קוד: ממזר לא יבוא בקהל ה'? בתנ"ך
סוג: מאמר
מאת: סתם מתעניין
אל:
ידועים כל הסכנות הקיימות בכל ההקשר של ממזרות. כבר קרו מקרים בהם היה חשש ממזרות והיו כל מיני סיבוכים משום זה.
בתורה יש אזכור אחד בלבד על הממזר והוא:
דברים כג3: "לא יבא ממזר בקהל ה' גם דור עשירי לא יבא לו בקהל ה'"
ונשאלת השאלה מה זה "קהל ה' "?
רשי מפרש שקהל ה' זה ביטוי ל"לא ישא ישראלית" וקשה הפירוש הזה שהרי אם כך נצטרך לפרש שגם "פצוע דכה וכרות שפכה" גם הם אסורים בלשאת ישראלית כפסוק:
דברים כג2: "לא יבא פצוע דכה וכרות שפכה בקהל ה'". וזה לא יתכן שנאסור על אדם כזה לשאת אישה ישראלית הרי הוא מילא לא יכול להביא ילדים והרי אישה על פי חזל אינה מחוייבת בהולדת ילדים ולכן מותר לך להתחתן עם עקר.
ואם נפרש כפשוטו שקהל ה' זה עם ישראל, כנאמר:
דברי הימים א כח8: "ועתה לעיני כל ישראל *קהל ה'* ובאזני אלהינו שמרו ודרשו כל מצות ה' אלהיכם למען תירשו את הארץ הטובה והנחלתם לבניכם אחריכם עד עולם"
איך ניתן לומר שאדם פצוע דכה אינו נחשב חלק מעם ישראל, אם הוא נולד ישראלי להורים ישראלים וגדל כישראלי לכל דבר?
אני רוצה להראות אולי פרשנות אחרת מהמקובלת:
אם נדקדק בכתוב נראה כי נאמר "לא *יבוא* בקהל ה'" כלומר מדובר על אדם שלא היה מעולם חלק בקהל ה'!
ראיה לזה היא מהמשך הפרק שאומר גם על העמונים והמואבים (וגם על המצריים עד דור שלישי) כי הם לא יכולים לבוא בקהל ה'.
דברים כג4: "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' גם דור עשירי לא יבא להם בקהל ה' עד עולם"
דברים כג8: לֹא-תְתַעֵב מִצְרִי, כִּי-גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ. 9 בָּנִים אֲשֶׁר-יִוָּלְדוּ לָהֶם, דּוֹר שְׁלִישִׁי--יָבֹא לָהֶם, בִּקְהַל יְהוָה.
משמע אנו יכולים להסיק כי כל הפרק מדבר על גיור! ולכן אדם ישראלי שהוא פצוע דכה למשל יכול להחשב בקהל ה', אך גוי פצוע דכה שרוצה להצתרף לקהל ה' אינו יכול!
וכנל לגבי ממזר, ממזר ישראלי(שידוע שאביו ישראלי, כגון שאימו זנתה עם גבר ישראלי)יכול להחשב בקהל ה' ואילו ממזר גוי אינו יכול להצטרף לקהל ה' לעולם וכן צאציאיו לעולם.