קוד: איך ציווה ה' על הושע לקחת אשת זנונים בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: פרידה, אראל, יעל נ', הלל ג'
אל: פורום נח"ת אב ה'תשס"ב
פרידה 07/23/02: איך הקב"ה מצווה על הושע לקחת אשת זנונים וללדת ילדי זנונים?
אראל: "כי זנה תזנה הארץ מאחרי ה'". מכיוון שהארץ כולה תזנה מאחרי ה' - למעשה כל הנשים בארץ הזאת הן "נשי
זנונים", הן זונות מאחרי ה'. אז עדיף כבר לקחת אישה שהיא "אשת זנונים"
פשוטה, שרק זונה מאחרי בעלה.
בקשר ל"ילדי זנונים" - לא כתוב שהושע צריך
להוליד "ילדי זנונים" אלא רק "קח לך אשת זנונים וילדי זנונים". ייתכן
שהכוונה היא "קח לך אשת זנונים, שיש לה כבר ילדי זנונים (מהנישואין
הקודמים או מחוץ לנישואין)".
יעל ניצן מחוז חיפה: סיבה די מאולצת לדעתי. אם כל הארץ תזנה מאחרי ה' וכל הנשים יזנו מה' אז עדיף לקחת אישה שהיא זונה רק מה' ולא אישה שהיא זונה גם מה' וגם מבעלה.
בקשר
ללקיחה של ילדי הזנונים ולא ללידה שלהם... אז אתה מנסה להגיד שהושע באמת
רצה מעצמו להוליד ילדים מאישה זונה? אמנם אין לי הוכחה לזה שאתה טועה אבל
משום מה זה לא מסתדר לי בראש וזה לא נראה לי...
הלל גרשוני 07/25/02: יש הרבה דעות שמדובר במראה הנבואה, ולא במציאות. וגם אם לא, הרי שהקב"ה רצה להעביר מסר. מה הבעיה? בעבירה על חוקי התורה? הרי אנו יודעים שיש מושג של הוראת שעה!
- אראל: מדוע זו עבירה על חוקי התורה?
- הלל: מה עם "לא יהיה קדש וקדשה"? וגם אם לא, זה ודאי לא רצון ה' כפי שהוא מובע בתורה. אני מקווה שעם זה אתה מסכים.
- אראל: אין איסור להתחתן עם אישה חוטאת. איסור "קדשה" חל על אדם ששוכב עם אישה פנויה (שאינה אשתו). אין איסור להתחתן עם קדשה, כמו שאין איסור להתחתן עם אישה שאינה שומרת כשרות (למרות שזה לא רצוי).
- הלל: ניצחתני. אני טעיתי, אתה צדקת. הבעיה אינה הלכתית, אלא רעיונית - אינך יודע של מי הילדים בכלל. (אם כי מעניין: האם היא נשארה אשת זנונים גם אחרי נישואיה עם הושע? כי אם לא, ברור שהשנייה והשלישי הם שלו)
- אראל: כל כך מהר?! חשבתי שתקשה עליי מדברי חז"ל, שאישה שנאפה "אסורה לבעלה ואסורה לבועלה". ואז
הייתי אומר, שאולי האישה אסורה לבעלה רק כאשר יש עדים שנאפה, או כשהבעל
קינא לאשתו והיא נסתרה (כדין סוטה). אבל אם אין הוכחה - מותר לו להישאר
איתה.
- הלל: רגע, רגע. ראשית, איננו יודעים שהיא נאפה. לא מדובר על בעל קודם שהיה לה, ולגבי
הזניה תחת הושע - מניין לו שהיא באמת זונה תחתיו? לא על זה מדובר בנבואה! (וגם כתבתי את השאלה הזאת בסוגריים שם). בכל מקרה, אתה צודק.
אראל 07/25/02,: מה עדיף?
"
עדיף לקחת אישה שהיא זונה רק מה' ולא אישה שהיא זונה גם מה' וגם מבעלה
" - לא בטוח:
- אישה
שזונה גם מבעלה היא לפחות עקבית - היא לא מתייחסת לבני-אדם בכבוד רב יותר
מאשר לה'. מצאנו דוגמה לזה גם בדיני ממונות: ע"פ התורה, גנב (שגונב בסתר)
צריך לשלם פי 2 מערך הגנבה, אבל גזלן (ששודד לאור היום) צריך לשלם רק פי
1.25. ע"פ חז"ל, הסיבה לזה היא שגנב פוחד מאנשים אבל לא פוחד מה', וגזלן
הוא עקבי - הוא לא פוחד מאנשים ולא פוחד מה'.
- כשאדם לוקח אישה שזונה ממנו - הוא לפחות יודע באיזה מצב הוא נמצא; הוא לא משלה את עצמו שהוא נמצא עם אישה נאמנה.
"
אז אתה מנסה להגיד שהושע באמת רצה מעצמו להוליד ילדים מאישה זונה?":
- לא אמרתי שהוא רצה להוליד ילדים - יכול להיות שזה פשוט קרה באופן טבעי...
- חוץ מזה, אני לא מבין מה לא הגיוני בזה - כל אחד רוצה ילדים, גם אם אשתו לא הכי צנועה בעולם.
- יעל:??? אתה מתכוון שאם אישה היא זונה מה' אז עדיף שהיא תהיה זונה גם מבעלה??? אני
לא חושבת ככה. זה לא כ"כ אותו דבר כמו עם הדוגמא של הגנב. כי בדוגמא של
הגנב גם אם הוא גונב ביום וגם אם הוא גונב בלילה יש לו אותה עבירה. גניבה.
לעומת זאת האישה זו לא אותה עבירה אם היא זונה מאחרי ה' ואם היא זונה
מבעלה. יש תוספת חטא. ככה שאני לא בטוחה שהזונה מבעלה עדיפה.
דבר שני
בקשר לזה שאדם יודע באיזה מצב הוא נמצא... הוא יודע שהוא נמצא במצב לא הכי
נחמד. הוא יודע שהוא נמצא עם אישה לא נאמנה! אז אני מתערבת שבמקומו הייתי
בשמחה מוותרת על הידיעה הזאת.
לגבי זה שנולדו לו ילדים באופן טבעי, אז
נכון, נולדו לו ילדים באופן טבעי ואז זה כן ציווי ה'. כלומר, אולי ה' באמת
לא מצווה עליו להוליד ילדים אלא לקחת ילדים אבל אם באופן טבעי זה מה שקורה
סימן שזו הייתה כוונת ה' במידה מסויימת.
- הלל: אני לא מבין. מדובר פה על ציווי ה', ולא על רצונו של הושע, לא?
- אראל 07/27/02: כל חיי הנביא הם
שליחות. אני מתאר לעצמי שלהושע היה מאד לא נעים לחיות עם אישר שזונה
תחתיו. אבל הושע הוא לא אדם פרטי, הוא נביא, ולצורך השליחות שלו הוא צריך
להבין את המצב האמיתי בעם.
ה' ציווה עליו לקחת אשת זנונים כדי שירגיש בביתו את השחיתות שפשתה בעם, ויוכל להזדהות עם השליחות שלו יותר בקלות. כך נראה לי.