קוד: ביאור:תהלים קלב3 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
תהלים קלב1-2: "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת: זְכוֹר, ה', לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ; אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לה', נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב
"...
בימי דוד, ארון ה' היה באוהל מועד - אותו אוהל שבנו בני ישראל במדבר, כמה מאות שנים לפני כן.
אבל איכות החיים של בני ישראל השתפרה בהרבה - הם כבר לא גרו באוהלים אלא בבתים מבוססים.
ודוד הרגיש, שמשהו כאן לא בסדר - לא ייתכן שהוא עצמו יישב בבית ארזים, כאשר ארון ה' נמצא באוהל,
שמואל ב ז2: "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל נָתָן הַנָּבִיא 'רְאֵה נָא! אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּבֵית אֲרָזִים, וַאֲרוֹן הָאֱלֹהִים יֹשֵׁב בְּתוֹךְ הַיְרִיעָה!'
".
דוד החליט לבנות בית-מקדש בהתאם לרמת החיים הנוכחית של בני ישראל - בית ארזים. אבל ה' שלח את נתן הנביא לעצור אותו - בטענה שהוא אינו ראוי לכך כי היה איש מלחמה, ורק בנו שיהיה איש שלום יוכל לבנות את הבית.
אולם דוד לא ויתר: הוא לא יכל לשבת בשקט בביתו, כל זמן שלה' אין בית. ולכן הוא נדר,
תהלים קלב3-4: "אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי, אִם
אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי; אִם
אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי, לְעַפְעַפַּי
תְּנוּמָה; עַד אֶמְצָא
מָקוֹם לה', מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב
", כלומר, שלא יבוא לישון בביתו,
תהלים קלב5: "עַד אֶמְצָא מָקוֹם לה', מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב
", עד שימצא מקום שבו יוכל בנו לבנות את בית המקדש לה'. דוד לא היה רשאי לבנות את המקדש בעצמו - אז הוא לפחות השתדל להכין את המקום.
דורות רבים לאחר מכן, לאחר שבית המקדש חרב, ובני ישראל חזרו מהגלות, עמד חגי הנביא ואמר להם,
חגי א4: "הַעֵת לָכֶם אַתֶּם לָשֶׁבֶת בְּבָתֵּיכֶם סְפוּנִים, וְהַבַּיִת הַזֶּה חָרֵב?!
" (פירוט): קחו דוגמה מדוד המלך! הוא לא ישב בביתו בשקט, עד שעשה ככל יכולתו כדי לבנות את בית המקדש!
1. פירוש פשוט: "באוהל ביתי - באוהל המוכן לבית שבתי הראוי למלך;
ערש יצועי - מטה
המוצעת כפי הראוי לי (ערש - מטה, כמו ערשו ערש ברזל (דברים ג'); יצועי - מלשון מצעות המטה,
כמו אז חללת יצועי עלה (בראשית מט)).
אם אתן שנת - רוצה לומר, להיות ישן, להתענג יותר מההכרח להחיות את הנפש...
"
(מצודות).
2. פירוש מדוייק: "היה השבועה והנדר, ש
אם אבא אל אהל ביתי, או
אם אעלה על ערש יצועי, אז נודר
אם אתן שנת לעיני; דהיינו, שבאהל ביתו - לא יישן כלל, אף שלא יעלה על ערש לשכב עליו; וביצוע שסביב האהל - שם אסר על עצמו לישן על הערש המיוחד לו לשינת קבע, ור"ל
אם אתן שנת לעיני שינה קבועה ואף
תנומה קלה
לעפעפי בעת
שאבא ביתי, או בעת
שאעלה על הערש ביצוע שסביב הבית; ולא הותר לו לישן רק ביצוע הבית שלא על הערש המיוחד למשכב
"
(מלבי"ם).
עד מתי בדיוק היה הנדר? הרי דוד לא הורשה לבנות בית לה' בימי חייו; אם כך, האם הנדר נמשך עד יום מותו?
1."עד אמצא מקום - עד שיודע היכן יהיה מקום מקדש
"
(רש"י,
מצודות).
2. "עד אמצא - א)
מקום לה', שימצא המקום ששם יבנה המקדש, כמ"ש "והיה המקום אשר יבחר ה' מכל שבטיכם" ולא ידעו תחלה איה המקום הנבחר, ב)
משכנות לאביר יעקב, שאחר שמצא המקום, יבנה שם המקדש ששם ישכון ה' בקביעות, ויען שזה שישכון ה' על הארץ במקום מיוחד נתגלה ליעקב בחלום, ואמר אין זה כי אם בית אלהים, לכן אמר לאביר יעקב, וכן כמו שיעקב נדר שם נדר ואמר והאבן הזאת יהיה בית אלהים, לכן אמר אשר נדר לאביר יעקב:
"
(מלבי"ם)
לאביר יעקב - לחזקו ותקפו של יעקב, והוא המקום ברוך הוא. ותלה ביעקב, לפי שהוא היה תחילה להנודרים" (מצודות).