1) אבימלך גדול לא רק בגלל "מה עשית לנו" לעומת " מה זאת עשית לי" של פרעה - הוא גם אומר "ומה חטאתי לך" - הוא לוקח את כל האחריות על עצמו !
2) שים לב שאצל פרעה התורה משתמשת ב שם הויה לעומת אבימלך שם מופיע אלוקים, לעניות דעתי אצל פרעה ה' פעל ברחמים (שם הויה) - כלפי שרה - פרעה הרשע לא היה ראוי לתשומת לב כל כך - לעומת זאת אבימלך זוכה לדיון אישי עם ה' - חלום ו"מוסר" - "ידעתי כי בתום לבבך עשית זאת" - לכן השימוש פה ב שם אלוקים - מידת הדין כלפי אבימלך - (כמו שמורה מתיחס ביתר חומרה לילד טוב -מילד מופרע למורה אין ציפיות - הוא רק רוצה למנוע נזק)
3) אגב - ראה פירוש רב שימשון רפאל הירש לגבי ההבדל בין "בתום לבבי ובנקיון כפי עשיתי זאת" של אבימלך ותגובת השם " ידעתי כי בתום לבבך עשית זאת" - הכוונה (לב) שלך היתה נקיה - אבל המעשה (יד) בכל זאת פסול,
4)אני חושב שהתכוונת - אבל כדאי להדגיש -
4.1) אצל פרעה שרה היא רק אישה "ויראו המצרים את האישה כי יפה היא מאוד, ויראו אותה שרי פרעה" "ותוקח האישה" - אצל אבימלך היא שרה - אחות אברהם
4.2) אצל פרעה ,"ותוקח" - כחפץ - ולא כתוב מי לקח - אצל אבימלך - "וישלח אבימלך ... וייקח את שרה. " - הוא בכבודו ובעצמו
5)אצל פרעה הוא שועל “ מה זאת עשית לי? למה ...?למה ...אבל לא מחקה לתשובה - אלא מיד "ועתה הנה אשתך, קח ולך!" (בעצם הוא לא שועל - ויאמר - לאומת
ויקרא אבימלך לאברהם ויאמר *לו* ...ויאמר אבימלך אל אברהם - ואברהם אכן עונה "“ כי אמרתי רק ..."
6) פרעה נתן את המתנות בהתחלה - לשלם עבור "השכורה" - אבימלך נתן את המתנות כפי שאמרתה כ"פיצוי"
7) אגב - איפה עוד מופיע הביטוי "ו הנה ..., קח ולך" - אצל לבן !(לאליעזר) "הנה רבקה לפניך כך ולך"
כל טוב ! ויישר כוחך