קוד: שתיקת שרה בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: רמי ניר
אל:
כתבה על כאבה ב-YNET... רוחמה וייס (פורסם: 14.11.08, 08:30)
(ציטוט)
"בכל שנה אני עוצרת באותו רמזור פרשת 'וירא', כמו יתר פרשות ספר בראשית, עמוסת סיפורים ומאפשת גם לדרשן עייף ומנוסה לרענן את דרשותיו מדי שנה. למרות הפיתוי שבשלל האפשרויות אני בוחרת לעמוד במריי ולחזור מדי שנה לאותו נושא בדיוק - אין מאחורי ואין מצדדי, אין יצירתיות ואין שבילים מסתעפים, בכל פעם שאני קוראת את פרשת 'וירא', אני מסוגלת לחשוב רק על העקידה, ובכל פעם שאני חושבת על העקידה, אני חושבת על המקום ששרה (לא) לקחה לעצמה בסיפור הנורא הזה. פרשת 'וירא' היא עבורי תמיד פרשת 'שתיקת שרה'..."
(סוף ציטוט)
בהחלט שאלה מעניינת... מדוע שתקה שרה? ולהלן תגובתי:
לדעתי... נכון לראות את "שתיקת שרה" = "צידקת שרה"...
הלא שרה היא אשר צחקה "צחוק של ספק" לשמע ההודעה האלוהית ההיסטורית... ואמנם אברהם הצטרף אל "ספקות" אשתו ואכן גם הוא "צחק"...
לפי-כך... נכון לראות את "מסע העקדה" כמבחן אמונה היסטורי... ולהסכים כי אברהם ושרה עמדו במבחן זה כיאות למאמינים שהכירו בטעותם... וידעו להבין את רמת אחריותם האישית לנוכח תגובת "צחוקם" הספקני אשר הביא את אלהים לצוות על "מסע העקדה"...
לא יהיה זה משגה להניח כי אברהם ראה את "מסע העקדה" כירידה אל "תְּהוֹמוֹת הָאָרֶץ"... ואמנם נכון יהיה לשער כי אברהם ושרה אף חיברו "תפילת לב" של דממה (לשאתה באלם) על דרך "מסע העקדה" - (ואולי) כדלקמן:
וְגַם עַד-זִקְנָה וְשֵׂיבָה--אֱלֹהִים אַל-תַּעַזְבֵנִי
עַד-אַגִּיד זְרוֹעֲךָ לְדוֹר לְכָל-יָבוֹא גְּבוּרָתֶךָ
וְצִדְקָתְךָ אֱלֹהִים עַד-מָרוֹם
אֲשֶׁר-עָשִׂיתָ גְדֹלוֹת אֱלֹהִים מִי כָמוֹךָ...
אֲשֶׁר הראיתנו (הִרְאִיתַנִי) צָרוֹת רַבּוֹת--וְרָעוֹת
תָּשׁוּב תחינו (תְּחַיֵּנִי) וּמִתְּהֹמוֹת הָאָרֶץ תָּשׁוּב תַּעֲלֵנִי
תֶּרֶב גְּדֻלָּתִי וְתִסֹּב תְּנַחֲמֵנִי...
(תהלים עא' 18 - 21)