מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 12:22:49 05.08.2008, כתוספת/תגובה ל: פרשת דברים
סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי (כלומר: זה הספר שכתב משה)... אמר הכהן הגדול "חִלְקִיָּהוּ" לסופר המקראי "שָׁפָן הַסּוֹפֵר"... וזה באמת "וַיְהִי" אירוע היסטורי... כי ספר התורה הוחבא מפני עתליה בת-אחאב... ומאז ועד שנת "שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ יוֹאשִׁיָּהוּ"... אף אחד לא ידע איפה הספר...
אז כנראה ("אור התורה" לפנינו כי אולי משה לא כל כך רצה לכתוב את הספר ואולי משה גם לא כל כך רצה לשאת דברי פרידה מאנשים שהכיר במשך 40 שנה) כך מתפרש מדברי הפרשן (מוטי מוטי מוטי)... (ובהסתמך על "המחקר המקראי סבור")... (מעניין מאוד) כנראה כדי להצדיק את תיעוד האירוע ההיסטורי... אץ לו הסופר המקראי "שָׁפָן הַסּוֹפֵר" (לדברי הפרשן) וכתב מהר את "חומש דברים"... וממש הספיק להביא את הספר החדש לרגע ההיסטורי: "וַיִּקְרַע אֶת-בְּגָדָיו"... כלומר, קרע יאשיהו המלך את בגדיו(!!!)
אולם... "אמת התיעוד"... (מלכים ב' כב' 8 - 13) להלן:
וַיֹּאמֶר חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל עַל-שָׁפָן הַסֹּפֵר
סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי בְּבֵית יְהוָה
וַיִּתֵּן חִלְקִיָּה אֶת-הַסֵּפֶר אֶל-שָׁפָן וַיִּקְרָאֵהוּ
וַיָּבֹא שָׁפָן הַסֹּפֵר אֶל-הַמֶּלֶךְ
וַיָּשֶׁב אֶת-הַמֶּלֶךְ דָּבָר
וַיֹּאמֶר הִתִּיכוּ עֲבָדֶיךָ אֶת-הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בַבַּיִת
וַיִּתְּנֻהוּ עַל-יַד עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה הַמֻּפְקָדִים בֵּית יְהוָה
וַיַּגֵּד שָׁפָן הַסֹּפֵר לַמֶּלֶךְ לֵאמֹר
סֵפֶר נָתַן לִי חִלְקִיָּה הַכֹּהֵן
וַיִּקְרָאֵהוּ שָׁפָן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ
וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ הַמֶּלֶךְ
אֶת-דִּבְרֵי סֵפֶר הַתּוֹרָה
וַיִּקְרַע אֶת-בְּגָדָיו
וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת-חִלְקִיָּה הַכֹּהֵן
וְאֶת-אֲחִיקָם בֶּן-שָׁפָן
וְאֶת-עַכְבּוֹר בֶּן-מִיכָיָה
וְאֵת שָׁפָן הַסֹּפֵר
וְאֵת עֲשָׂיָה עֶבֶד-הַמֶּלֶךְ--לֵאמֹר
לְכוּ דִרְשׁוּ אֶת-יְהוָה בַּעֲדִי וּבְעַד-הָעָם
וּבְעַד כָּל-יְהוּדָה עַל-דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַנִּמְצָא הַזֶּה
כִּי-גְדוֹלָה חֲמַת יְהוָה
אֲשֶׁר-הִיא נִצְּתָה בָנוּ
עַל אֲשֶׁר לֹא-שָׁמְעוּ אֲבֹתֵינוּ
עַל-דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַזֶּה
לַעֲשׂוֹת כְּכָל-הַכָּתוּב עָלֵינוּ...