קוד: ביאור:משלי כב29 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי כב29: "חָזִיתָָ אִישׁ מָהִיר בִּמְלַאכְתּוֹ - לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב, בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים
"
אם חזית (ראית) איש מהיר, זריז חרוץ ומוכשר במלאכתו (במקצוע שלו) - המלץ עליו למלך, ראוי שהאיש הזה יתייצב בתפקיד ציבורי בכיר לפני מלכים, ולא יישאר בחשכת האלמוניות.
התוכנית "כוכב נולד", ותוכניות דומות בתחומים אחרים, מטרתן לעודד אנשים בעלי כשרונות מיוחדים לצאת מחשכת האלמוניות ולממש את הכישרון שלהם במלואו. על-פי ספר משלי, כל אדם (לא רק מנחים בטלביזיה) צריך לעודד אנשים מוכשרים שנמצאים בסביבתו:
חזית = ראית; המילה "חזית" מלמדת, שאנחנו צריכים לשים לב לתכונותיהם של בני אדם שאנחנו פוגשים; אם אנחנו רואים, שהאיש שפגשנו הוא מהיר במלאכתו, כלומר זריז ומוכשר בתחום שהוא עוסק בו, יש להתייחס אליו בהתאם:
לפני מלכים יתייצב = יש לעודד ולדחוף אותו כך שיגיע ויתייצב לפני המלך - התפקיד הבכיר ביותר שאדם באותה תקופה יכל לשאוף אליו; תפקיד שבו יוכל לממש את כשרונותיו במידה הרבה ביותר, ויחד עם זה גם לתרום לממלכה.
בל יתייצב לפני חשוכים = גם אם האיש המהיר אינו מגיע להתייצב לפני המלך, יש להשתדל שלא "יתייצב בפני חשוכים", כלומר שלא יישאר בחשכת האלמוניות, אלא ייצא לאור ויתפרסם ברבים. כשאנשים מוכשרים מתפרסמים, הדבר מעודד אנשים אחרים בעלי כישרון דומה לפתח את הכישרון שלהם, וכך הציבור כולו מרוויח.אם יש לכם חברים מוכשרים - אל תתעלמו מהם ואל תניחו להם לבזבז את הכשרונות! תנו להם טפיחה על השכם, שתעודד אותם לפתח את הכישרונות עד שיגיעו לרמה שתאפשר להם להתייצב לפני מלכים.
1. הפסוק מלמדנו לשים לב לאנשים מוכשרים ולעזור להם לממש את כישרונותיהם במקום המתאים להם
(ע"פ הרב דוד קליר, שיעור בבית-כנסת אחוה, ח תמוז ה'תשס"ו; ראו "עצות").
2. וייתכן שהפסוק מלמדנו, להיזהר שלא לפגוע באנשים מוכשרים. ייתכן שהפסוק קשור לפסוק הקודם - "אל תסג גבול עולם, אשר עשו אבותיך
", והוא בא להזהיר את האדם, שלא יחשוב שהוא יכול להסיג את גבולו של שכנו בלי להיתפס, כאשר הוא רואה שהשכן הוא
מהיר במלאכתו, יוצא למלאכתו מוקדם בבוקר ולא נמצא הרבה בביתו. הפסוק מלמד, שלאדם
מהיר במלאכתו בד"כ יש קשרים עם המלך, ולכן זה מסוכן "להתעסק" איתו (ראו
הסגת גבול).
3. וייתכן שהפסוק בא "לשבח תכונת הזריזות ולהרחיק העצלה...
כשראית איש מהיר וזריז
במלאכתו, תמצא שכבר
יתיצב לפני המלכים והגדולים, כי הם יקרבוהו אליהם מצד זריזותו,
ולא יתיצב לפני הקשי יום
והקודרים... באר בזה, שזריזותו תעלה אותו לגדולה ותשמרהו מהעוני והדלות, כאמרם: שתין שנין הוה כפנא ואבבא דאומנא לא חליף
"
(רלב"ג).
