קוד: גם בתחילת הפסוק= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
גַּם מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה זָכָר וּנְקֵבָה לְחַיּוֹת זֶרַע עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ" - נח צריך לקחת לא רק מהבהמות אלא גם מהעופות.
גַּם צֹאנְכֶם גַּם בְּקַרְכֶם קְחוּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתֶּם וָלֵכוּ וּבֵרַכְתֶּם גַּם אֹתִי" - לא רק את נשיכם וילדכם תקחו, אלא גם את הבהמות.
גַּם בִּי הִתְאַנַּף ה' בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם אַתָּה לֹא תָבֹא שָׁם" - לא רק עליכם כעס ה' (לאחר חטא המרגלים), אלא גם עליי.
גַּם כָּל חֳלִי וְכָל מַכָּה אֲשֶׁר לֹא כָתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֹּאת יַעְלֵם ה' עָלֶיךָ עַד הִשָּׁמְדָךְ" - לא רק הקללות שכתובות בפסוקים הקודמים יבואו עליכם, אלא גם כל חולי וכל מכה שאינם כתובים.
גַּם אֲנִי לֹא אוֹסִיף לְהוֹרִישׁ אִישׁ מִפְּנֵיהֶם מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָזַב יְהוֹשֻׁעַ וַיָּמֹת" - כמו שבני-ישראל הפרו את הברית ועבדו אלילים, גם אני אפר את החלק שלי בברית ולא אוריש מפניהם את הגויים.
גַּם בְּטֶרֶם יַקְטִרוּן אֶת הַחֵלֶב, וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן וְאָמַר לָאִישׁ הַזֹּבֵחַ תְּנָה בָּשָׂר לִצְלוֹת לַכֹּהֵן וְלֹא יִקַּח מִמְּךָ בָשָׂר מְבֻשָּׁל כִּי אִם חָי" - בנוסף לחטא שנזכר בפסוקים הקודמים (שהכהנים לקחו כל אשר יעלה המזלג), היתה להם עבירה נוספת.
גַּם עַתָּה הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אֲשֶׁר ה' עֹשֶׂה לְעֵינֵיכֶם" - בנוסף להוכחות השכליות וההסטוריות שהבאתי לכם בפסוקים הקודמים, כדי להוכיח לכם שאתם חוטאים - אני מתכוון להביא לכם הוכחה ניסית ברגע זה ממש (גשם ביום קציר).
גַּם אָנֹכִי, חָלִילָה לִּי מֵחֲטֹא לה' מֵחֲדֹל לְהִתְפַּלֵּל בַּעַדְכֶם, וְהוֹרֵיתִי אֶתְכֶם בְּדֶרֶךְ הַטּוֹבָה וְהַיְשָׁרָה" - בנוסף לכך שה' לא ייטוש אתכם בעבור שמו הגדול, גם אני אתפלל בעדכם.
גַּם אֶתְמוֹל גַּם שִׁלְשׁוֹם בִּהְיוֹת שָׁאוּל מֶלֶךְ עָלֵינוּ אַתָּה [הָיִיתָ]המוציאוהמביאֶת יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר ה' לְךָ אַתָּה תִרְעֶה אֶת עַמִּי אֶת יִשְׂרָאֵל וְאַתָּה תִּהְיֶה לְנָגִיד עַל יִשְׂרָאֵל" - בנוסף לסיבה שנזכרה בפסוק הקודם ("עצמך ובשרך אנחנו"), יש שתי סיבות נוספות לכך שאתה ראוי למלוך עלינו.
