הויכוח נסב על גורל אחד לאפרים ולמנשה... וליהודה...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 05:55:36  03.06.2008, כתוספת/תגובה ל: אץ לך הר אפרים

יש לתת את הדעת על פרק הזמן בו נסב הויכוח בין יהושע (שהיה עצמו משבט אפרים) לבין אחיו מבית יוסף...

התיעוד מפיו של "כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי" מוכיח - כדלקמן:
וְעַתָּה הִנֵּה הֶחֱיָה יְהוָה אוֹתִי כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר
זֶה אַרְבָּעִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה
מֵאָז דִּבֶּר יְהוָה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה אֶל-מֹשֶׁה
אֲשֶׁר-הָלַךְ יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר
וְעַתָּה הִנֵּה אָנֹכִי הַיּוֹם
בֶּן-חָמֵשׁ וּשְׁמֹנִים שָׁנָה
עוֹדֶנִּי הַיּוֹם חָזָק
כַּאֲשֶׁר בְּיוֹם שְׁלֹחַ אוֹתִי מֹשֶׁה
כְּכֹחִי אָז וּכְכֹחִי עָתָּה
לַמִּלְחָמָה וְלָצֵאת וְלָבוֹא...
(יהושע יד' 10 - 11)

כלומר עברו 6 שנים של כיבושי יהושע וגורל חלוקת הארץ טרם הושלם... וככל הנראה עתניאל בן קנז אחי כלב כבר התמנה להיות השופט הראשון... וזאת עדיין בימי יהושע...

הארץ חולקה בגורל לשבטים ראובן וגד (וחצי המנשה) בעבר הירדן המזרחי וממערב לירדן נורה הגורל לשבטים יהודה אפרים וחצי המנשה... לפי-כך, שלח יהושע אנשים לכתוב את הארץ לצורך ירי הגורל ליתר שבעת השבטים...

טענת "בני יוסף" (אפרים ומנשה) מוכיחה כי לא היו שבעי רצון מכך שנורה להם "גורל אחד"... והלא הם "עם-רב" (לדעתם הם בני יוסף הגדולים ומכובדים) ולעומתם מי הוא שבט יהודה שיזכה גם הוא בכבוד זהה של אותו "ירי גורל"... ובעיקר אם עתניאל בן קנז באותו פרק זמן כבר תפס את השלטון...

אם-כן, שאלת סיפוק ייצר העליונות של בני יוסף היא שמתועדת בויכוח הנ"ל... ועל-כן עונה להם יהושע בשאלה "אם עם רב אתה" - כדלקמן:

יהושע יז15 : " ויאמר אליהם יהושע 'אם עם רב אתה, עלה לך היערה, ובראת לך שם בארץ הפרזי והרפאים, כי אץ לך הר אפרים' "...

כאן כפל המשמעות הוא בניסוח "עם רב"... כלומר, "אץ לך"... כי אכן בני יוסף גם רבים במספרם וגם ממהרים ליצור מריבה (על השלטון)...
מסקנה אופרטיבית מבוססת ניתן לחלץ מתשובתם של "בני יוסף"... הטוענים כי עדיין אין ביכולתם להוריש את הכנעני שצבאו מצוייד ברכב ברזל... והוא (הכנעני) שולט בבית שאן ביבלעם בדואר ובעין-דור ובחבל תענך...

אם-כן... יהושע לא מתכוון באמת שבני יוסף יעלו להר... יכרתו את העצים ויתיישבו שם... הלא את העצים יש לשמר...
כלומר, מתשובתו הצינית של יהושע עולה כי הוא לועג לייצר העליונות (של אחיו בני יוסף) שבנמשל אינו עולה בקנה אחד עם חוסר יכולתם להשמיד את הכנעני... ובמשל אינם יכולים "ובראת לך שם בארץ הפרזי והרפאים"... להשמיד את היער...

ואמנם... רק אז הקימו את אוהל מועד בשילה...

וגם מובן... כי המומיה של יוסף עדיין לא נקברה בחלקת השדה שקנה יעקב מאת בני חמור אבי שכם במאה קשיטה...



תגובות