קוד: ביאור:תהלים פד4 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת, וּדְרוֹר קֵן לָהּ - אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךָ, ה' צְבָאוֹת מַלְכִּי וֵאלֹהָי"
דרור
= ציפור האוהבת חופש.
הציפורים כמובן אינן מודעות למשמעותו הרוחנית של המזבח. המשורר משתמש בציפורים כמשל, הוא משליך עליהן את רגשות אהבתו כלפי מזבח ה'. האהבה שלו כל-כך גדולה, שהוא מרגיש שאפילו הציפורים אוהבות את המזבח, והראיה, הן בחרו לבנות בו את קינן: "המשורר אומר בדרך הפלגת הדמיון הפיוטי, שאף הציפורים חשות בקדושת המקום, וכל שכן המשורר שהוא אדם
" (דעת מקרא, הערה 6ב).
2. יש מפרשים, שהפסוק מתאר את הציפורים המוקרבות על גבי המזבח, שכביכול מצאו את מקומן לאחר שהוקרבו עליו: "והמשורר אומר בלשון המליצה הפיוטית, שהציפורים משתוקקות לעלות לקרבן על מזבח ה', ובאות מעצמן אליו, וכל שכן המשורר, שהוא אדם, בא אל המקדש באהבת ה' בכל לבבו ובכל נפשו
" (דעת מקרא, הערה 6ג, ע"פ ראב"ע פירוש ראשון).
שָׁמָּה קִנְּנָה קִפּוֹז וַתְּמַלֵּט, וּבָקְעָה וְדָגְרָה בְצִלָּהּ...".
5. ויש שפירשו, שהציפור והדרור בכלל אינן מקננות ליד המזבח, ויש לקרוא את הפסוק: "גם ציפור מצאה בית ודרור קן לה אשר שתה אפרוחיה; [אבל אני רוצה להיות רק] את מזבחותיך...", כלומר, אני מוכן לוותר על הדבר שיש לכל ציפור בעולם - על הבית והמשפחה - כדי שאוכל להיות קרוב אליך (ע"פ דעת מקרא). פירוש זה מתאים לטעמי המקרא.