קוד: יחזקאל לח בימינו בתנ"ך
סוג: תוכן_מפורט
מאת: זינדני יחזקאל
אל:
יחזקאל ל"ח
א. וַיְהִי דְבַר יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר דבר צער.
ב. בֶּן אָדָם, שִׂים פָּנֶיךָ אֶל גּוֹג אֶרֶץ הַמָּגוֹג פנה בדברי נבואה אל נשיא רוסיה, נבואה לאחרית הימים נְשִׂיא, רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל ראש, משך, ותבל, כל אלה מצאצאי יפת בן נח. ונשיא רוסיה משתייך אליהם וְהִנָּבֵא, עָלָיו אמור עליו דברי נבואה אלו.
ג. וְאָמַרְתָּ, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה כדברים האלו, אמר ה' הִנְנִי אֵלֶיךָ הנה אני בא, להלחם אתך גּוֹג נְשִׂיא, רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל נשיא רוסיה הגדולה.
ד. וְשׁוֹבַבְתִּיךָ אשיב אותך על עמי ישראל. ושוב אזכיר, שרוסיה של היום, היא קיבוץ של אותם עמים שהחריבו את שני בתי המקדש, והגלו את עם ישראל מארצם. והמילה: "ושובבתיך" היא מלשון השבה, כמו משובבת מחרב – ששבה מחרב. או - "להשיב ידך" שהזכיר לו עוונות קדומים וְנָתַתִּי חַחִים בִּלְחָיֶיךָ אמשוך אותך מארצך, כמו שמושכים דג עם קרס הנעוץ בלחייו. רוצה לאמר: אתן לך סיבות טובות וחשובות, לצאת מארצך למלחמה נגד ישראל וְהוֹצֵאתִי אוֹתְךָ וְאֶת כָּל חֵילֶךָ אגייס את כל צבאך למלחמה סוּסִים וּפָרָשִׁים, לְבֻשֵׁי מִכְלוֹל כֻּלָּם תהיה מצויד, במיטב כלי הנשק ההתקפיים קָהָל רָב חיל רב צִנָּה וּמָגֵן כלי נשק הגנתיים תֹּפְשֵׂי חֲרָבוֹת כֻּלָּם מלומדי מלחמה כולם.
ה. פָּרַס כּוּשׁ וּפוּט, אִתָּם ואליהם יצרפו עמים אלה, שמפאת חשיבותם הזכיר את שמם כֻּלָּם, מָגֵן וְכוֹבָע מגן וכובע כלי הגנה הם. מלמד שישתמש בעמים אלה, כתוספת הגנה על צבאו.
ו. גֹּמֶר, וְכָל אֲגַפֶּיהָ בֵּית תּוֹגַרְמָה, יַרְכְּתֵי צָפוֹן וְאֶת כָּל אֲגַפָּיו כל אלה, עמים, הנמצאים בשכנות לרוסיה עַמִּים רַבִּים, אִתָּךְ כל שונאי ישראל מסביב, שמאז ומתמיד היו עם רוסיה, ובנוסף להם, יצטרפו עמים רבים, שה' יחשוף את פרצופם האנטישמי.
ז. הִכֹּן, וְהָכֵן לְךָ הכן את עצמך, והכן לך כל הנחוץ למלחמה, ליום שבו אפקוד אותך אַתָּה, וְכָל קְהָלֶךָ הַנִּקְהָלִים עָלֶיךָ אתה, וכל העמים המצטרפים אליך למלחמה בישראל וְהָיִיתָ לָהֶם, לְמִשְׁמָר אתה תהיה, המפקח והמשגיח עליהם.
ח. מִיָּמִים רַבִּים, תִּפָּקֵד יעלו לפני עוונותיך הקדומים! ומה הם אותם עוונות קדומים? כמו שהבהרתי בפרקים קודמים, לרוסיה ניתן בתנ"ך שמות של מעצמות העבר: אשור, בבל, ואדום. אותם עמים החריבו והגלו את ישראל מארצם. במשך הדורות שעברו מאז, ה' הניע והעביר את אוכלוסייתם של אותם מעצמות העבר, אל רוסיה של היום. והם משמשים עתה כמטה ביד ה' להחריב את העולם, כמו שעשו לישראל בזמנו. כי בדרך שאדם הולך מוליכין אותו. כמו שנאמר- שכר מצווה, מצווה. ושכר עברה, עברה. והתפקיד הבזוי של החרבת העולם ניתן להם, על מנת שיקבלו את עונשם מושלם בבואם להחריב את ישראל במלחמתם זו בְּאַחֲרִית הַשָּׁנִים בתקופה זו שאנו נמצאים בה. ומה מפליא הדבר שלידתה של רוסיה הקומוניסטית, ותחילת אחרית הימים היו באותה שנה- 1917 תָּבוֹא אֶל אֶרֶץ מְשׁוֹבֶבֶת מֵחֶרֶב אביאך אל ארץ ישראל, שיושביה שבו מגלות ארוכה, שבה נרדפו על ידי חרב שונאיהם מְקֻבֶּצֶת מֵעַמִּים רַבִּים שאני הוא שקיבצתי אותם, מעמים רבים שהיו פזורים שם עַל הָרֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְחָרְבָּה תָּמִיד תהיה מורגשת נוכחותם בארץ ישראל, כאדם שעומד על הר, וכולם רואים אותו וְהִיא מֵעַמִּים הוּצָאָה והיה לך לשים על לב, שהיא מעמים הוצאה, והמוציאה מן העמים לא יעזבנה בידך. כמו שנאמר: 'מְזָרֵה יִשְׂרָאֵל יְקַבְּצֶנּוּ, וּשְׁמָרוֹ, כְּרֹעֶה עֶדְרוֹ' - ירמיה ל"א וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח כֻּלָּם שעד עתה ישבו בביטחון בארצם.
