קוד: ביאור:משלי כ11 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי כ11: "גַּם בְּמַעֲלָלָיו
יִתְנַכֶּר נָעַר, אִם זַךְ וְאִם יָשָׁר פָּעֳלוֹ
"
כל נער הוא שונה, ניכר וניתן להבחנה מנערים אחרים, לא רק במראהו החיצוני, אלא גם במעלליו, תעלוליו ומשחקיו הילדותיים; ומתוך התבוננות במעלליו ניתן להכיר את אופיו וכישורים הרגשיים, ולדעת האם פעולותיו בעתיד יהיו זכות וישרות.
האם אפשר לדעת מראש, מתוך התבוננות בילד, איך יתנהג כשיגדל? לפי ספר משלי התשובה היא כן:
גם = בנוסף; גם במעלליו = בנוסף למראהו החיצוני.
התנכר = נעשה שונה ונבדל, כמו נכרי השונה מבני המקום, שאפשר להכיר ולזהות אותו בקלות.
גם במעלליו יתנכר נער = כשתינוק נולד, הוא דומה לכל שאר התינוקות, קשה להבחין בינו לבין תינוקות אחרים; במשך הזמן הוא נעשה שונה ונבדל במראהו. הכתוב מלמד, שהתינוקות נעשים שונים זה מזה, לא רק במראה החיצוני אלא גם במעשים:
אם זך ואם ישר פעלו = מהתבוננות במעשיו של הילד, שהם ניכרים ושונים ממעשיהם של ילדים אחרים, אפשר לדעת אם יתנהג באופן זך וישר גם כשיגדל.
בשנים האחרונות נעשו מספר ניסויים המצדיקים טענה זו לגבי מאפיינים שונים של האישיות (ראו סקירה בנושא בספרו של דניאל גולמן "אינטלגנציה רגשית"):
מחקרים שעקבו אחרי ילדים מהשנים שקדמו לבית הספר ועד לשנות העשרה הראו, כי שיעור העבריינים בשנות העשרה יכול להגיע עד מחצית מכלל אלה שהתפרעו בכיתה א, לא היו מסוגלים להסתדר לעת ההיא עם ילדים אחרים, לא צייתו להורים, והפגינו התנגדות כלפי המורים. כמובן, לא כל הילדים התוקפנים האלה עלו על נתיב המוליך לאלימות ולפשיעה בשלבים מאוחרים יותר של החיים, אבל מבין כל הילדים, הם הנתונים בסיכון הרב ביותר שבסופו של דבר יבצעו פשעים אלימים" (שם עמ' 258).
מכמה מחקרים עולה, שהמטען הגנטי של האדם יכול ליצור אצלו נטיה לתכונות אופי מסויימות, ולכן התכונות הללו מתגלות כבר בגיל צעיר מאד; עם זאת, המזג אינו גזירה משמים - האופי המוּלד ניתן לשינוי במשך כל החיים על-ידי למידה וטיפול מתאים. התקופה המתאימה ביותר להשפעה על אופיו של האדם היא בתקופת הילדות
(שם, עמ' 248-250), ולכן החכם מדגיש ש"גם במעלליו יתנכר נער
" - יש לשים לב למעלליו המיוחדים של כל נער, כדי שיהיה אפשר לנצל את תקופת הנעורים ולהשפיע עליו לטובה.
אפשר להסיק מהפסוק מסקנות גם לגבי שידוכים, למשל: בחור שמציעים לו בחורה לשידוך, והוא רוצה לדעת מה הן תכונותיה האמיתיות, כדאי שידבר גם עם אנשים שמכירים אותה מילדותה, ייתכן שהן שמו לב כבר אז לתכונות אופי חשובות. ואכן, שמעתי שכך מקובל בחברה החרדית - לפני שבחור נפגש עם בחורה לשידוך, מבררים פרטים אפילו אצל הגננת...
ההבדל בין מעלל ובין מפעל, מעשה ודומיהם, שמעללים הם הפעולות הצומחות מתכונות נפשיות... כמו הפעולות הצומחות מתכונת הגאוה או הענוה, האכזריות או הרחמים, וכדומה"; ואכן, מחקרים רבים, המעידים על קשר בין התנהגות בילדות לבין התנהגות בגיל מבוגר, מתייחסים בעיקר לפעולות הנובעות מתכונות אופי (ראו "עצות").
2.
התנכר = נראה כנכרי, זר ומוזר; הפסוק בא ללמד, שלפעמים מעשיו של הנער
נראים מוזרים ומעוררים חשד בעיני אנשים אחרים, התוהים האם מעשיו הם זכים וישרים או לא
(מצודת
דוד); או, שלפעמים מעשיו של הנער נראים מוזרים יחסית לנער - הוא מתנהג כמבוגר
(ע"פ הרב דוד קליר).
ובא העניין הזה לשבח זכות הלב ותיקון המידות" (רבי יונה).
אם זך ואם ישר פעלו".
רעיון דומה נזכר בדברי חז"ל הידועים על
בראשית כה22: "וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ
" - כשהיתה רבקה עוברת ליד בתי מדרש, היה יעקב מנסה לצאת, וכשהיתה עוברת ליד בתי עבודה זרה, היה עשו מנסה לצאת. אמנם תמיד יש בחירה חופשית, "אם עשו היה רוצה כשהגדיל, הרשות בידו להיות גם הוא איש תם יושב אוהלים, כיעקב אחיו
"
(רמ"ד וואלי).