מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 21:00:08 28.07.2007, כתוספת/תגובה ל: הגדרה: אישים = אנשים חשובים
הלא
אישים פועלי אוון רק הולכים בדרך השלילה. כלומר, אישים מתיימרים להיות חשובים בהבל פיהם המלא כזבים, כדברי קהלת "הבל בני אדם, כזב בני איש".
ואמנם כך אמר זאת בלעם: "
לֹא
אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב, וּבֶן-
אָדָם וְיִתְנֶחָם. הַהוּא אָמַר וְלֹא יַעֲשֶׂה, וְדִבֶּר וְלֹא יְקִימֶנָּה
" (במדבר כג' 19)
***
לעניין הפסוק שאינו מובן:
ביום החורבן, בין מילים של קינה על מקדש, כתב ירמיה על "גֶּבֶר" ו/או על "בְּנֵי-אִישׁ" המטים משפט ומעוותים ריב, כאילו אלהים לא רואה:
"טוֹב יְהוָה לְקֹוָו לְנֶפֶשׁ תִּדְרְשֶׁנּוּ"
"טוֹב וְיָחִיל וְדוּמָם לִתְשׁוּעַת יְהוָה"
"טוֹב
לַגֶּבֶר כִּי-יִשָּׂא עֹל בִּנְעוּרָיו"
"יֵשֵׁב בָּדָד וְיִדֹּם כִּי נָטַל עָלָיו"
"יִתֵּן בֶּעָפָר פִּיהוּ אוּלַי יֵשׁ תִּקְוָה"
"יִתֵּן לְמַכֵּהוּ לֶחִי יִשְׂבַּע בְּחֶרְפָּה"
"כִּי לֹא יִזְנַח לְעוֹלָם אֲדֹנָי"
"כִּי אִם-הוֹגָה וְרִחַם כְּרֹב חֲסָדָיו"
"כִּי לֹא עִנָּה מִלִּבּוֹ וַיַּגֶּה
בְּנֵי-אִישׁ "
"לְדַכֵּא תַּחַת רַגְלָיו כֹּל אֲסִירֵי אָרֶץ"
"
לְהַטּוֹת מִשְׁפַּט-גָּבֶר נֶגֶד פְּנֵי עֶלְיוֹן"
"
לְעַוֵּת אָדָם בְּרִיבוֹ אֲדֹנָי לֹא רָאָה"
"מִי זֶה אָמַר וַתֶּהִי אֲדֹנָי לֹא צִוָּה"
"מִפִּי עֶלְיוֹן לֹא תֵצֵא הָרָעוֹת וְהַטּוֹב"
"מַה-יִּתְאוֹנֵן אָדָם חָי גֶּבֶר עַל-חֲטָאָו"
"נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה וְנָשׁוּבָה עַד-יְהוָה"
"נִשָּׂא לְבָבֵנוּ אֶל-כַּפָּיִם אֶל-אֵל בַּשָּׁמָיִם"
"נַחְנוּ פָשַׁעְנוּ וּמָרִינוּ אַתָּה לֹא סָלָחְתָּ"...
(איכה ג' 40-25)
***
"אַתָּה לֹא סָלָחְתָּ"...
"כִּי אִם-מָאֹס מְאַסְתָּנוּ קָצַפְתָּ עָלֵינוּ עַד-מְאֹד"...
***
"אוּלַי יֵשׁ תִּקְוָה"...
"אוּלַי יַגֶּה בְּנֵי-אִישׁ"...
"וְנָשׁוּבָה עַד-יְהוָה"...
[הסגנון תוקן ע"י אראל]