גַּם אֹתָם הִקְדִּישׁ הַמֶּלֶךְ דָּוִד לה', עִם הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ מִכָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר כִּבֵּשׁ" - ההסבר כתוב בסוף הפסוק
גַּם יְהוּדָה לֹא שָׁמַר אֶת מצות ה' אֱלֹהֵיהֶם, וַיֵּלְכוּ בְּחֻקּוֹת יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר עָשׂוּ" - כנ"ל
גַּם בְּרוֹשִׁים שָׂמְחוּ לְךָ אַרְזֵי לְבָנוֹן; מֵאָז שָׁכַבְתָּ לֹא יַעֲלֶה הַכֹּרֵת עָלֵינוּ" - לא רק אנשים שמחו שהלכת, אלא גם עצים
גַּם זֹאת מֵעִם ה' צְבָאוֹת יָצָאָה, הִפְלִיא עֵצָה הִגְדִּיל תּוּשִׁיָּה" - הקטע כולו לא ברור, אבל יש בו שני חלקים; בסוף החלק הראשון נאמר "אלהיו יורנו", ובסוף החלק השני נאמר "גם זאת מעם ה' צבאות יצאה".
גַּם אֲנִי אֶבְחַר בְּתַעֲלֻלֵיהֶם וּמְגוּרֹתָם אָבִיא לָהֶם, יַעַן קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה דִּבַּרְתִּי וְלֹא שָׁמֵעוּ וַיַּעֲשׂוּ הָרַע בְּעֵינַי וּבַאֲשֶׁר לֹא חָפַצְתִּי בָּחָרוּ" - כמו שהם בחרו בדרכים רעות, גם אני אבחר במעשים רעים לעשות להם.
גַּם בְּנֵי נֹף ותחפנסיִרְעוּךְ קָדְקֹד" - בנוסף לכפירים שבזזו את ארצך, גם המצרים מרצצים את קדקדך.
גַּם בִּכְנָפַיִךְ נִמְצְאוּ דַּם נַפְשׁוֹת אֶבְיוֹנִים נְקִיִּים לֹא בַמַּחְתֶּרֶת מְצָאתִים כִּי עַל כָּל אֵלֶּה" - בנוסף לכל המעשים הרעים שנזכרו בפסוקים הקודמים.
גַּם מֵאֵת זֶה תֵּצְאִי וְיָדַיִךְ עַל רֹאשֵׁךְ כִּי מָאַס ה' בְּמִבְטַחַיִךְ וְלֹא תַצְלִיחִי לָהֶם" - כמו שהתאכזבת מאשור, כך תתאכזבי גם ממצרים.
גַּם בְּרִיתִי תֻפַר אֶת דָּוִד עַבְדִּי מִהְיוֹת לוֹ בֵן מֹלֵךְ עַל כִּסְאוֹ וְאֶת הַלְוִיִּם הַכֹּהֲנִים מְשָׁרְתֵי...
גַּם זֶרַע יַעֲקוֹב וְדָוִד עַבְדִּי אֶמְאַס מִקַּחַת מִזַּרְעוֹ מֹשְׁלִים אֶל זֶרַע אַבְרָהָם יִשְׂחָק וְיַעֲקֹב כִּי אשוב[אָשִׁיב] אֶת שְׁבוּתָם וְרִחַמְתִּים"" - אם יתבטלו חוקי השמים והארץ, תתבטל גם הברית בין ה' לבין בית דוד.
גַּם שְׂכִרֶיהָ בְקִרְבָּהּ כְּעֶגְלֵי מַרְבֵּק, כִּי גַם הֵמָּה הִפְנוּ נָסוּ יַחְדָּיו לֹא עָמָדוּ" - מצרים היא כמו עגלה יפהפיה וחלשה, וגם החיילים השכירים שבאו להגן עליה הם כמו עגלים שמנים ופחדנים.
גַּם אַתְּ שְׂאִי כְלִמָּתֵךְ אֲשֶׁר פִּלַּלְתְּ לַאֲחוֹתֵךְ בְּחַטֹּאַתְַּיִךְ אֲשֶׁר הִתְעַבְתְּ מֵהֵן תִּצְדַּקְנָה מִמֵּךְ" - כמו ששומרון אחותך התביישה, גם את (יהודה) שאי כלימתך.
