קוד: ביאור:ישעיהו ג26 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ישעיהו ג26: "וְאָנוּ וְאָבְלוּ פְּתָחֶיהָ, וְנִקָּתָה לָאָרֶץ תֵּשֵׁב
"
ואנו = מלשון אנינות, אבלות.
ואנו ואבלו פתחיה = יהיה אבל ומספד בכל הפתחים ביהודה - בשערי העיר ובשערי הבתים - על הצרות שיבואו על יהודה, כפי שתוארו בפסוקים הקודמים.
ונקתה = יהודה תהיה נקיה ומטוהרת מחטא.
לארץ תשב = לאחר מכן תשוב לשבת בשלוה בארצה.
רַחֲצוּ,הִזַּכּוּ, הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי, חִדְלוּ הָרֵעַ"
אִם רָחַץ אֲדֹנָי אֵת צֹאַת בְּנוֹת צִיּוֹן, וְאֶת דְּמֵי יְרוּשָׁלִַם יָדִיחַ מִקִּרְבָּהּ, בְּרוּחַ מִשְׁפָּט וּבְרוּחַ בָּעֵר"
פורענות המלחמה תמרק את חטאיה של ציון, ובתום הפורענות ייאמר עליה ואנו ואבלו פתחיה ונקתה..." ("ככל הכתוב", עמ' 108).
גם בתלמוד פירשו חז"ל את
ונקתה במשמעות של טהרה, רק שהם דרשו מכאן הלכה הקשורה לדיני טומאת נידה: אם אישה יושבת על הארץ ואז מוצאת עליה כתם של דם, לדעת רבי נחמיה אין הדבר מטמא אותה בטומאת נידה, "שהיה רבי נחמיה אומר כל דבר שאינו מקבל טומאה אינו מקבל כתמים...
ונקתה לארץ תשב - כיון שישבה לארץ, נקתה
"
(רב מתנה מסביר את דברי רבי נחמיה,
נידה ס ב).
2. ויש שפירשו
ונקתה = תתרוקן מתושביה: "ונקתה - ותתרוקן מכל, כמו
וגם אני נתתי להם נקיון שינים, ובלשון משנה
יצא פלוני נקי מנכסיו.
לארץ תשב - מגובה לשפלות,
ישבו לארץ ידמו בתשעה באב
"
(רש"י); ראו גם
ובעל השור נקי.
נקיה מדברי תורה, נקיה מדברי נבואה, נקיה מצדיקים, נקיה ממצות ומעשים טובים." - רק לאחר שירושלים התרוקנה מכל דבר טוב, בא החורבן (איכה רבה פתיחה ז).