ט. וְעָלִיתָ כי הבא לישראל, עליה היא בשבילו כַּשֹּׁאָה תָבוֹא אופן ביאתך, מבשרת שואה כֶּעָנָן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ תִּהְיֶה כמו ענן שמביא חושך, כך ביאתך מבשרת חושך אַתָּה, וְכָל אֲגַפֶּיךָ, וְעַמִּים רַבִּים, אוֹתָךְ כולם כאיש אחד, יבואו אתך.
י. כֹּה אָמַר, אֲדֹנָי יְהוִה קח לתשומת לבך, את הדברים הבאים אשר אומר ה' וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא כשיגיע זמן ביאתך, באחרית הימים. שבכל מקום שכתוב: "ביום ההוא" הכוונה לאחרית הימים יַעֲלוּ דְבָרִים עַל לְבָבֶךָ לאחר שתשמיד את ארה"ב וכל הקשורים אליה, יעלו מחשבות בלבך, כיצד להגביר את שליטתך בעולם, ובודאי תשים לב, שעלתה חשיבותה של ארץ ישראל כנכס אסטרטגי, לשליטה על צירי תנועה חשובים, ולשליטה על שדות הנפט העצומים, בהיותה יושבת על טבור הארץ וְחָשַׁבְתָּ, מַחֲשֶׁבֶת רָעָה כיוון שכך, תרצה לשלוט בארצם, ותדרוש כניעה ללא תנאי, על מנת לסלקם מארצם. אך אני לא אתן לך להכניעם. ודבר זה יעלה את חמתך, כתקדים מסוכן, ותרצה ללמד את עמי לקח, למען יראו וייראו. ומכיוון שכוונתך לשלוט במקומם, תאסוף עמים רבים למלחמה יחד אתך, ביודעך כי נגד אומה חזקה אתה בא להלחם.
יא. וְאָמַרְתָּ תאמר לעצמך אֶעֱלֶה עַל אֶרֶץ פְּרָזוֹת אעלה על ארץ ישראל, שאין מי שיגן עליה עכשיו אָבוֹא הַשֹּׁקְטִים, יֹשְׁבֵי לָבֶטַח שעד עתה, לא נפגעה במלחמת ההשמד שניהלה רוסיה, נגד ארה"ב ועמים הקשורים אליה כֻּלָּם, יֹשְׁבִים בְּאֵין חוֹמָה, וּבְרִיחַ וּדְלָתַיִם, אֵין לָהֶם חומה, בריח, ודלתים: כל אלה כינויים לארה"ב.
יב. לִשְׁלֹל שָׁלָל, וְלָבֹז בַּז לשים ידך, על נכסים אסטרטגיים לְהָשִׁיב יָדְךָ עַל חֳרָבוֹת נוֹשָׁבוֹת אתה הוא שהחרבת פעמיים את ארץ ישראל, וברצונך כעת להשיב ידך פעם נוספת, על ישוב שנבנה על חורבות העבר? וְאֶל עַם מְאֻסָּף מִגּוֹיִם ואל עמי ישראל, שקיבצתי ואספתי מעמים רבים עֹשֶׂה מִקְנֶה וְקִנְיָן עם, שלא הטריד אותך, ולא סיכן אותך במאומה. אלא יושב בארצו, ועמל ביצירה ובמסחר יֹשְׁבֵי עַל טַבּוּר הָאָרֶץ כל חטאם של ישראל, שהם יושבים במקום מרכזי, שעלתה חשיבותו האסטרטגית, וכעת חשקת בו.