גַּם אֲנִי נָשָׂאֶתִי אֶת יָדִי לָהֶם בַּמִּדְבָּר לְהָפִיץ אֹתָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹת אוֹתָם בָּאֲרָצוֹת" - כמו שהם הפרו את הברית, גם אני.
גַּם הֵם אִתּוֹ יָרְדוּ שְׁאוֹלָה אֶל חַלְלֵי חָרֶב וּזְרֹעוֹ יָשְׁבוּ בְצִלּוֹ בְּתוֹךְ גּוֹיִם" - כמו פרעה מלך מצרים שעליו מדברים הפסוקים הקודמים, גם גויים אחרים ירדו שאולה
גַּם יְהוּדָה שָׁת קָצִיר לָךְ בְּשׁוּבִי שְׁבוּת עַמִּי" - כמו בית ישראל שנזכרו בפסוק הקודם, גם בית יהודה.
גַּם אוֹתוֹ לְאַשּׁוּר יוּבָל מִנְחָה לְמֶלֶךְ יָרֵב בָּשְׁנָה אֶפְרַיִם יִקָּח וְיֵבוֹשׁ יִשְׂרָאֵל מֵעֲצָתוֹ" - גם כבודו (של העגל) גלה, וגם הוא עצמו יגלה ויובל לאשור.
גַּם בַּהֲמוֹת שָׂדֶה תַּעֲרוֹג אֵלֶיךָ כִּי יָבְשׁוּ אֲפִיקֵי מָיִם וְאֵשׁ אָכְלָה נְאוֹת הַמִּדְבָּר" - לא רק אני קורא אליך, גם הבהמות.
גַּם הִיא לַגֹּלָה הָלְכָה בַשֶּׁבִי גַּם עֹלָלֶיהָ יְרֻטְּשׁוּ בְּרֹאשׁ כָּל חוּצוֹת וְעַל נִכְבַּדֶּיהָ יַדּוּ גוֹרָל וְכָל גְּדוֹלֶיהָ רֻתְּקוּ בַזִּקִּים.
גַּם אַתְּ תִּשְׁכְּרִי תְּהִי נַעֲלָמָה גַּם אַתְּ תְּבַקְשִׁי מָעוֹז מֵאוֹיֵב" - כוש, מצרים, פוט, לוב, וגם נינוה.
גַּם אַתֶּם כּוּשִׁים חַלְלֵי חַרְבִּי הֵמָּה" - כמו כל הגויים שנזכרו בפסוק הקודם.
גַּם הוּא עָשָׂה בָמוֹת בְּהָרֵי יְהוּדָה וַיֶּזֶן אֶת יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם וַיַּדַּח אֶת יְהוּדָה" - כמו שאדום פשעו (בפסוק הקודם), גם יהורם פשע. או: כמו שבית אחאב (שנזכרו 5 פסוקים קודם) עבדו אלילים, גם יהורם.
גַּם הוּא הָלַךְ בְּדַרְכֵי בֵּית אַחְאָב כִּי אִמּוֹ הָיְתָה יוֹעַצְתּוֹ לְהַרְשִׁיעַ...
גַּם בַּעֲצָתָם הָלַךְ וַיֵּלֶךְ אֶת יְהוֹרָם בֶּן אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לַמִּלְחָמָה עַל חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם" - כמו אביו יהורם.
גַּם סָגְרוּ דַּלְתוֹת הָאוּלָם וַיְכַבּוּ אֶת הַנֵּרוֹת וּקְטֹרֶת לֹא הִקְטִירוּ וְעֹלָה לֹא הֶעֱלוּ בַקֹּדֶשׁ לֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" - בנוסף לפשעים שנזכרו בפסוק הקודם.
