שאלות בנוגע לפרשת יתרו

מאת: חגי הופר

נכתב ב: 14:40:38  10.02.2012, כתוספת/תגובה ל: שמות יח

שמות פרק יח
א וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ: כִּי-הוֹצִיא יְהוָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם. ב וַיִּקַּח, יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, אֶת-צִפֹּרָה, אֵשֶׁת מֹשֶׁה--אַחַר, שִׁלּוּחֶיהָ. ג וְאֵת, שְׁנֵי בָנֶיהָ: אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד, גֵּרְשֹׁם--כִּי אָמַר, גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה. ד וְשֵׁם הָאֶחָד, אֱלִיעֶזֶר--כִּי-אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי, וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה. ה וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ--אֶל-מֹשֶׁה: אֶל-הַמִּדְבָּר, אֲשֶׁר-הוּא חֹנֶה שָׁם--הַר הָאֱלֹהִים.

קאסוטו:
"אין לראות בפרשה זו המשך של קורות בני ישראל אחרי צאתם ממצרים לפי סדר הזמנים, שהרי לפי הכתוב בפרשה זו חנו ישראל בקרבת הר סיני (פסוק ה') ורק בפרשה הבאה מסופר כי הם נסעו מרפידים (יט, ב'). ואמנם לדעת רוב המפרשים נתרחש המסופר בפרשתנו אחרי מעמד הר סיני".
שאלה: אם כך למה בכל זאת נאמרה פרשה זו כאן?

ועוד קאסוטו:
"(ב-ד) אף על פי שלא הוזכר הדבר בתורה, נמצאנו למדים מפסוק זה כי, לאחר שהביא משה את אשתו ואת בניו אתו מצרימה (ד, כ), השיב אותם לארץ מדין אל חותנו, ואולי אפשר ללמוד דבר זה גם מהעובדה כי לעיל (פרק ו') לא הוזכרו אשתו ובניו של משה בעוד שאשתו ובניו של אהרון הוזכרו שם (ו, כג)".
שאלה: אם כך למה שילח משה את אשתו ובניו?

נראה לי שעל שתי השאלות אפשר לענות לפי שיטת המקורות – כי פרק זה בו מסופר שציפורה באה ממדיין הוא מקור אחר ושונה מזה המספר שהייתה עם משה במצרים, והעורך הוסיף להתאמה "לאחר שילוחיה". וכן מעמד הר סיני (פרק יט) הוא ממקור שונה מפרשת יתרו (פרק יח), אבל פי העורך פרשת יתרו קדמה לה, שאחרת לא היה מסדר כפי שסידר.

והשווה: דברים א', שם לא מוזכר בכלל יתרו בעניין האצלת הסמכויות: דברים א13: " הבו לכם אנשים חכמים ונבנים וידעים לשבטיכם ואשימם בראשיכם ".

וכן השווה לשתי גרסאות חזרתו לארצו: http://tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t0410_0.html

תגובות