מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 00:10:36 22.01.2007, כתוספת/תגובה ל: שאלה על: העדים הנאמנים לנבואת ישעיהו
ואעידה לי עדים נאמנים:
"את אוריה הכהן ואת זכריהו בן יברכיהו"...
שאלה א) אוריהו בן שמעיהו, שחי בימי ירמיהו, כנראה לא היה כהן - הוא בא מקרית יערים, שלא היתה עיר כהנים, עד כמה שידוע לי;
תשובה א) אוריה הכהן וודאי לא היה הכהן הגדול כפי שמפורט בתעודת הכהנים הגדולים...אוריהו בן שמעיהו שהתנבא וודאי היה ממשפחת לוי...לכן אולי גם כהן...והלא בעיר הכהנים "קרית יערים בבית אבינדב" נשמרו "לוחות הברית" במשך 33 שנה עד "פרץ עוזא"...
שאלה ב) וזכריהו בן ברכיהו נקרא תמיד " זכריה בן ברכיה[ו] בן עדו[א] " - הוא מיוחס על-שם סבו, כדי להדגיש שמדובר באיש אחר, לא אותו זכריהו בן יברכיהו מתקופת ישעיהו...
תשובה ב) וודאי אין להחליף את העד זכריהו בן יברכיהו עם זכריה הנביא שנבואותיו היו אקטואליות להוצאת ה"אבן הראשה" כתנאי לבניין המקדש השני...
העדים שבחר ישעיה היו מהמנים עליו ועל "יהוה"...זה מה שחשוב...תפקידם ההיסטורי להוכיח כי "פסו אמונים מבני אדם"...והלא ישעיה נאלץ ל"השמין את לב העם הזה" כדי לממש את החורבן...להבדיל מימים אלה בהם יש תקווה לדעת "תורה של סוכה" לפני בואה של מלחמת "גוג"...ולהציל נפשות תמימות בישראל...
לצורך העניין - חשיבות העדכון לתעודת הכהנים הגדולים:
צריך הכתב להיות: "וְשַׁלּוּם הוֹלִיד אֶת עֲזַרְיָה וַעֲזַרְיָה הוֹלִיד אֶת חִלְקִיָּה וְחִלְקִיָּה הוֹלִיד אֶת שְׂרָיָה":
בניגוד למתועד: "וְשַׁלּוּם הוֹלִיד אֶת-חִלְקִיָּה וְחִלְקִיָּה הוֹלִיד אֶת-עֲזַרְיָה וַעֲזַרְיָה הוֹלִיד אֶת-שְׂרָיָה":
19. שַׁלּוּם הוֹלִיד אֶת עֲזַרְיָה III [לא את חִלְקִיָּה]
בשנת -886 לפנה"ס יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן החביא את יְהוֹאָשׁ בֶּן-אֲחַזְיָהוּ המלך מפני סבתו עֲתַלְיָה בַּת אַחְאָב = (מלכים ב' יא' 4) וכנראה שַׁלּוּם החביא את סֵפֶר דְּבָרִים תורת מֹשֶׁה, מפני עֲתַלְיָה ובניה באותה שנה.
ואכן מתועד: עֲזַרְיָה III בימי עֻזִּיָּהוּ = (דב"הי ב' כו' 20) ואח"כ =(דב"הי ב' לא' 9-10) = כהן גדול "לְבֵית צָדוֹק I" בימי חִזְקִיָּהוּ.
כלומר, עֲזַרְיָה III כהן גדול גם בימי אחז...
20. עֲזַרְיָה הוֹלִיד אֶת חִלְקִיָּה [לא את שְׂרָיָה].
אֲנָךְ I = הָרָעַשׁ 14 לְחִזְקִיָּהוּ מכוח נבואת = (עמוס ז' 8) עֲזַרְיָה III בשנת -797 לפנה"ס.
ואכן מתועד: חִלְקִיָּה כהן גדול בסוף ימי חִזְקִיָּהוּ = (מלכים ב' יח' 18) ואח"כ בימי יֹאשִׁיָּהוּ = (מלכים ב' כב' 4)=(דב"הי ב' לד' 9).