4. ועל-דרך הדרש: "מלאכתו העיקרית של כל איש ואיש בעולם הזה... להשלים את
התיקון המוטל עליו... כשהשלים את תיקונו כראוי, נכנס מייד בתוך הקדושה,
וזוכה
להתייצב לפני דרגין קדישין שהם סוד
המלכים... ואם חטא באיזה דבר
כשהיה אצל החיצונים, הכל מחול לו, מאחר שהשלים את התיקון המוטל עליו...
וזהו הטעם, שכאשר נמנו רז"ל לכלול את שלמה עם המלכים שאין להם חלק לעולם
הבא, יצאה בת קול ואמרה הפסוק הזה ממש, שהרי תיקונו העיקרי של שלמה המלך
היה לבנות בית המקדש בימיו, וכיוון שנזדרז בדבר זה והשלימו כראוי, כל השאר
היה מחול לו, ולא היה מן הדין שיאבד את חלקו בעולם הגמול...
"
(רמ"ד וואלי).
חז"ל פירשו את הפסוק על כמה דמויות:
יוסף, שהיה מהיר לעשות את מלאכתו בבית פוטיפר,
בראשית לט11: "וַיְהִי כְּהַיּוֹם הַזֶּה וַיָּבֹא הַבַּיְתָה לַעֲשׂוֹת
מְלַאכְתּוֹ וְאֵין אִישׁ מֵאַנְשֵׁי הַבַּיִת שָׁם בַּבָּיִת
", וזכה להתייצב לפני פרעה מלך מצרים,: "רבי יהודה ורבי נחמיה: רבי יהודה אומר יום ניבול וזבול היה, יום טיאטרון
היה. ורבי נחמיה אומר יום טיאטרון של נילוס היה, והלכו כולם לראות. והוא
נכנס למלאכתו, לחשוב חשבונותיו של רבו. רבי פנחס אומר בשם רבי שמואל בר אבא:
כל שהוא משמש את רבו כראוי, הוא יוצא לחירות. מנין אנו למדין? מיוסף, על ידי
ששמש את רבו כהוגן, יצא לחירות. לפיכך,
לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב זה
פרעה...
בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים זה פוטיפר, שהחשיך הקדוש ברוך הוא את עיניו וסירסו
"
(שיר השירים רבה א א א).
משה, שהיה מהיר לעשות את מלאכת המשכן, "זה משה רבנו במלאכת המשכן. לפיכך "לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב". זה פרעה, שנאמר (שמות ח,): "השכם בבקר והתיצב לפני פרעה". "בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים", זה יתרו. אמר רבי נחמיה עשית קודש, חול אלא "לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב", זה מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. שנאמר (שם לד,) "ויהי שם עם ה' ארבעים יום". "בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים" זה פרעה, שנאמר (שם י,) "ויהי חשך אפלה וגו'":
"
(שם ב).
הצדיקים, "שהם עוסקין במלאכתו של הקדוש ברוך הוא. לפיכך "לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב", שמתיצבים בתורה. שנאמר (משלי ח,): "בי מלכים ימלוכו". "בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים" אלו הרשעים. שנאמר (ישעיה, כט): "והיה במחשך מעשיהם". וכתיב (תהילים לה,): "יהי דרכם חשך וחלקלקות
"
(שם ג).
רבי חנינא: "אמרו פעם אחת ראה אנשי עירו מעלים עולות ושלמים, אמר כולם
מעלים שלמים לירושלים ואני איני מעלה כלום מה אעשה מיד יצא למדברה של עירו
בחורבה של עירו ומצא שם אבן אחת יצא וסידקה וסתתה וכרכמה אמר הרי עלי
להעלותה לירושלים בקש לשכור לו פועלים אמר להם מעלים לי אתם את האבן הזאת
לירושלים אמר לו תן לנו שכרנו מאה זהובים ואנו מעלים לך את אבנך לירושלים.
