנָּקֶה כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהּ"
יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָּע, וְזֶרַע צַדִּיקִים נִמְלָט" (פירוט)
תּוֹעֲבַת ה' כָּל גְּבַהּ לֵב, יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה" (פירוט)
לֹעֵג לָרָשׁ חֵרֵף עֹשֵׂהוּ, שָׂמֵחַ לְאֵיד לֹא יִנָּקֶה" (פירוט)
עֵד שְׁקָרִים לֹא יִנָּקֶה, וְיָפִיחַ כְּזָבִים לֹא יִמָּלֵט" (פירוט)
עֵד שְׁקָרִים לֹא יִנָּקֶה, וְיָפִיחַ כְּזָבִים יֹאבֵד" (פירוט)
אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת, וְאָץ לְהַעֲשִׁיר לֹא יִנָּקֶה" (פירוט)
כִּי הִנֵּה בָעִיר אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עָלֶיהָ אָנֹכִי מֵחֵל לְהָרַע וְאַתֶּם הִנָּקֵה תִנָּקוּ? לֹא תִנָּקוּ, כִּי חֶרֶב אֲנִי קֹרֵא עַל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ נְאֻם ידוד צְבָאוֹת"
וְלֹא יִשָּׁפֵךְ דָּם נָקִי בְּקֶרֶב אַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וְהָיָה עָלֶיךָ דָּמִים" = לא תתן לגואל הדם להרוג אדם שרצח בשוגג, כי הרוצח בשוגג הוא נקי ופטור מעונש מוות.
לֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו, וּבִעַרְתָּ דַם הַנָּקִי מִיִּשְׂרָאֵל וְטוֹב לָךְ" - צריך להרוג את הרוצח במזיד, כי הוא לא נקי, אבל הקרבן שלו היה נקי ופטור ממוות.
וַיָּשֶׂם אֶת נַפְשׁוֹ בְכַפּוֹ וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיַּעַשׂ ה' תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה לְכָל יִשְׂרָאֵל, רָאִיתָ וַתִּשְׂמָח, וְלָמָּה תֶחֱטָא בְּדָם נָקִי לְהָמִית אֶת דָּוִד חִנָּם?" - יהונתן אומר לשאול שדוד פטור ממוות.
אַךְ יָדֹעַ תֵּדְעוּ כִּי אִם מְמִתִים אַתֶּם אֹתִי כִּי דָם נָקִי אַתֶּם נֹתְנִים עֲלֵיכֶם וְאֶל הָעִיר הַזֹּאֵת וְאֶל יֹשְׁבֶיהָ כִּי בֶאֱמֶת שְׁלָחַנִי ידוד עֲלֵיכֶם לְדַבֵּר בְּאָזְנֵיכֶם אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" - ירמיהו מנסה לשכנע את שופטיו שהוא פטור מעונש מוות.
... בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי עָשִׂיתִי זֹאת" - תם לבב = במחשבות הנסתרות, נקיון כפיים = במעשים הגלויים.
וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן ' נִקֵּיתִי הַפַּעַם מִפְּלִשְׁתִּים כִּי עֹשֶׂה אֲנִי עִמָּם רָעָה'" - אחרי מה שהם עשו לי, ברור וגלוי לכולם שמותר לי להחזיר להם ואין בכך חטא.
גַּם בִּכְנָפַיִךְ נִמְצְאוּ דַּם נַפְשׁוֹת אֶבְיוֹנִים נְקִיִּים לֹא בַמַּחְתֶּרֶת מְצָאתִים כִּי עַל כָּל אֵלֶּה" - אביונים שדמם נקי (ראו סעיף ב למעלה), או אביונים שצדקתם גלויה, ואתם הרגתם אותם בגלוי - לא במחתרת.
נְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב, אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה" - נקי כפיים = במעשים הגלויים, בר לבב = במחשבות הנסתרות.
אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי, וַאֲסֹבְבָה אֶת מִזְבַּחֲךָ ה'"
אַךְ רִיק זִכִּיתִי לְבָבִי, וָאֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי" זכיתי לבבי = מחשבותיי הנסתרות, נקיון כפיי = מעשיי הגלויים.
מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק, וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג, כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע" - "אם יש ספק קטן ביותר שמא הנאשם הוא חף מפשע, אל תהרוג אותו"; או: "אל תהרוג את מי שכבר יצא מבית הדין כשהוא פטור מעונש" (פירוט).
וְאָנוּ וְאָבְלוּ פְּתָחֶיהָ, וְנִקָּתָה לָאָרֶץ תֵּשֵׁב" - "הצרות והאבל ינקו ויטהרו אותה מחטאיה", או "אחרי החורבן היא תהיה 'נקיה' מתושביה" (פירוט).
הנקי הוא בהשקף אל עצמו, שהוא עצמו חף מפשע. והצדיק הוא בהשקף אל אחרים, שאחרים יצדיקו אותו", "
הנקי יציין שהוא בפני עצמו נקי מחטא, הגם שיוכל להיות שבני אדם יחשדו אותו... והצדיק יציין שהוא צדיק בדינו בעיני בני אדם..." (מכילתא שמות ג7 סימן ריא, איוב ד7 ועוד); אולם, כפי שהסברנו למעלה, נראה שההיפך הוא הנכון:
וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הַתְּקוֹעִית אֶל הַמֶּלֶךְ 'עָלַי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ העון וְעַל בֵּית אָבִי, וְהַמֶּלֶךְ וְכִסְאוֹ נָקִי'"
אַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב נְאֻם ידוד כִּי אִתְּךָ אָנִי כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדַּחְתִּיךָ שָׁמָּה וְאֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט וְנַקֵּה לֹא אֲנַקֶּךָּ"
כִּי כֹה אָמַר ידוד הִנֵּה אֲשֶׁר אֵין מִשְׁפָּטָם לִשְׁתּוֹת הַכּוֹס שָׁתוֹ יִשְׁתּוּ וְאַתָּה הוּא נָקֹה תִּנָּקֶה לֹא תִנָּקֶה כִּי שָׁתֹה תִּשְׁתֶּה"
זָנַח עֶגְלֵךְ שֹׁמְרוֹן, חָרָה אַפִּי בָּם, עַד מָתַי לֹא יוּכְלוּ נִקָּיֹן"
וְנִקֵּיתִי דָּמָם לֹא נִקֵּיתִי וידוד שֹׁכֵן בְּצִיּוֹן"
ידוד אֶרֶךְ אַפַּיִם וגדול[וּגְדָל] כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה, ה' בְּסוּפָה וּבִשְׂעָרָה דַּרְכּוֹ וְעָנָן אֲבַק רַגְלָיו"
וַיֹּאמֶר אֵלַי זֹאת הָאָלָה הַיּוֹצֵאת עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ כִּי כָל הַגֹּנֵב מִזֶּה כָּמוֹהָ נִקָּה וְכָל הַנִּשְׁבָּע מִזֶּה כָּמוֹהָ נִקָּה"
כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ, וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח; עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם"
גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ, אַל יִמְשְׁלוּ בִי, אָז אֵיתָם וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב"
זְכָר נָא, מִי הוּא נָקִי אָבָד, וְאֵיפֹה יְשָׁרִים נִכְחָדוּ?"
יָשֹׁמּוּ יְשָׁרִים עַל זֹאת, וְנָקִי עַל חָנֵף יִתְעֹרָר"
יִרְאוּ צַדִּיקִים וְיִשְׂמָחוּ, וְנָקִי יִלְעַג לָמוֹ"
יְמַלֵּט אִי נָקִי, וְנִמְלַט בְּבֹר כַּפֶּיךָ"
יָכִין וְצַדִּיק יִלְבָּשׁ, וְכֶסֶף נָקִי יַחֲלֹק"
אִם יֹאמְרוּ 'לְכָה אִתָּנוּ, נֶאֶרְבָה לְדָם, נִצְפְּנָה לְנָקִי חִנָּם'"