גַּם בִּיהוּדָה הָיְתָה יַד הָאֱלֹהִים לָתֵת לָהֶם לֵב אֶחָד לַעֲשׂוֹת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים בִּדְבַר ה'" - גם אנשים מאשר מנשה וזבולון באו לחג, וגם מיהודה.
גַּם כָּל שָׂרֵי הַכֹּהֲנִים וְהָעָם הִרְבּוּ למעולמַעַל כְּכֹל תֹּעֲבוֹת הַגּוֹיִם, וַיְטַמְּאוּ אֶת בֵּית ה' אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ בִּירוּשָׁלִָם" - בנוסף למלך צדקיהו, גם השרים והכהנים.
גַּם עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב" - כמו כל האנשים שחומדים את דברי ה' ("הנחמדים מזהב"), גם אני (ראו מצודת דוד).
גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ אַל יִמְשְׁלוּ בִי אָז אֵיתָם וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב" - הצל אותי משגיאות ומנסתרות, וגם מעבירות בזדון.
גַּם כָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם" - בנוסף לכך שאני לא אבוש - אני מבקש שגם כל שאר קוויך לא יבושו.
גַּם אִישׁ שְׁלוֹמִי אֲשֶׁר בָּטַחְתִּי בוֹ אוֹכֵל לַחְמִי הִגְדִּיל עָלַי עָקֵב" - לא רק האויבים שלי לעגו לי, אלא גם איש שלומי.
גַּם אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַח יַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאֹהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה" - כמו שאתה פגעת באחרים, כך גם ה' יפגע בך (מצודת דוד).
גַּם אֲנִי אוֹדְךָ בִכְלִי נֶבֶל אֲמִתְּךָ אֱלֹהָי אֲזַמְּרָה לְךָ בְכִנּוֹר קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל" - כמו שאתה תרבה גדולתי, גם אני ארבה להודות לך.
גַּם לְשׁוֹנִי כָּל הַיּוֹם תֶּהְגֶּה צִדְקָתֶךָ כִּי בֹשׁוּ כִי חָפְרוּ מְבַקְשֵׁי רָעָתִי" - בנוסף לשפתיי ונפשי, גם לשוני.
גַּם אַשּׁוּר נִלְוָה עִמָּם הָיוּ זְרוֹעַ לִבְנֵי לוֹט סֶלָה" - בנוסף לשאר העמים שנזכרו בפסוקים הקודמים, גם אשור.
גַּם ה' יִתֵּן הַטּוֹב וְאַרְצֵנוּ תִּתֵּן יְבוּלָהּ" - "מלבד גמול המעשה, יתן גם את הטוב = מה שהבטיח בחסדו" (מצודת דוד)
גַּם יָשְׁבוּ שָׂרִים בִּי נִדְבָּרוּ עַבְדְּךָ יָשִׂיחַ בְּחֻקֶּיךָ" - לא רק שחירפו וביזו אותי באקראי (בפסוק הקודם), אלא גם ישבו דרך קבע לדבר עליי דברים רעים (מצודת דוד).
גַּם עֵדֹתֶיךָ שַׁעֲשֻׁעָי אַנְשֵׁי עֲצָתִי" - לא רק שאשיח בחוקיך ברצינות, אלא גם אשתעשע בהם בשעות הפנאי שלי, וגם אתייעץ בהם.
גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָה מִשְׁתֵּה נָשִׁים בֵּית הַמַּלְכוּת אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ" - בנוסף למשתה של אחשורוש, שנזכר בפסוקים הקודמים.
גַּם בָּעֵת הַהִיא אָמַרְתִּי לָעָם אִישׁ וְנַעֲרוֹ יָלִינוּ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם וְהָיוּ לָנוּ הַלַּיְלָה מִשְׁמָר וְהַיּוֹם מְלָאכָה" - בנוסף לסידורי-הביטחון המתוארים בפסוקים הקודמים.
