קוד: הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב בתנ"ך
סוג: מאמר
מאת: motinue
אל: motinue @ gmail.com
דוד בן גוריון ראש הממשלה הראשון טען: "עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה יעשו היהודים
" [1]. האין בביטוי זה חיוב "בבדידות העצמית" הזו? אפשר אכן להבין זאת כך. וגם בימינו אפשר לקרוא דברים ברוח זו [2]. זה וודאי לא מפליא. הרי הפסוק "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב
" כתוב בתורה באופן מפורש.
אלה הדיבורים שאתה מפליט בעידנא דריתחא על 'אום שמום'. אני בטוח כי אלמלא החלטת העצרת ב- 1947, לא הייתה מדינת ישראל קמה ב-1948 [...] אפשרויות אחרות [...] אינן צריכות לטשטש ולהעלים מעיננו את הזיקה הישירה והבלתי אמצעית שבין הכרזת נובמבר 1947 בניו-יורק, והכרזת מאי 1948 בתל-אביב" [3].
הפסוק שפתח את דיוננו כתוב, כפי שוודאי ברור לרבים, בפרשת השבוע, פרשת "בָּלָק". האמירה הכוללת והמוחלטת בוטאה על ידי בלעם שנדרש לקלל "וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה
" [4]. בלעם נשמע לקול אלהים "וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם דָּבָר כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֵלָי
" [5], ובמקום לקלל מברך את עם ישראל שלוש פעמים [6].
כבר בתורה מואשם בלעם בסטייה של בני ישראל: "הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר מַעַל בַּה' עַל דְּבַר פְּעוֹר וַתְּהִי הַמַּגֵּפָה בַּעֲדַת ה'
" [7]. במקום אחר מתייחס הכתוב לכוונות הלב השליליות של בלעם: "וְלֹא אָבָה ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ
" [8].
מצד אחד: "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה (דברים לד י). בישראל לא קם, אבל באומות העולם קם, ומנו בלעם, וגם שלשה דברים היה בלעם גדול ממשה [9] אמרו כי משה רבינו ע"ה לא היה יודע אימתי הקב"ה רוצה לדבר עמו, אבל בלעם היה יודע אימתי הקב"ה רוצה לדבר עמו, שנאמר ויודע דעת עליון, משה רבינו ע"ה לא היה מביט בשכינה, אבל בלעם היה מביט, שנאמר ומחזה שדי יחזה, למשה לא היתה השכינה מדברת עמו כל מה שירצה, אבל בלעם היה יודע אימתי הקב"ה רוצה לדבר עמו, שנאמר נופל וגלוי עינים, שהיה מכיל עצמו בשכינה ומיד מגלין עיניו ומדבר עם השכינה
" [10].
דע כי בהיות בלעם הרשע מעלה נפשו בעליונים, [..] שהיה צופה בהם כדי להמשיך עליהם כוונתו ומחשבתו הרעה. אבל יי' יתברך היודע ומבין כל הכוונות ראה רוע שיעור כוונתו ומחשבתו הרעה לקלל את ישראל והפכה לטובה. ונאם הגבר שתום העין [שם ג]. היה בעל מום כי ראוי היה לכך" [11]. וגם "זה בלעם הרשע שהיה מברך את ישראל והיה אחד בלבו ואחד בפיו" [12].
אם-כן, בלעם מברך או שהוא מציין כל פגם [13]?
והאמירה הנדונה בזה, האם אמירה זו נושאת עימה ברכה או גנאי?
בהבנת אמירה זו מצויים כיוונים אחדים.
יש המבינים זאת כתיאור מצב: "לבדם הם, ואין שאר אומות מתחשבין ומעורבין עמהם" (רשב"ם).
אחרים מוצאים כאן ביטוי לייחוד החיובי והרצוי של עם-ישראל: למשל, "הם מונהגים בזכות אבותיהם הצדיקים שמשולים להרים ובִזכות אִמותיהם שמשולות לגבעות; הנה העם לבדם עתידים לִנחול העולם בשביל שׁבמִנהגי הגוים לא מונהגים
" (יונתן); "אני מסתכל בראשיתם ובתחלת שרשיהם, ואני רואה אותם מיוסדים וחזקים כצורים וגבעות הללו ע"י אבות ואמהות. [...] לא יהיו נעשין כלה עם שאר האומות, [...] אינן נמנין עם השאר. [...] וזהו, ובגוים לא יתחשב
" (רש"י). "זאת האומה לבדה, ולא תתערב עם אחרת מתגברת עליה לעזוב תורתו כאשר עשו כל האומות
" (אבן עזרא). "אין עִמו [עִם ה'] גוי אחר שיחשב הוא אליו כמו שיתקבצו עמים רבים ואומות שונות להיות מחנה אחת, אבל אלו [בני ישראל] כולם תורה אחת ומשפט אחד להם וגוי אחד הם, [..] כי כאשר אני רואה אותו עתה שוכן לבדו, כן ישכון לעולמים בטח בדד עין יעקב, והוא יהיה לראש לעולם ואין אומה שתתגבר עליו
" (רמב"ן על אתר. באופן דומה גם חזקוני ורבינו בחיי על אתר).
האמנם האמירה הנדונה "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב
" ראויה לשבח בלבד?
נדון בכך.
האם "עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" זה שבח או גנאי?לא זאת ולא זאת.
לא ה"לֹא יִתְחַשָּׁב" קובע את ערכיות האמירה, אלא יעד או מוקד ההתחשבות או ההתייחסות.
[19] 29/10/1956, הצנחת צנחנים ישראלים במיתלה ציינה את תחילת המבצע נגד מצריים שהלאימה את תעלת סואץ.
[20] למעשה גם שבט שמעון נכלל בממלכת יהודה.
[21] סדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר תפילת המועדות.
[22] זו היתה האפוריה במצב הלאומי לאחר מלחמת ששת הימים, שכונתה אחר כך "קונספציה". "עיוורון" לאומי של התנשאות יהירה שהביאה עלינו את יום כיפור הנורא.