קוד: אחותי כלה בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 6
בשלושה מקומות מסופר על אדם שמגיע לארץ זרה ואומר שאשתו היא אחותו: אברם ושרי אצל המצרים, אברהם ושרה אצל הפלשתים, יצחק ורבקה אצל הפלשתים. טבלה שמסכמת את ההבדלים בין הפרשות נמצאת בסוף המאמר.
ההסבר העיקרי להבדלים בין הפרשות הוא, שהמצרים הרבה יותר גרועים מהפלשתים:
ויראו
"המצרים את האישה כי יפה היא מאוד
אבל הפלשתים בכלל לא מסתכלים על היופי של האישה: הם רק שואלים עליה כדי לדעת מי היא: ".
רבקהוישאלו אנשי המקום לאשתו (
".)
כשפרעה מאשים את אברם הוא מדבר רק על הנזקים שנגרמו לו אישית בגלל שרי: "
"
מה זאת עשית
לי ? למה לא הגדת
לי כי אשתך היא? למה אמרת אחותי היא ואקח אותה
לי לאישה?...
אבל אבימלך דואג גם לעצמו וגם לממלכה שלו: לאברהם הוא אומר: ".
"
מה עשית
לנו ומה חטאתי לך, כי הבאת
עלי ועל ממלכתי חטאה גדולה?
וליצחק הוא אומר: "
".
כמעט שכב אחד העם את אשתך והבאת
עלינו אשם!
פרעה לא מאשים את אברם שהוא גרם לו לחטוא כי זה לא אכפת לו – הוא דווקא אוהב לחטוא (רק הנגעים שבאו עליו הרסו לו את ההנאה). אבל לאבימלך זה כן חשוב: הוא מאשים את אברהם: "
" ואת יצחק: "
כי הבאת עלי ועל ממלכתי
חטאה גדולה
"
... והבאת עלינו
אשם !
" אבל אבימלך נותן לאברהם להישאר בארצו: "...ועתה הנה אשתך, קח ולך!
". וליצחק הוא גם מוסיף: "הנה ארצי לפניך, בטוב בעיניך שב
" (אמנם, אחר-כך אבימלך שילח את יצחק מארצו מסיבות כלכליות; ע' " ברית עם אבימלך ") .הנוגע באיש הזה ובאשתו מות יומת!
נגעים גדולים
אבל עם אבימלך ה' מדבר בחלום ומזהיר אותו שהאישה שלקח היא בעולת-בעל, ואז גם אומר לו:.
"
".גם אנוכי ידעתי כי בתום לבבך עשית זאת, ואחשוך גם אנוכי אותך מחטוא לי, על כן לא נתתיך לנגוע אליה
חוץ מזה, יש גם כמה הבדלים בין שני הסיפורים שקשורים לאבימלך:
". אבל בסיפור של רבקה ואבימלך: הפלשתים ואבימלך למדו את הלקח והיו הרבה יותר זהירים: הפלשתים קודם-כל שאלו על רבקה: "והיא בעולת בעל
" וגם לאחר שיצחק אמר "וישאלו אנשי המקום לאשתו
" אבימלך לא לקח אותה, אלא עקב אחריה והציץ לחדר-השינה שלה, ושם הוא ראה "אחותי היא
", והבין בעצמו שהיא לא אחותו של יצחק אלא אשתו. ולכן אחר-כך הוא אמר ליצחק: "והנה יצחק מצחק את רבקה אשתו
"אך הנה אשתך היא!
– הנה, אני רואה שהיא אשתך!
" – 'אתה גרמת לי לחטוא ולקחת אותה'. אבל בסיפור של רבקה ואבימלך: אבימלך בסוף לא לקח את רבקה, ולכן הוא לא האשים את יצחק שגרם לו לחטוא אלא רק שכמעט גרם לו לחטוא: "מה עשית לנו... כי הבאת עלי ועל ממלכתי חטאה גדולה
כמעט
".שכב אחד העם את אשתך והבאת עלינו אשם!
" ( ע"ע ). אבל בסיפור של רבקה ואבימלך: יצחק לא יכל למצוא שום פגם באבימלך, כי אבימלך באמת עשה ככל יכולתו כדי לבדוק אם רבקה היא אשתו של יצחק, ואכן לבסוף הוא גילה את זה ולא לקח אותה. הדבר היחיד שיצחק יכול להגיד להגנתו זה שהוא פעל מתוך פחד: "כי אמרתי: 'רק אין יראת א-להים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי'. וגם אומנה אחותי – בת אבי היא אך לא בת אימי, ותהי לי לאישה!
".כי אמרתי פן אמות עליה
" ולשרה הוא נתן "צאן ובקר ועבדים ושפחות
". אבל בסיפור של רבקה ואבימלך: לא נגרמה שום עוגמת-נפש ליצחק ולכן אבימלך לא פיצה אותו.אלף כסף
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
“
|
|
|
|
|
|
יש עוד הבדלים בין הסיפורים אבל עדיין לא הצלחתי למצוא להם הסברים.
יגאל21:40:02 06.12.2003
יונתן להמן00:23:00 09.12.2003