גַּם חָצְנִי נָעַרְתִּי וָאֹמְרָה 'כָּכָה יְנַעֵר הָאֱלֹהִים אֶת כָּל הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יָקִים אֶת הַדָּבָר הַזֶּה מִבֵּיתוֹ וּמִיגִיעוֹ וְכָכָה יִהְיֶה נָעוּר וָרֵק'" - בנוסף לדברי התוכחה שאמרתי לנושים, גם עשיתי מעשה שממחיש אותם.
גַּם מִיּוֹם אֲשֶׁר צִוָּה אֹתִי לִהְיוֹת פֶּחָם בְּאֶרֶץ יְהוּדָה... לֶחֶם הַפֶּחָה לֹא אָכַלְתִּי" - בנוסף למאבקי למען הלווים העניים.
גַּם בַּיָּמִים הָהֵם מַרְבִּים חֹרֵי יְהוּדָה אִגְּרֹתֵיהֶם הוֹלְכוֹת עַל טוֹבִיָּה וַאֲשֶׁר לְטוֹבִיָּה בָּאוֹת אֲלֵיהֶם...
גַּם טובתיו היו אמרים לפני ודברי היו מוציאים לו אגרות שלח טוֹבִיָּה ליראני" - בנוסף לצרות האחרות שעשו האויבים לנחמיה (בתחילת הפרק).
גַּם בַּיָּמִים הָהֵם רָאִיתִי אֶת הַיְּהוּדִים הֹשִׁיבוּ נָשִׁים אשדודיותעמוניותמוֹאֲבִיּוֹת" - בנוסף לחילול-השבת שנזכר לפני כן.
גַּם אֲנִי בְּאֵידְכֶם אֶשְׂחָק אֶלְעַג בְּבֹא פַחְדְּכֶם" - כמו שאתם מתלוצצים, גם אני אצחק כשיבוא עליכם אסון.
גם מתרפה במלאכתו, אח הוא לבעל משחית" - בנוסף לנרגן (שנזכר בפסוק הקודם), גם אדם שמתבטל ממלאכתו עוזר להשחתת היחסים בין הבריות (פירוט)
גַּם אֵלֶּה לַחֲכָמִים: הַכֵּר פָּנִים בְּמִשְׁפָּט בַּל טוֹב" - בנוסף למשלים שנזכרו עד עכשיו, גם המשלים שבאים בהמשך הם של חכמים אחרים (ראו משלי שלמה ומשלי חכמים אחרים).
גַּם אֵלֶּה מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוּ אַנְשֵׁי חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה" - בנוסף למשלים שנזכרו קודם, גם המשלים שבאים בהמשך הם של שלמה.
גַּם אֶת הָאֲרִי גַּם הַדּוֹב הִכָּה עַבְדֶּךָ, וְהָיָה הַפְּלִשְׁתִּי הֶעָרֵל הַזֶּה כְּאַחַד מֵהֶם כִּי חֵרֵף מַעַרְכֹת אֱלֹהִים חַיִּים".
גַּם לֹא שָׁמַעְתָּ גַּם לֹא יָדַעְתָּ גַּם מֵאָז לֹא פִתְּחָה אָזְנֶךָ כִּי יָדַעְתִּי בָּגוֹד תִּבְגּוֹד וּפֹשֵׁעַ מִבֶּטֶן קֹרָא לָךְ"
גַּם חֲסִידָה בַשָּׁמַיִם יָדְעָה מוֹעֲדֶיהָ, וְתֹר וסוסוְעָגוּר שָׁמְרוּ אֶת עֵת בֹּאָנָה; וְעַמִּי לֹא יָדְעוּ אֵת מִשְׁפַּט ה'"
גַּם כַּסְפָּם גַּם זְהָבָם לֹא יוּכַל לְהַצִּילָם בְּיוֹם עֶבְרַת ידוד וּבְאֵשׁ קִנְאָתוֹ תֵּאָכֵל כָּל הָאָרֶץ כִּי כָלָה אַךְ נִבְהָלָה יַעֲשֶׂה אֵת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ"
גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי"
גַּם שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי וְתֹאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ"
גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָ וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה"
גַּם לְרֵעֵהוּ יִשָּׂנֵא רָשׁ, וְאֹהֲבֵי עָשִׁיר רַבִּים"
גַּם תניןחָלְצוּ שַׁד הֵינִיקוּ גּוּרֵיהֶן בַּת עַמִּי לְאַכְזָר כיעניםבַּמִּדְבָּר"
גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךָ ה' צְבָאוֹת מַלְכִּי וֵאלֹהָי" - 1 לא רק אני מתאווה להיות במקדש, גם הציפורים; 2 אפילו הציפור האוהבת לנדוד והדרור האוהב חופש החליטו להשתכן ליד המזבח (פירוט).