אמר להם וכי מנין לי מאה זהובים או חמישים לתת לכם ולא מצא לשעה מיד הלכו
להם. מיד זימן לו הקדוש ברוך הוא חמישה מלאכים בדמות בני אדם אמרו לו רבי
תן לנו חמישה סלעים ואנו מעלים אבנך לירושלים ובלבד שתתן ידך עמנו ונתן ידו
עמהם ונמצאו עומדין בירושלים בקש ליתן להם שכרם ולא מצאן בא המעשה ללשכת
הגזית אמרו לו דומה רבנו שמלאכי השרת העלו לך את האבן לירושלים מיד נתן
לחכמים אותו השכר שהשכיר עם המלאכים:
"
(שם ד).
שלמה המלך, שהיה מהיר במלאכת בית המקדש: "חָזִיתָ אִישׁ מָהִיר בִּמְלַאכְתּוֹ וגו'" זה שלמה בן דוד. "לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב" שהיה זריז בבנין בית המקדש. הדא הוא דכתיב (מ"א ו, לח): "ויבנהו שבע שנים". וכתוב אחד אומר (שם ז, א) "ואת ביתו בנה שלמה שלוש עשרה שנה".
נמצא מיופה ומרובה בנין בית שלמה, מבנין בית המקדש אלא, כך אמרו בבנין
ביתו נתעצל, בבנין בית המקדש, היה זריז ולא נתעצל. הונא בשם רב יוסף הכל
מסייעין את המלך. כל שכן, הכל מסייעים בשביל כבוד מלך מלכי המלכים הקדוש
ברוך הוא. ואפילו רוחות ואפילו שדים ואפילו מלאכי השרת. יצחק בריה דרב
יהודה בר יחזקאל אמר כתיב (שם ח,) "בנה בניתי בית זבול לך", בנין בנה בניתי. רבי ברכיה אמר הבית אשר היו בונים אין כתיב כאן, אלא והבית בהבנותו, מאליו היה נבנה. שנאמר (שם ו,) "אבן שלמה מסע נבנה". בנוי אין כתיב כאן, אלא נבנה. מלמד שהיתה האבן נושאת את עצמה, וניתנה על גבי הדימוס. אמר רב אל תתמה על זה. מה כתיב להלן (דניאל ו, יח): "וְהֵיתָיִת אֶבֶן חֲדָה וְשֻׂמַת עַל פֻּם גֻּבָּא".
וכי אבנים יש בבבל אלא מארץ ישראל, פרחה לה לשעה ובאת וישבה לה על פי
הבור. רב הונא בשם רב יוסף אמר מלאך ירד בדמות ארי של אבן וישב על פי הבור.
הדא הוא דכתיב (שם, כג) "אֱלָהִי שְׁלַח מַלְאֲכֵהּ וּסֲגַר פֻּם אַרְיָוָתָא". ואל תתמה, אם בכבוד אותו צדיק כתיב והיתית אבן חדא. בכבודו של הקדוש ברוך הוא, על אחת כמה וכמה. "לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב" לפני מלכי תורה יתיצב. "בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים"
אלו חבורה של רשעים. אמר רבי יהושע בן לוי בשעה שנמנו וגמרו שלושה מלכים
וארבעה הדיוטות אין להם חלק לעולם הבא. בקשו לצרף שלמה עמהם. יצתה בת קול
ואמרה (תהלים קה, טו): "אל תגעו במשיחי". אמר רבי יהודה בר סימון ולא עוד, אלא שנתייחס ראש לשלשת יוחסין. שנאמר (מ"א, ד): "ורחבעם בן שלמה". אמר רבי יודן בר סימון ולא עוד, אלא ששרתה עליו רוח הקודש ואמר שלושה ספרים הללו משלי, שיר השירים וקהלת:
", "מי שהקדים ביתי לביתו, ולא עוד אלא שביתי בנה בשבע שנים וביתו בנה בשלש עשרה שנה -
לפני מלכים יתיצב (כלומר, יהיה לו חלק לעולם הבא),
בל יתיצב לפני חשוכים
"
(בבלי סנהדרין קד:); וראו גם
מדרש משלי.
פסוקים נוספים עם הביטוי "לפני מלך"
מאמרים מאתר ויקיטקסט: