העדים הנאמנים לנבואת ישעיהו

קוד: ביאור:ישעיהו ח2 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ישעיהו ח1-2: "ו יאמר ה' אֵלַי: קַח לְךָ גִּלָּיוֹן גָּדוֹל, וּכְתֹב עָלָיו בְּחֶרֶט אֱנוֹשׁ לְמַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז. וְאָעִידָה לִּי עֵדִים נֶאֱמָנִים: אֵת אוּרִיָּה הַכֹּהֵן, וְאֶת זְכַרְיָהוּ בֶּן יְבֶרֶכְיָהוּ"

מי הם אותם "עדים נאמנים", ומה תפקידם בנבואה זו?

1. ע"פ רבי עקיבא (הובא גם בפירוש רש"י על הפסוק), אוריה הכהן הוא אוריהו בן שמעיהו, שניבא נבואת פורענות על ירושלים בימי ירמיהו: ירמיהו כו20: "וְגַם אִישׁ הָיָה מִתְנַבֵּא בְּשֵׁם ה', אוּרִיָּהוּ בֶּן שְׁמַעְיָהוּ מִקִּרְיַת הַיְּעָרִים, וַיִּנָּבֵא עַל הָעִיר הַזֹּאת וְעַל הָאָרֶץ הַזֹּאת כְּכֹל דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ"; וזכריהו בן יברכיהו הוא זכריה הנביא, שניבא בתקופת בית שני, ונבואותיו כתובות בספר הנקרא על שמו (זכריה א1-7) "בחדש השמיני בשנת שתים לדריוש היה דבר ה' אל זכריה בן ברכיה בן עדו הנביא לאמר... ביום עשרים וארבעה לעשתי עשר חדש הוא חדש שבט בשנת שתים לדריוש היה דבר ה' אל זכריה בן ברכיהו בן עדוא הנביא לאמר". ע"פ ר' עקיבא, שניהם נזכרו יחד כ"עדים נאמנים", למרות שכל אחד מהם ניבא נבואה אחרת בתקופה אחרת, כדי ללמדנו שיש קשר בין הנבואות שלהם - נבואת הפורענות של אוריה היא תנאי מקדים לנבואות הנחמה של זכריה, וכשנבואת הפורענות של אוריה מתקיימת, אפשר לראות בכך עדות והוכחה שגם נבואת הנחמה של זכריה תתקיים (ולכן רבי עקיבא צחק כשראה שועל יוצא מבית קודש הקודשים).

2. ע"פ אברבנאל, ה' הוא המדבר בשני הפסוקים האלה: הוא האומר לישעיהו " קח לך גליון גדול... ", והוא האומר " ואעידה לי עדים נאמנים... ". ה' אמר לישעיהו שייקח גליון גדול, כדי שיהיה עליו מקום לנבואה של ישעיהו עצמו "מהר שלל חש בז", ולעוד שתי נבואות שיהיו בעתיד - נבואת אוריה ונבואת זכריה. אוריה וזכריה אינם עדים של ישעיהו אלא עדים של ה' - לנבואות אחרות.
3. וע"פ רוב הפירושים האחרים (ע' למשל מצודות, 'דעת מקרא'), שני העדים הללו הם שני אנשים חשובים שחיו בזמן ישעיהו: אוריה היה, אולי, הכהן הגדול המקורב לאחז מלך יהודה (מלכים ב טז10: "וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ אָחָז אֶל אוּרִיָּה הַכֹּהֵן אֶת דְּמוּת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת תַּבְנִיתוֹ לְכָל מַעֲשֵׂהוּ"; ע"ע אנשים נוספים שנקראו אוריה), וזכריהו היה, אולי, החותן של אחז - אבי אמו של חזקיהו (מלכים ב יח2: "בֶּן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ, וְעֶשְׂרִים וָתֵשַׁע שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם, וְשֵׁם אִמּוֹ אֲבִי בַּת זְכַרְיָה"; ע"ע אנשים נוספים שנקראו זכריה). מכיוון שאחז לא האמין לנבואותיו של ישעיהו, ישעיהו היה צריך להביא עדים חשובים ומקורבים לאחז, שיחתמו על הגיליון שעליו נכתבה הנבואה, כדי שתהיה לו הוכחה שהנבואה אכן נכתבה לפני שקרתה.

ואכן, מסתבר שאין אלה אוריה וזכריה שחיו בתקופה מאוחרת יותר:


תגובות