גם ענוש לצדיק לא טוב, להכות נדיבים על ישר" - 1 לא רק שהוא מכעיס את הוריו כמו שנזכר בפסוק הקודם, אלא גם מעניש את הצדיקים; 2 גם לוותר לרשע בגלל שהוא במעמד גבוה זה לא טוב, וגם להחמיר יותר מדי עם צדיק שנמצא במעמד גבוה זה לא טוב (פירוט).
גם אויל מחריש חכם יחשב, אטם שפתיו נבון" - 1 בנוסף לשתקנים שנזכרו בפסוק הקודם, גם אויל יכול להרויח משתיקה; 2 אפילו אויל, שבדרך-כלל מזלזלים בו, יכול להיחשב לחכם אם ישתוק. (פירוט)
גם בלא דעת נפש לא טוב, ואץ ברגלים חוטא" - 1 בנוסף ל"עיקש שפתיו" שנזכר בפסוק הקודם, גם אדם שאינו נמצא בקשר קרוב עם אף אחד גם הוא עלול להיות לא טוב, כי אין מי שימתח עליו ביקורת אם הוא טועה; 2 אפילו אדם שחוטא בבלי דעת וכוונה, גם הוא לא טוב (פירוט).
גַּם בִּשְׂחוֹק יִכְאַב לֵב, וְאַחֲרִיתָהּ שִׂמְחָה תוּגָה" - 1 בנוסף לפסוק הקודם, שאמר "יש דרך ישר לפני איש ואחריתה דרכי מוות", גם כשהאדם צוחק ונהנה מדרכו - הוא עלול להגיע לכאב לב ולמוות; 2. אפילו כשאדם נראה צוחק, ייתכן שליבו כואב ועצוב (פירוט).
(לא את כולם הבנתי):
גַּם מִיּוֹם אֲנִי הוּא, וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל אֶפְעַל וּמִי יְשִׁיבֶנָּה"
גַּם בָּבֶל לִנְפֹּל חַלְלֵי יִשְׂרָאֵל, גַּם לְבָבֶל נָפְלוּ חַלְלֵי כָל הָאָרֶץ"
גַּם כִּי יִתְנוּ בַגּוֹיִם עַתָּה אֲקַבְּצֵם וַיָּחֵלּוּ מְּעָט מִמַּשָּׂא מֶלֶךְ שָׂרִים"
גַּם אַתְּ בְּדַם בְּרִיתֵךְ שִׁלַּחְתִּי אֲסִירַיִךְ מִבּוֹר אֵין מַיִם בּוֹ"
גַּם בְּנֵי אָדָם גַּם בְּנֵי אִישׁ, יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן"
גַּם אֲנִי לֹא אֶחֱשָׂךְ פִּי אדברה בְּצַר רוּחִי אָשִׂיחָה בְּמַר נַפְשִׁי"
גַּם לִי לֵבָב כְּמוֹכֶם לֹא נֹפֵל אָנֹכִי מִכֶּם וְאֶת מִי אֵין כְּמוֹ אֵלֶּה"
גַּם הוּא לִי לִישׁוּעָה כִּי לֹא לְפָנָיו חָנֵף יָבוֹא"
גַּם שָׂב גַּם יָשִׁישׁ בָּנוּ כַּבִּיר מֵאָבִיךָ יָמִים"
גַּם אָנֹכִי כָּכֶם אֲדַבֵּרָה לוּּּ יֵשׁ נַפְשְׁכֶם תַּחַת נַפְשִׁי אַחְבִּירָה עֲלֵיכֶם בְּמִלִּים וְאָנִיעָה עֲלֵיכֶם בְּמוֹ רֹאשִׁי"
גַּם עַתָּה הִנֵּה בַשָּׁמַיִם עֵדִי וְשָׂהֲדִי בַּמְּרוֹמִים"
גַּם אוֹר רְשָׁעִים יִדְעָךְ וְלֹא יִגַּהּ שְׁבִיב אִשּׁוֹ"
גַּם עֲוִילִים מָאֲסוּ בִי אָקוּמָה וַיְדַבְּרוּ בִי"
גַּם הַיּוֹם מְרִי שִׂחִי יָדִי כָּבְדָה עַל אַנְחָתִי"
גַּם כֹּחַ יְדֵיהֶם לָמָּה לִּי עָלֵימוֹ אָבַד כָּלַח"
גַּם הוּא עון פְּלִילִי כִּי כִחַשְׁתִּי לָאֵל מִמָּעַל"
גַּם בְּמַעֲלָלָיו יִתְנַכֶּר נָעַר, אִם זַךְ וְאִם יָשָׁר פָּעֳלוֹ"
גַּם אִם יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם"
גַּם כָּל יָמָיו בַּחֹשֶׁךְ יֹאכֵל וְכָעַס הַרְבֵּה וְחָלְיוֹ וָקָצֶף"
גַּם כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר נָתַן לוֹ הָאֱלֹהִים עֹשֶׁר וּנְכָסִים וְהִשְׁלִיטוֹ לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ וְלָשֵׂאֶת אֶת חֶלְקוֹ וְלִשְׂמֹחַ בַּעֲמָלוֹ זֹה מַתַּת אֱלֹהִים הִיא"
גַּם שֶׁמֶשׁ לֹא רָאָה וְלֹא יָדָע נַחַת לָזֶה מִזֶּה"
גַּם לְכָל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יְדַבֵּרוּ אַל תִּתֵּן לִבֶּךָ אֲשֶׁר לֹא תִשְׁמַע אֶת עַבְדְּךָ מְקַלְלֶךָ"
גַּם אַהֲבָתָם גַּם שִׂנְאָתָם גַּם קִנְאָתָם כְּבָר אָבָדָה וְחֵלֶק אֵין לָהֶם עוֹד לְעוֹלָם בְּכֹל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ"
גַּם זֹה רָאִיתִי חָכְמָה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ וּגְדוֹלָה הִיא אֵלָי" (פירוט)
גַּם בְּמַדָּעֲךָ מֶלֶךְ אַל תְּקַלֵּל וּבְחַדְרֵי מִשְׁכָּבְךָ אַל תְּקַלֵּל עָשִׁיר כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל וּבַעַל ה[כְּנָפַיִם]יַגֵּיד דָּבָר"
גַּם מִגָּבֹהַּ יִרָאוּ וְחַתְחַתִּים בַּדֶּרֶךְ וְיָנֵאץ הַשָּׁקֵד וְיִסְתַּבֵּל הֶחָגָב וְתָפֵר הָאֲבִיּוֹנָה כִּי הֹלֵךְ הָאָדָם אֶל בֵּית עוֹלָמוֹ וְסָבְבוּ בַשּׁוּק הַסֹּפְדִים"
גַּם כִּי אֶזְעַק וַאֲשַׁוֵּעַ שָׂתַם תְּפִלָּתִי"