יג. וּדְדָן וְסֹחֲרֵי תַרְשִׁישׁ וְכָל כְּפִירֶיהָ עמים וסוחרים גדולים יֹאמְרוּ לְךָ יתעניינו במהלכיך הֲלִשְׁלֹל שָׁלָל אַתָּה בָא הלשלל את זכותו של עם ישראל מלשבת בארצו אתה בא? הֲלָבֹז בַּז הִקְהַלְתָּ קְהָלֶךָ כמו בז העט על טרפו, האם לצורך זה אספת את חיליך? לָשֵׂאת כֶּסֶף וְזָהָב לשים ידך על עושר המקום? לָקַחַת מִקְנֶה וְקִנְיָן להשתלט על נכסי האזור לִשְׁלֹל, שָׁלָל גָּדוֹל הרי כל הדברים האלו מסתכמים בשלל גדול. אם כך יש על מה לדבר, ונוכל לעשות אתך עסקים, כשתסיים את המשימה שלקחת על עצמך.
יד. לָכֵן לשון שבועה הִנָּבֵא בֶן אָדָם אמור לנשיא רוסיה, דברי נבואה אלו וְאָמַרְתָּ לְגוֹג כך מכנה הכתוב את נשיא רוסיה כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה כדברים האלו, אמר ה' הֲלוֹא בַּיּוֹם הַהוּא דע לך, שבימים ההם, באחרית הימים בְּשֶׁבֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל לָבֶטַח תֵּדָע תדע ותכיר אותי, שאני מגינם ומעוזם של עמי, היושבים לבטח בארצם.
טו. וּבָאתָ מִמְּקוֹמְךָ, מִיַּרְכְּתֵי צָפוֹן תהיה מוכן להתאמץ ולבוא על עמי ישראל, ממקומך, בקצה כדור הארץ, מהצפון הרחוק אַתָּה, וְעַמִּים רַבִּים אִתָּךְ תביא אתך עמים רבים, שכולם כמוך, שונאים לעמי רֹכְבֵי סוּסִים כֻּלָּם צבא ממונע ומהיר קָהָל גָּדוֹל צבא של מיליוני חיילים וְחַיִל רָב מצויד בציוד רב.
טז. וְעָלִיתָ עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל ואת כל הצבא האדיר הזה אספת, בלי שום פרופורציה מספרית לעם היושב בישראל, מתוך כוונה לעלות ולדרוס אותו, ולא לתת לו שום סיכוי להלחם איתך מלחמה הוגנת כֶּעָנָן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ כמו ענן שמחשיך את הארץ תחתיו, ולא נותן לקרני האור לחדור דרכו בְּאַחֲרִית הַיָּמִים תִּהְיֶה באחרית הימים תתהווה במתכונתך הנוכחית, דרך שבה פטרת את עצמך מלהאמין בה', והופעת ככופר בהשגחה העליונה. כידוע- התרחשה המהפכה הקומוניסטית ב-1917 למניינם. ותחילת אחרית הימים אף היא ב-1917 על פי דניאל וַהֲבִאוֹתִיךָ עַל אַרְצִי דע לך, שאני הוא המביא אותך על ארצי לְמַעַן דַּעַת הַגּוֹיִם אֹתִי למען מטרה חשובה הבאתיך, כי רוצה אני שיכירו אותי כל עמי תבל בְּהִקָּדְשִׁי בְךָ לְעֵינֵיהֶם, גּוֹג כשאפיל אותך, ואת כל חילך העצום על הרי ישראל, באותות ובמופתים, לעיני כל העולם. דע לך זאת גוג.
יז. כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה נשיאה האחרון של רוסיה: שמע את אשר אמר ה' הַאַתָּה הוּא אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי בְּיָמִים קַדְמוֹנִים הלא אתה הוא, אשר דברתי עליך מזמנים קדמונים בְּיַד עֲבָדַי נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל שכולם ניבאו עליך, אם כי כינוך בשמות שונים הַנִּבְּאִים בַּיָּמִים הָהֵם, שָׁנִים מלבד יחזקאל וזכריה שניבאו בפרוטרוט על ביאת גוג. אם כי זכריה לא הזכיר את השם גוג. ניבאו כמעט כל הנביאים על מלחמה זאת. ואמרו רבותינו שגם אלדד ומידד נתנבאו על גוג ומגוג, ואל תקרא שנים אלא שניים. ללמדך, שמשנים קדמוניות נתנבאו על גוג ומגוג לְהָבִיא אֹתְךָ, עֲלֵיהֶם שפורענות זו מוכנה ומזומנה לך, ותתחיל בכך שתבוא עליהם, עם עמים רבים בחיל כבד, כדי להבטיח את ניצחונך המהיר.
יח. וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא והיה: לשון שמחה, היות ופורענות ה' בגוג וקהלו, גאולת ישראל היא בְּיוֹם בּוֹא גוֹג עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל שהאריך ה' אפו לגוג, עד שדרכו רגליו על אדמת ישראל, אף על פי שידע כוונתו הרעה נְאֻם, אֲדֹנָי יְהוִה לשון שבועה תַּעֲלֶה חֲמָתִי, בְּאַפִּי או אז כשיבוא גוג על אדמת ישראל ויבצע חלק מזממו, תעלה חמת ה' באפו, ולא יוכל להינצל מפורענות ה'.
