קוד: אישים - בני אדם בתנ"ך
סוג: הבדל
מאת: אראל ע"פ מלבי"ם
אל:
כך הדבר בלשון ימינו; האם גם בלשון המקרא?
בחלק מהפסוקים התשובה היא כן, לפחות לפי חז"ל:
אֲלֵיכֶם, אִישִׁים, אֶקְרָא; וְקוֹלִי אֶל בְּנֵי אָדָם" אמרו במדרש:
"אם קורא אותם אישים, למה קורא אותם בני אדם? אלא אמר רבי שמעון בן חלפתא: אם זכיתם וקיימתם דברי תורה, אתם נקראים כאברהם יצחק ויעקב שנקראו אישים; ואם לאו, אתם נקראים כאדם הראשון, שלא קיים את התורה ונטרד מגן עדן". ומלבי"ם כתב: "
אישים הם הגדולים, אליכם תבוא קריאת החכמה בייחוד... ויתר בני אדם הקטנים, ישמעו את קולי הגם שאין הקריאה מיוחדת להם... כי החכמה... תבוא רק בלב אלה שקידשו את לבבם להיות מקדש לה, והסירו כל השיקוצים וציורים הרעים מהיכלה... ובכל זאת תתן קולה לכל המון בני אדם, ואיש איש יזכה לקבל ממנה כפי הבנתו, עד שתתן קולה גם אל הנלוזים ממנה מפני הפתיות או הכסילות" (פירוט)
אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן, וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם": "
מבקש... שלא יסיתנו יצרו... להתעולל עלילות את אישים פועלי אוון לשלם להם כרעתם, והוא, שלא יהרוג את שאול ואנשיו..."
גַּם בְּנֵי אָדָם גַּם בְּנֵי אִישׁ, יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן": "
בני אדם, בני איש: כשנרדפים יחד, יציין בבני איש בני גדולים... [תוכחה זו] כוללת גם כל כיתות האנשים, בין הנכבדים בין הנקלים, בין העשיר בין האביון..." (מלבי"ם, וכן מצודת דוד).
אַךְ הֶבֶל בְּנֵי אָדָם, כָּזָב בְּנֵי אִישׁ, בְּמֹאזְנַיִם לַעֲלוֹת הֵמָּה מֵהֶבֶל יָחַד": "
בני אדם הם הבל שאין בהם ממש, וגם בני איש, הגדולים, שיש בהם איזה ממש, הם כזב, שהוא דבר הפוסק ואינו מתקיים..."
וראו גם:
רמב"ן על בראשית ט כ.
נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים, אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ": הגויים אומרים על עבד ה': "הוא בזוי ואין לו שום חשיבות".
בְּנֵי אִישׁ! עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה, תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה?!" - ייתכן שדוד פונה אל האנשים החשובים שהשפילו אותו ובגדו בו, כגון אחיתופל ודומיו.
כִּי לֹא עִנָּה מִלִּבּוֹ וַיַּגֶּה בְּנֵי אִישׁ" - לא ברור; ע"פ רמי ניר הכוונה לשופטים המעוותים משפט, כמו שכתוב בפסוקים הבאים: "
לדכא תחת רגליו כל אסירי ארץ...".