קוד: עקדת יצחק והר המוריה בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת: אביתר כהן
אל:
סיפור העקדה נכתב בצורת תקבולת הפוכה
ויקרא אברהם שם-המקום ההוא ה' יראה |
והאלהים נסה את-אברהם |
ויאמר אברהם אברהם ויאמר הנני. |
ויאמר אליו אברהם ויאמר הנני |
ולא חשכת את-בנך את-יחידך ממני. |
ויאמר קח-נא את-בנך את-יחידך אשר-אהבת את-יצחק |
ויעקד את-יצחק בנו |
ואת יצחק בנו ויבקע עצי עלה |
ויבאו אל-המקום אשר אמר-לו האלהים |
ויקם וילך אל-המקום אשר-אמר-לו האלהים |
וילכו שניהם יחדו |
וילכו שניהם יחדו |
כמו שאפשר לראות:
"והאלהים נסה את-אברהם" מקביל ל:
"ויקרא אברהם שם-המקום ההוא ה' יראה"
על כן נראה שאברהם קרא למקום " יראה " על שם הנסיון
" יראה " עניינו כאן נסיון
" יראה " זאת צורה של מורא - מוריה
כך שהר המוריה נקרא על שם הנסיון שאברהם עבר שם
דברים ד34: "או הנסה אלהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי
במסת באתת ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה
ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה' אלהיכם במצרים לעיניך"
בראשית כב2: "ויאמר קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק
ולך לך אל ארץ המריה והעלהו שם לעלה על אחד ההרים אשר אמר אליך"
דברי הימים ב ג1: "ויחל שלמה לבנות את בית ה' בירושלם בהר המוריה
אשר נראה לדויד אביהו אשר הכין במקום דויד בגרן ארנן היבוסי"
מסתבר אם כן שיש קשר בין נסיון – נס – פלא – אות – מופת – מורא