יט. וּבְקִנְאָתִי בְאֵשׁ עֶבְרָתִי, דִּבַּרְתִּי ובכעסי, כשזעמי יעלה כאש לפני אִם לֹא בַּיּוֹם הַהוּא הלא ביום ההוא יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל, עַל, אַדְמַת יִשְׂרָאֵל תהיה רעידת אדמה גדולה בישראל, וזהו סימן על כעסו של ה', ועל בואו להלחם בגוג. ועל היום הזה התנבא זכריה הנביא: "וְיָצָא יְהוָה, וְנִלְחַם בַּגּוֹיִם הָהֵם, כְּיוֹם הִלָּחֲמוֹ, בְּיוֹם קְרָב. וְעָמְדוּ רַגְלָיו בַּיּוֹם הַהוּא עַל הַר הַזֵּיתִים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלִַם, מִקֶּדֶם, וְנִבְקַע הַר הַזֵּיתִים "... וכו'. ואמרו רבותינו שה' יגן על עמו גם מהרעש הזה שלא יינזקו. וכל כך גדול יהיה הרעש, שיורגש בכל העולם.
כ. וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם רעידת אדמה זו, תשנה את מפת כדור הארץ, ומה שהכרנו עד היום, יהיה שונה מאותו יום, ומובא בנביאים ובכתובים רמזים על אותה עת: 'יַרְתִּיחַ כַּסִּיר מְצוּלָה; יָם, יָשִׂים כַּמֶּרְקָחָה' איוב מ"א 'יֶהֱמוּ יֶחְמְרוּ מֵימָיו' תהלים מ"ו. 'הִנֵּה יְהוָה בּוֹקֵק הָאָרֶץ, וּבוֹלְקָהּ; וְעִוָּה פָנֶיהָ, וְהֵפִיץ יֹשְׁבֶיהָ'. 'רֹעָה הִתְרֹעֲעָה, הָאָרֶץ; פּוֹר הִתְפּוֹרְרָה אֶרֶץ, מוֹט הִתְמוֹטְטָה אָרֶץ' ישעיה כ"ד. ואף הים לא יהיה מחסה ומסתור לדגי הים, מפני כעסו של ה' וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה הזכיר עוף השמים תחילה, ללמד שפורענות זו תהיה בקיץ וְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאֲדָמָה, וְכֹל הָאָדָם, אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מן היצורים הפחותים ביותר, עד האדם פאר היצירה וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים, וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת, וְכָל חוֹמָה, לָאָרֶץ תִּפּוֹל בדרך משל, מתאר הנביא את נפילתם של מעצמות תבל, ואין מקרא יוצא מפשוטו, וגם ההרים וכו' יפלו.
כא. וְקָרָאתִי עָלָיו לְכָל הָרַי חֶרֶב בכל הרי ישראל, תשיגו החרב נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה לשון שבועה חֶרֶב אִישׁ, בְּאָחִיו תִּהְיֶה תהיה מהומת א-לקים בקרבם, וילחמו איש באחיו.
כב. וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ משפט ה', הוא פורענות בְּדֶבֶר וּבְדָם במגפות, ובכלי מלחמה השופכים את דם חלליהם וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף אף על פי שזה יהיה בקיץ וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ אבנים מן השמים, ויתכן שהכוונה לאבני ברד. ומובא במלחמת יהושע עם חמשת מלכי האמורי: 'וַיהוָה הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה וַיָּמֻתוּ: רַבִּים, אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד, מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בֶּחָרֶב' יהושע י-יא. ללמדך שכשכתוב אבנים, אינו בהכרח אבנים ממש. ויש קשר הגיוני בין 'גשם שוטף' ל'אבני אלגביש', שיתכן שהם גבישי קרח בגודל אבנים אֵשׁ וְגָפְרִית, אַמְטִיר עָלָיו וְעַל אֲגַפָּיו, וְעַל עַמִּים רַבִּים, אֲשֶׁר אִתּוֹ כאשר עשה לרשעי סדום ועמורה, כן יעשה לכל הבאים להלחם בישראל.
כג. וְהִתְגַּדִּלְתִּי, וְהִתְקַדִּשְׁתִּי, וְנוֹדַעְתִּי, לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים שמו של הקב"ה, יתגדל ויתקדש לעיני עמים רבים, וכולם ידעו, שה' הוא הנלחם בהם באותות ובמופתים, ובכל איתני הטבע וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי יְהוָה מן היום ההוא והלאה, יכירו ויקבלו עליהם אומות העולם, את מלכותו של א-לקי ישראל.