כלב שב על קיאו...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 23:05:20  22.08.2007, כתוספת/תגובה ל: כהיתעות שיכור בקיאו

פרק כו' בספר משלי בין...גַּם-אֵלֶּה מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה (כה'1) עוסק בתכונות כסילים...

והעניין עולה כאן לדיון בהקשר להקאות שיכורים:

כְּכֶלֶב שָׁב עַל-קֵאוֹ
כְּסִיל שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ...

רָאִיתָ--אִישׁ חָכָם בְּעֵינָיו
תִּקְוָה לִכְסִיל מִמֶּנּוּ...
(משלי כו' 12-11)

***

ראוי אם-כן להדגיש כי אוצר החכמה של המלך שלמה הוא כמעיין נובע אשר מימיו המשקים והמרווים...ירוו דעת נבונים...עד עולם...

כדאי לִשְׁנוֹת ולהזכיר כי הכוונה האלהית התערבה בבחירת דוד בבנו שלמה להיות החכם היורש את כסאו...בונה המקדש...

לא רק בגלל שבועת דוד לבת-שבע...

אלא גם בזכות האינטרס האלהי לשלב בתרכובת זרע בית דוד את זרע אחיתופל החכם...סבא של בת-שבע...

***

לא מתועד אם שלמה המלך החכם עסק בקיבתו של כלב...כמנתח וטרינרי...

אולם שלמה המלך החכם ידע כי כלב שב ומקיא את תכולת קיבתו מעצם תיפקודה האורגניזמי הצובר רעלים לטובת בריאותו של הכלב...

את הרעלים האלה...כלב שב ומקיא בקצב זמן נכון...

לא בגלל שהכלב חושב על טובתו אלא בגלל שהכלב חש בכורח המחייב אותו להקיא לטובתו...

***

כאן באה בחכמת המשל...ההשוואה אל תכונות הכסיל...

כְּכֶלֶב שָׁב עַל-קֵאוֹ
כְּסִיל שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ...

כלומר...הכסיל מוכרח לשנות באיולתו המצטברת (כרעלים בקיבתו של כלב) ולהקיא אותה...מעצם העומס של האיוולת הצבורה...

עומס האיוולת מכביד כאבנים על ליבו של כסיל...ונמשל לעומס הרעלים המוקאים מקיבתו של כלב...

***

כמובן...הכסיל לא מכיר ולא יכיר בתכונותיו האנטומיות...אלא יתרץ את איוולתו המצטברת כאילו היא "חכמה"...ואת ה"הקאה" כאילו מוצא-פיו "דברי משל"...

לכן ממשל המשל שלמה המלך החכם...מצרף אל תכונות הכסיל "חכמה" - כדלקמן:

רָאִיתָ--אִישׁ חָכָם בְּעֵינָיו
תִּקְוָה לִכְסִיל מִמֶּנּוּ...



תגובות