קוד: הבכורה קובעת רק בעדיפות שניה בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: דוד אקסלרוד
אל:
דברי הימים א ה 1: "וּבְנֵי רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל כִּי הוּא הַבְּכוֹר וּבְחַלְּלוֹ יְצוּעֵי אָבִיו נִתְּנָה בְּכֹרָתוֹ לִבְנֵי יוֹסֵף בֶּן יִשְׂרָאֵל וְלֹא לְהִתְיַחֵשׂ לַבְּכֹרָה: כִּי יְהוּדָה גָּבַר בְּאֶחָיו וּלְנָגִיד מִמֶּנּוּ וְהַבְּכֹרָה לְיוֹסֵף:
"
דברי הימים מתאר תהליך דומה לתהליך שקרה בין יעקב לעשו – העברת בכורה ופיצול תפקיד.
בראשית מח 18: "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ: וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם:
"
ושוב פיצול ושוב העברת בכורה.
תהלים עח 77: "וַיִּמְאַס בְּאֹהֶל יוֹסֵף וּבְשֵׁבֶט אֶפְרַיִם לֹא בָחָר: וַיִּבְחַר אֶת שֵׁבֶט יְהוּדָה אֶת הַר צִיּוֹן אֲשֶׁר אָהֵב:
"
מתהלים ניתן לצרף עוד פרט בתמונה כוללת: תחילה ראובן הוא הבכור, מפני מעשה בלתי ראוי עברה בכורתו ליוסף. מבין בני יוסף האח הקטן קיבל את הבכורה. לבסוף הבכורה נלקחה גם ממנו והעברה ליהודה.
סיכום העניין - עם כל הכבוד לייחוס אחר הכול מה שקובע זה זכיות של אדם. חשיבותו של הייחוס, ככל הנראה, בכך שבין שתי מעומדים שווים העדיפות למיוחס.