מאת: אראל
אל:
נכתב ב: 08:15:43 09.04.2006, כתוספת/תגובה ל: ה (כל הפרק) צרעת נעמן
ייתכן שישראל היתה אז הרבה יותר חלשה מארם, ובן הדד ידע שמלך ישראל לא יוכל לסרב לבקשתו, ולא יעז לפגוע בשר צבאו.
המצב שבו גדודים ארמיים פושטים על ישראל בחופשיות ועושים בה ככל העולה על רוחם, לא נראה כמצב של שלום, אלא כחולשה ושיעבוד של ישראל לארם.
הכסף אמנם נשלח אל מלך ישראל, אבל היעד הסופי שלו הוא אלישע הנביא; מלך ארם לא הכיר את אלישע וחשב שהוא מעין קוסם שיכול לרפא אנשים, ולקוסמים צריך לשלם כסף טוב (כמו שניתן ללמוד מפרשת בלעם - גם הוא, דרך אגב, היה ארמי).
אלישע לא מתנדב לעזור למלך, הוא אומר "יבוא נא אליי וידע כי יש נביא בישראל"; המטרה העיקרית שלו היא לקדש את שם ה' בעולם, ללמד את הגויים שבעם ישראל אין צורך בקוסמים שפועלים תמורת כסף, אלא יש נביאים שפועלים בשם ה' (לכן הוא כל כך הקפיד שלא לקבל כסף). למען קידוש ה', כדאי להתגבר על סכסוכים אישיים.
בנוסף לכך, השיחה בין אלישע לבין מלך ישראל דומה לשיחה שבין אלישע לבין יהורם בפרק ג - יהורם אומר שהוא מיואש והכל אבוד, ואלישע אומר לו שלא הכל אבוד ומציע עזרה.
לגבי נעמן - עד כמה שזכור לי, המדרש
אומר שהוא נתמנה לשר צבא בזכות המעשה שלו במלחמה נגד אחאב, ולכן מסתבר שזה
היה מייד אחר-כך, אחרת אף אחד לא היה זוכר את זה (וראינו דבר דומה בעם
ישראל - דה"א יא:ו - "ויאמר דויד 'כל מכה יבוסי בראשונה יהיה לראש ולשר!'
ויעל בראשונה יואב בן צרויה, ויהי לראש").